sila klik sini

Tuesday, 29 March 2016

KALAU TAK SUKA, PULANGKAN.....

rabu     30  mac  2016



Assalamualaikum dan salam mesra....


 Hari ni akak malas nau nak menulis tapi terasa nak kongsi kisah yg pernah akak baca satu masa dulu...kisah di betol2 menyentap tangkai hati akak...kisah khas buat para suami di luar sana...sedia kan tisu ye sebelom baca...akak copy dari blog Ibnu muslim ni...halal ye akak kongsi kan kisah sedih penuh tauladan ni kat sini...jom la kite belajar untuk bersyukur dan terima apa adanya....



* Kalau tak suka, pulangkan.....

Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam garaj.

“Horey! ...Papa balik!” Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya.
“Tepi! Bahaya tau tak?” Jeritnya.
Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar.
“Aimin bawa adik ke belakang.” Arahnya pada anak yang sulong.

Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka.

“Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang. Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita,” pujuk Laila.
Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun.

“Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutup paip tu! Buka shower!” Sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya.

“Asal saya balik rumah mesti bersepah. Kain baju berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?” sambungnya kembali bila isterinya terpacul di belakang pintu.

“Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama kemas. Papa minum ye. Mama dah siapkan kat taman.” Balas isterinya lembut.
“Fail saya kat depan tu mana?”
“Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan.”
“Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah tau tak? Fail tu patutnya saya bawa meeting tengahari tadi.” Rungutnya sekalipun di hati kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu.
Suasana sepi kembali. Dia menarik nafas berat. Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari riuh suara anak-anak dan wajah isterinya. “Laila” Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa.


“Saya nak ke out station minggu depan.”
“Lama?” Soal Laila.
“Dalam seminggu.”
“Cuti sekolah pun lama. Mama ikut boleh?”
“Budak-budak? “
“Ikut jugalah.”
“Dah! Takde! Takde! Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat sana . Tengok masa kat Legacy dulu tu..”
“Masa tu Amirul kecik lagi.” Balas Laila.

Wajahnya sayu. Dia masih berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari keputusan yang dibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan pinggan di hotel dulu berulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia berlaku. Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak minta ganti rugi.

” Bolehlah Pa ! Lama sangat kita tak ke mana-mana.”
“Nak jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung,” Muktamad!

Demikianlah seperti kata-katanya. Anak-anak dan isterinya dihantar ke kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya berkecil hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di pengkarangan rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula untuk pulang. Bapa mertuanya membekalkan sebuah kitab lama.

“Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka bakar abah ambik bagi kamu!”
“Manalah saya ada masa..”
“Takpe..pegang dulu. Kalau tak suka pulangkan balik!” Dia tersentak dari khayalannya.
“Kalau tak suka pulangkan balik!” Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir.
Tahukah bapa mertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu? Bukan..bukan tak suka malah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia akhirat Laila adalah isterinya. Cuma..
“Mizi, makan!” Panggil ibunya yang datang menemaninya sejak seminggu lalu. “Jangan ikutkan hati. Yang sudah tu sudahlah.”


“Papa! Makan!” Jerit Aiman ,anak keduanya sambil tersengih-sengih mendapatkan dirinya.
“Tak boleh panggil papa elok-elok. Ingat papa ni pekak ke?”
Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-tiba saja marah. Dia berpatah semula ke dapur.
“Awak masak apa?”
“Mama masak sup tulang dengan sambal udang!” jawab Amirul memotong sebelum sempat mamanya membuka mulut.
“Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang selera!”
“Papa nak ke mana?” Soal isterinya perlahan.
“Keluar!”
“Mama dah masak Pa!”
“Awak saja makan!”
“Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah ma!”
Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai mengambil hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati langkah papanya keluar dari ruang makan.
“Kenapa sekarang ni papa selalu marah-marah ma?” Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi nasi.
“Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan.”
“Abang tak suka tengok papa marah-marah. .”
“Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam gorilla kan ?”
Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain. Laila menjeling. Di hati kecilnya turut terguris.Besar sangatkah dosanya hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa?

Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong.
“Laila..” serunya
“Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kita tolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit kau nanti.” Kata ibunya yang muncul tiba-tiba.
“Sunyi pulak rumah ni mak,”
“Lama-lama kau biasalah.”
Airmatanya menitis laju. “Kalau tak suka pulangkan!” Dia rasa terhukum. Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa terluka. Kehilangan yang amat sangat.


“Papa beli apa untuk Aiman?” Soal Aiman sebaik dia pulang dari outstationnya.
“Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang tu.”
“Tak ada lah?”
“Ingat papa ni cop duit?”

Aiman termangu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur. Seketika kemudian rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan minum petang.
Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapi ada sesuatu yang sukar ditafsirkannya.
“Awak tak sihat ke?”
Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan.
“Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi.” Aimin mencelah di antara perbualan kedua ibu bapanya.
Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan berisi kopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman tercegat.

“Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu tak tumpah tak sah!” Tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan. Baju mamanya dipegang kejap.

Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis. Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila cuba menghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi. Aiman di pukul lagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan mamanya.

“Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!”
Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam pelukkannya. Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat kekasaran suaminya terhadap anak-anak.

“Cukuplah pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang bukan-bukan. ” Ujar Laila perlahan
“Macamana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya? Tengok anak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam ni. Panjat sana , kecah barang. Gila apa?” Omelnya kembali.

Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak itu tak pernah dapat memuaskan hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya. Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri. Tak cukup dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang bukan-bukan terhadap mereka


“Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam? Rimas betul duduk dalam rumah ni.”
Laila menyuruh anak-anaknya bermain di halaman belakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton dengan tenang.

Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca pecah.
“Celaka betul!” Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja.
“Abang!”
“Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan rotan! Perangai satu-satu macam tak siuman!” Getusnya kasar.

Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam menjadi semakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi cerita Amirul di tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di dalam sukan sekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan.

Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi sedikit pengajaran pada anak-anak.

“Pak Ngah, Eddie nak balik!” Shamizi terpana. Dia mengangguk.
“Kak Long balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti.”
Alangkah mudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila. Laila tak ada yang kurang Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila tak pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma dapat gred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih baik dari A.
“Laila”

“Papa nak ke mana hensem-hensem gini?” Dia tersenyum sambil menjeling ke cermin meninjau bayang isterinya yang kian sarat. “Wangi-wangi lagi. Dating ye?”
“Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untuk staff.” Ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya.
“Ikut boleh?”
“Dia tak ajak family. Staff only!” Terangnya sedangkan difikirannya terfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi akan turut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan bujang.
“Dalam setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun bawak kami.”
“Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari sana sini, panjat itu ini. “
“Papa pesanlah..”
“Nantilah besar sikit.” Dalihnya.
“Kalau tunggu besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak ikut pergi mana pun.”
“Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,”
Laila terdiam. “Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki.”
“Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik.”
“Mama tanya sikit boleh?” Dia mengangguk
“Bos tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan anak-anak?”

Mereka dia tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawa keluarga mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkan hakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja hidangan untuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain tarik-tarik alas kainnya.

“Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik,” ujar Mr. Kwai, tuan rumah.
Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun nakal tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena bila bersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang bukan-bukan tentang anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedang Laila cuma perempuan kampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain. Betullah jangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan anak-anaknya pada rakan-rakan.

“Kalau tak suka pulangkan!” Kata-kata itu semakin keras di fikirannya.
Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan menyebabkan air cuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba menguasai diri. Kepala kedua-duanya di lagakan sedangkan perebutan itu tidak pula disusuli dengan perkelahian.

“Kamu semua ni..kalau macam ni daripada ada elok tak ada. Menyusahkan! ” Laila merenungnya dalam..

Matanya berkaca dan anak-anak ke sekolah tanpa menyalaminya seperti selalu. Laila juga tidak berkata apa-apa sebelum menghidupkan enjin untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizi dapat melihat Laila mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya. Sejenak dia terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susu masih penuh di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidak dijamah. Bekal di dalam bekas tidak diambil.Pelik! Selama ini Laila tak pernah lupa..

“Kalau tak suka pulangkan,”
Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulang selepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat anak-anak. Rumah terus sunyi dan sepi. Tetap dia tak dapat tidur dengan lena. Di halaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya bergumpal dan berlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak bila mandi di bilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang terselit di rumpun bunga.

Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila.
Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya.
Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah.

Laila pergi membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah kereta lain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun untuknya. Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang bakal dilahirkan dua bulan lagi..

Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak dan isterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah. Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk bagaimana pun dipandangan harganya tak terbanding, dan kerana keengganannya Laila dipulangkan……. T___T


kadang2 kite ni sebagai seorang isteri tak mintak banyak pon dari suami...cukup sekadar diri di hargai dan di sayangi...macam janji2 dia pada kite masa baru2 kawen dulu.... :')

Monday, 28 March 2016

OVERNIGHT OATS IN THE HOUSE ~ YO !!!!

 isnin           28  mac  2016


Assalamualaikum dan salam mesra...


Holla holli sekebung...cikebung...hahaha...ape kabo kekawan...harap2 korang sume sehat2 hendaknye...semalam akak ada hal sikit...langsung tak sempat nak menjengguk sini...jom la sambung cerita pasal overnight oats...hakak dah buat dah dik non... ^__^ terlanjur keluar berjimba hujung minggu hari tu...sempat gak suh cik boss singgah pasaraya tesco...semangat nak bersahur dengan overnight oat ni berkobar2... :p
kalau mengikut komen dari Diana Rashid akak jadi seram2 gak benonye...tapi selagi tak cuba mana la nak tau kan...hehehe...hakak cuba la dulu yek...kang kalau lemah gemalai gak badan hakak...memang last le akak nak beroats bagai cengini... :p 



 Ni bahan2 yg akak gunakan...simple je...kate nak buat overnight oat kampong style kan...kat dalam gambo tu ada susu segar,pisang,madu,quaker oat,muesli dan botol berpenutup...


Gini le peket muesli yg akak beli semalam...swiss style katenye jangan memain...hahaha...tapi jenama tesco je...satu peket ni sekilo dan berharga rm18.90 saje...isi kandungan dalam ni ada memacam...antara nye ada kismis dan kekacang...


 Memula sekali akak masuk kan 2 sudu beso muesli ke dalam botol...kendian masukkan potongan pisang...lepas tu akak masukkan 1 sudu madu ke dalam setiap botol...tuang susu hingga separas pisang...masuk kan 2 sudu quaker oat dan tambah lagi muesli...


 Akhir sekali tuang susu segar hingga menutupi oat...yg merah2 tu pulak kebetulan masa dok membongkar esbok terjumpe buah ceri kering...apa lagi akak pon taruk sekali dalam botol ni gak...kikiki...bole tambah madu time makan nanti jika suka....dah siap !!!!


Simpan botol2 tu sume dalam esbok... time sahur akak dengan kak long ngap sorang sebotol...saje akak buat lebih...1 botol untuk bekpes bang ngah dan 1 botol lagi dah tentu2 la untuk cik boss...mak enon takyah...hahaha...takdenye minah tu nak makan oat2 camni...akak masak kan cekodok pisang je untuk dia...happy hoi minah tu tengok akak melenyek pisang...hahaha 



Malam tadi akak buat lagi 2 botol...sebotol dah pon selamat akak santap sambil skodeng blog kak Zakie pagi ni...hehehe...kali ni time nak makan akak masuk kan sesudu susu pekat manis...lemak2 manis...mesti korang tertanye2 camne rasenye kan...jawapan akak..."sedap je lagi makan sejuk2"  tapi mungkin tak semua tekak bole terima kot...ada jugak yg tak suka makan makanan lembik2 camni kan...pastu korang mesti tertanye2 camne akak berpuasa lepas makan oats ni kan...hehehe...jawapan akak  "sama je macam akak sahur nasik gak T__T cam tekde beza pon...hahaha...tapi yg ni mungkin lebih sehat sikit...sikit je...hahaha"


Ok la akak blah dulu...panjang umur ketemu lagi...ta...ta








Saturday, 26 March 2016

LYDIAWATI BELASAH PEGKID TUA

ahad           27  mac  2016




Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu sume.....


Panas betol sejak dua tiga hari ni bila kecoh kes pelakon berbakat beso...Lydiawati memuat naik 2 video beliau sedang bergaduh dan membelasah seorang wanita yg di percayai pegkid berasal dari Brunei...kalau di baca dari status FB Lydiawati...beliau sudah tidak tahan di ganggu dengan ratusan pangilan telepon dan sms berunsur lucah dan perkara ni dah berlarutan selama 2 tahun...wah! kalau hakak pon memang naik meroyan di buatnye...kong asam sangat!!!!





 Gambar dari FB Lydiawati...ini la rupe sambol yg tak abis2 menggangu pelakon itu saban hari selama 2 tahun...kikiki..ingat kan hensem sangat sampai berani nak mengorat Lydiawati...sekali tengok terus tersembur mihun kat mulut...hahaha...cam makcik2 sangat dah rupenye...Allahuakbar...dah tua2 tu bawak2 la bertobat ye kak...kan sia2 je kene belasah dengan Lydiawati...sampai terkangkang2 di buatnye...yg paling tak tahan tu makcik ni siap gebang yg dia ni kaya bebeno...duit berbilion2 hokey...sana sini ada harta dia...paling win bila dia petik cakap Anges Monica penyanyi dan pelakon dari Indonesia tu girlfriend dia uollllssssss....kahkahkah...hadoi sakit perut haku gelak :p




 Ni pulak antara messages yg di hanto makcik pegkid tu pada Lydiawati...kikiki...ko tak hanggin tetiba cakap happy anniversary...geligeleman hokey tetiba ada makcik2 panggil sayang camtu...siap nama Sherry lagi...hahahahawau sangat...hadiah tanak kalah berbelas2 ribu kateko...padahal tu sume temberang jew....




Hahaha...gelak guling2  la camni...mana la Lydiawati tak naik hanggin...gebang nak beso je...beli rumah harga 3 juta uollls...hahaha...matilanakkkk...kali ni bukan setakat petik nama Agnes je...siap nama Fasha Sandha pon dia sebut...berani gile makcik ni kan...mintak2 lepas dah kene kitai dengan Lydiawati tu makcik ni insaf dan bertobat...sudah2 le tu makcik Sherry kembali la ke pangkal jalan...tak kemana pon hidup dalam penipuan ni...abis2 pon kene belasah je...ok la akak blah dulu ye...ta...ta






Thursday, 24 March 2016

OVERNIGHT OATS KAMPONG STYLE

jumaat        25  mac  2016



Assalamualaikum sume.....






                                   images google

Korang penah tak makan overnight oats camni ? hakak tak penah try lagi...walau pon dah nak masuk 3 kali bulan ramadhon akak asyik la dok berangan nak buat...makan dalam mimpi je selalunye...hahaha...padahal cam senang je kan nak buat...ko sumbat2 je bahan dalam botol ni...kendian campak dalam esbok...pepagi esok time sahur sambil tenyeh taik mata pon ko dah bole menikmati hidangan yg penuh khasiat....gituuuuu...ntah la nak kate malas pon tak bole gak...sebab selalunye time sahur tu akak cam gigih je bangun masak memacam...siap goreng ikan masin lagi...mengaruk bau satu rumah...hahaha


                                  images google

Kalau tengok carta kat sini oat sangat2 bagos di makan ketika kite berpuasa...akak anak beranak selalunye memang makan nasi sesaje...kekadang je tukar makan mee ke hape...patut la kiteorang selalu je cepat lemah...hahaha...salahkan nasi !!! jadi pada sapa2 yg sedang menganti pose tu ape kate korang try buat overnight oats ni...mesti bertenaga sepanjang hari....


                                   images google

Antara bahan2 untuk buat overnight oats...akak rase bahan2 ni senang je nak cari kat kedai2 kan...jadi takde alasan lagi lepas ni untuk tak mencuba...akak ingat nak nak try buat dulu untuk pose isnin depan ni la...try tengok camne...takut2 tekak je pepagi bute tu tak bole nak terima...akak ni bukan pengemar oat pon...tapi kalau dah campor buah2,susu dengan yogurt bagai ni kompom sedap kan.... :D


                                   images google

Selalu tengok orang guna cawan berpenutup yg cantik cengini....mahal hoi cawan botol camni...akak tengok kat kedai paling murah pon rm10 hengget satu...tapi takde tangkai cam cawan atas ni...lawa kan tapi akak tak gigih nak pi perabih duit beli benda ala ni...baik duit tu akak beli bahan2 utk buat overnight oats ni lagi ada pekdah....hahaha...akak berangan nak buat overnight oats kampong style je...guna pisang dan buah buahan tempatan dan sewaktu dengan nye...



Jadi laju2 akak recycle je botol sos spegeti...hahaha...botol seperti gambo dalam bulatan ...tu botol spegeti jenama kimball...dedulu akak selalu masak pakai jenama prego tapi sos tu sume dalam tin...jadi tak dapat nak recyle camni...cukup la tu ada 5 biji...sorang seketul kekdahnye...jimat duit hakak dik non...kikiki...yg penting botol gak kan bukan ada beza pon...inshaa Allah kalau akak jadi buat nanti akak share kat sini ye....ok la sampai sini je panjang umur kite jumpe lagi...minggu di famili kak ngah akak balik kampong lagi...kiteorang dah rancang nak buat makan2 malam minggu nanti...akak ingat nanti nak buat sate la...mesti best makan ramai2...lagi pon buat sate homemade camtu selain murah dah tentu2 kebersihan nye terjamin...ok la...ta...ta...uolsss







Wednesday, 23 March 2016

ENTRY ROJAK

khamis         24  mac  2016


Assalamualaikum....morning uollssss....


Matilanakkkkk...semalam camne punye malas nak up n3 pon tak tau la....cerita bersepah2 tapi punye la pemalas tak bole nak cakap...sempat singgah 2-3 rumah je pastu terus katup laptop...kalau camni punye gaya  cam tak sempat je up 300 entry seperti yg akak angan2 kan tu... T__T ...ishhhh! akak tak bole mengalah...inshaa Allah pasti bole punye la...hari ni akak nak up 20 entry sekali gus...hahahaha...2 entry pon tak lepas lagi nak 20...kim salam.... :p

Lama dah tak buat n3 rojak kan...gambo banyak sampai bergentayangan ni...jgn ingat roh je bergentayangan gambo pon bole....hahaha...sila seram :p





Ni menu berbuka hari isnin or selasa...tak pasti pulak akak...sejak dah makin hampir ke 40an ni otak semakin tak berhubung...so sori ye...kikiki...cik boss bawak akak makan mee udang kak Rose lagi...yum...yum... baca sini untuk info mee udang kak rose  5 minit sebelom azan pinggan mee udang akak dah ada depan mata...korang bayangkan camne perasaan akak ketika tu...hahahaha  :')


 
Kali ni kak long try asam pedas ikan pari...sedap gak bole tahan...lagi2 makan time pose kan...laju je suap...ntah kunyah ke tak agaknye minah tu...jangan2 dia telan2 je gamaknye...kahkahkah

Ni pon cerita hari isnin...eh! yeke...cam hari selasa la kalau tak silap... T__T  akak ni dah kenapa ??? sume yg lupe...hah! lantok la...bawak kak long pi beli action cam ke hape ntah name kamera kecik beso kotak mancis tu...hahaha

Memacam jual kat kedai ni...tapi yg akak kenal henfon dengan laptop jelah...yg lain hape pon hakak tak tau...dah lepas beli tu laju2 le akak balik...mesti le balik kan takan nak tido kat kedai ni pulak...hahaha :p


Ni pulak penganan dari cik boss time dia balik dari kursus petang selasa hari tu...dia belikan kek kat hotel tempat dia tido...JW Marriott kalau tak silap akak...sedap gile kek tu...

Sempat singgah Oldtown tapaukan nasi steam halia ni untuk kiteorang...ni antara menu feberet kalau makan2 kat oldtown...selain ni akak suka gak mee kari :)

Ni pulak adalah yg akak  terpaling suke...ice blend coklat...sedap sangat2 terasa coklat dia tau...tapi harga agak cekik darah sikit la...secawan camni rm10 hengget...sesekali je beli tak bole selalu2...gayattttt :p 


Ni akak masak pagi semalam...pasta cabonara untuk kak long dan kawan2 dia...masak ni pon atas pemintaan kawan2 kak long...memula akak ingat nak masak menu lain...tapi dah diorang beriya nak makan cabonara...akak turutkan jelah... lagi sonang keje akak

Diorang buat gathering kat tepi laut...sempat la akak snap2 gambo time menganto kak long semalam...

Kawan2 pompuan kak long...ramai lagi benonye tapi belom sampai lagi time ni...banyak hoi bekalan diorang ni...memacam jenis makanan...kek secret resepi pon hade...siap buat BBQ lagi...time mak ko buat jamuan kelas dedulu mampu makan nasi lemak daun pisang je tau...air pulak tak lain tak bukan "air sirap" T_T

Kekawan jantan kelas kak long...wah! sedap korang main bola ye...pi tolong bebudak pompuan sana...hahaha...cik Linda sebat vontot sekor2 kang baru tau...hahaha

Tenang je suasana pantai...tu nun di hujung sana nampak tak jeti petronas...kat kawasan situ2 la dulu letaknye rumah akak... T__T  

Kek lagi...ni pon cik boss belikan...minggu lepas kalau tak silap...buat berbuka pose gak ni...
Gambo last ni kire tragedi sikit la...bang ngah di serang semput kus2 katenye...mungkin cuaca sekarang ni tak menentukan...panas sangat sampaikan kat rumah akak ni kiteorang cam bergilir2 demam dan batuk...cuma akak je masih bertahan lagi setakat ni...mintak2 bior le akak sehat2 selalu supaya bole menjaga keluarga akak yg lain...mamat ni blom betol2 sehat lagi benonye tapi terpaksa jugak pi sekolah sebab ada pekse pertengahan tahun sekarang ni...


ok la sampai sini je akak blah dulu...ta....ta





Monday, 21 March 2016

LAHIRNYA SEORANG PICASSO DI RUMAH INI ~ KEJE MAK ENON

 selasa         22  mac  2016



Assalamualaikum sume.....


Akak tak tau la nak nangis atau nak gelak bila pestime terkejut tengok hasil seni dari si mak enon ni....anak2 akak yg lain sebelom ni paling abis pon menconteng dinding dengan pengsel je...tu pon separuh kampong akak mengaruk...hahaha...pastu bila anak2 dah beso masalah camni memang jarang2 la berlaku...tetiba bila ada balik budak kecik ceconet ni dalam rumah...masalah lama berulang kembali... T__T






Memula dia setakat conteng2 dinding luar je pakai kapur...lukis gambo orang katenye...kepala kan main beso...mata nak dekat penuh satu muka...kikiki...tetiba kaki dengan tangan kecit le pulak...hahaha...nasib baik dia kabo lukis orang...kalau tak mati2 akak ingat minah tu lukis gambo sotong...wakakakak

 Tapi awan mendung mula berarak lesu bila akak baru tersedar yg dia ada conteng2 kat tempat lain gak....huk...huk...huk...dia conteng pakai pen merah lagi dik non...dia cakap yg ni dia lukis burung....yg ni takpe lagi...cetengok gambo kat bawah...akak terus laju2 nangis bawah bantal dik non..... T__T
                                                                         
                                                   








 Minah tu lukis lagi gambo orang katenye....lengkap dengan mata,hidung,kening,mulut sume...kaki tetap gak halus camtu...lari lagi nangis bawah bantal...ntah masa bila dia buat keje pon akak tak perasan...


 Terasa cam nak pengsan sebab minah tu pi conteng kat sofa cekelat kesayangan akak ni hah....oh my...oh my...begitu banyak kertas akak kasi..last2 kat sofa ni gak ko pi berkarya anak bertuah ni...cakap dengan cik boss lagi menyakitkan hati...siap dia gelak2 dan puji2 hade le...bangga je muka mak enon dengo apak dia cakap camtu...makin teruja pulak minah tu nak menconteng...seriau akak di buatnye  :'(

 Ni budak yg bertangungjawab atas semua kejadian di atas...nak marah2 pon tak sampai hati...tapi akak jentik gak tangan dia sebagai hukuman...esoknye terus demam uolls...dah cik boss salahkan hakak pulak...Eh! setakat jentik takan bole demam pulak kan...doktor cakap demam biase je...musim2 panas ni pepaham jelah...nasib baik minah ni jenis suka makan obat...alhamdulillah dah sehat sejahtera semula...sekarang ni akak memang pantau dia abis abisan...kalah cctv tau...hahaha...bila dia senyap je laju2 akak pi terjah...lepas ni jangan harap dapat conteng barang2 mak ko ni lagi....hahahaha


ok la sampai sini je...ta...ta

Sunday, 20 March 2016

MUNAFIK !!!

 isnin         21   mac  2016


Assalamualaikum...morning kengkawan....


Kejap je abis cuti sekolah kan...ish...ish...ish...cam tak puas je...akak anak beranak tak pi memana pon...melepek kat rumah je...setakat jenjalan kat mall cari makan...memang takde perancangan pon nak bercuti2...cik boss tengah banyak koje tu...nak balik kampong pon tak sempat... :(




Geram je bila baca review sana sini cakap filem ni best sesangat...sebelom ni akak mampu telan ailio je dik non sebab mak enon tak lepas masuk...terlalu seram katenye tak sesuai di tonton oleh kekanak...camne la akak nak pegi dengan peel mak enon yg langsung tak bole kene tinggal ni...akak masuk jamban pon bole jadi isu...ni kan pulak mak dia hilang 2-3 jam... T__T ...mesti jadi kes haru biru punye la....


Last2 setelah menyusun perancangan yg rapi dengan cik boss...akhirnyeeeee...akak merasa gak tengok filem ni...hehehe...akak pegi berdua je dengan kak long...bang ngah dah tengok sebelom ni dengan kawan2 dia...pukul 11 pagi akak dah terconggok kat panggung wayang sana...dengan harapan tak ramai orang...hampeh sangat sebab ramai le pulok...hahaha...nasib baik dapat tiket...penuh kau panggung cite ni...dahsyat sangat kan...rupe2 nye memang best dik non filem ni...tahniah pada Zoul sebab berjaya buat filem seram yg sangat2 ohsem...part kat bilik mayat tu paling setan sekali...akak hampir bangun dan tepuk tangan sambil jerit "hebat permainan nya...hebat permainan nya !!!!"  ape kes si Nabila Huda tu pi nyorok dalam peti mayat..!!! cuba ko pi lari kat kantin ke..kat pak guard ke kan...hahaha...memang power sangat filem ni...terkesan gak kat hati akak...lagi2 bila si Nabila sebut " DAJJAL"  hoi meremang bulu roma di buatnye...filem ni takde kaitan langsung dengan hantu ye...filem ni berkisar tentang iblis yg telah bersumpah akan merosak kan akidah sekalian umat nabi Adam as dengan apa cara sekali pon...sesunguhnye iblis itu adalah musuh yg terang dan nyata...akak kasi 5 bintang untuk filem anak pak Yusuf kali ni...kipidap Zoul  :D

Cik boss bermurah hati kasi akak berjimba pon sebab ni hah...mamat tu dengan abang ngah nak pi tengok bola...time yg 20 kete kene langgar dengan lori minggu lepas pon cik boss pegi gak tengok bola kat sana...alhamdulillah kete cik boss tak terbabit...dah la tiket bola dia mahal kemain...nyampah...hahaha


Balik je dari tengok wayang terus cekut budak ni bawak keluar makan...rase bersalah je tinggal kan dia...kikiki...padahal masa tengah melopong dalam panggung wayang tu takde pulak teringat ke hape kan...hahaha...kong asam sangat perangai mak ko ni Izara oiii...:p cik boss cakap serata alam dia bawak budak kecik ni bejalan...saje nak alih perhatian dia...alhamdulillah sukses langsung dia tak nangis ke hape...cuma masa akak balik tu sikit lagi nak kantoi sebab selamba badak je bawak balik baki popcorn...kuikuikui...minah kecik ni siap bagi soalan maut " Ibu pi tengok tv besar ke ni ??? " Fuhhhh...mengelabah puyuh hakak di buatnye.... :')





Thursday, 17 March 2016

CURI CURI MASUK

jumaat           18  mac  2016



Assalamualaikum kawan2....


Alhamdulillah jika sampai time matahari turun jap lagi maka akak dah berjaya menganti pose untuk hari yg ke 4...moga Allah menerima amalan akak...tinggal 2 hari je lagi... :D





Tiap2 pagi time tengah melanggut akak suka beno tengok cahaya matahari yg dok curi2 masuk camni...ruang tamu akak yg memula tu suram sikit demi sikit nampak semakin cerah dan terang...suka...tapi cahaya matahari ni ada kejap je....bila dah tengahari sikit ruang tamu akak terus jadi redup balik...

Ingat lagi dedulu time akak baru2 nak bina rumah kat atas tanah ni...macam2 stori dan gosip tersebar...kenkonon nye tanah kiteorang ni keras la..tempat laluan la...akak buat dono je...malas melayan...last2 ape yg di gosipkan tu benar belaka dik non...tanah akak ni memang keras rupenye...sebab di penuhi dengan batu kerikil  dan menjadi tempat laluan pekerja2 kontrak binaan...kikiki...kisah 13 tahun dulu....


Gurau2 pagi...jangan marah hah nanti kene jual....lelong...lelong  :p








Wednesday, 16 March 2016

25 THINGS THAT MAKE ME HAPPY

khamis        17  mac  2016


Assalamualaikum dan salam hormat....


Jom skodeng jawapan dari soalan tag tentang 25 perkara yg membuatkan akak happy...akak telah di tag oleh kekanda tersayang iaitu akak Saniah dari blog coretan hidup ...ok la takmo borak panjang2 jom terjah...mesti banyak je sama cam korangkan...hahaha...nama pon manusia gitu2 jelah pon kan putaran hidup kite ni... 


                           Banner ni wajib ada sebagai tanda penyertaan...

What to do? 

Create a new post + Insert picture above 
 List 25 things that make you happy 
 Mention the blog that have tagged you 
 Tag at least 5 bloggers & make sure they know they've been tagged! 
 Share your favourite quote of the week! (if none, then it'll be okay)


1) Melangkah ke alam perkahwinan 

2) saat menjadi seorang ibu 

3)menjadi seorang suri rumah tangga dan melihat anak2 membesar depan mata 

4) duduk rumah sendiri

5)mak  duduk berhampiran...hari2 bole tengok mak 

6)dapat berkumpul dengan semua adik beradik..terutama time hari raya 

7)dapat hadiah atau bunga dari suami

8)masak sedap2 untuk keluarga dan makan sama2

9)pergi bercuti dan tak payah masak...hahaha

10)makan di restoren yg menghidangkan makanan yg lazat (tak semestinye restoren mahal)

11)time cik boss dapat bonus...hahaha

12)shoppingggggg !!! ;p

13)menulis blog dan kemudian dapat kawan2 yg ohsem sangat2 kat sini...tak payah la akak sebut nama...korang tahu sapa korang...sume nye sayangas di hati akak... :)

14)deco2 rumah

15)buat projek DIY dan projek tu sangat2 sukses...hehehe

16)buat lawak bodo dan ketawa sama2 dengan famili (akak memang berperangai badut)

17)menonton tv dengan famili atau dapat menonton drama yg akak minat

18)berangan dengan cik boss kenkonon nak melancong sana sini...

19)petik hasil tanaman tak kire la buah buahan atau sayo...(tapi akak tak suka tanam tau)  ;p

20)dapat tengok bunga yg mekar mengharum

21)saat dapat membantu seseorang yg dalam kesusahan (selalunya bantuan yg kecil je)

22)jumpe kawan2 lama 

23)air terjun dan bilik hotel yg bersih

24)anak2 tolong kemas rumah 

25)perasan di kasihi oleh suami,anak2,keluarga dan kawan2....


Fuhhhhhh...akhirnye selesai gak...nampak cam senang tapi susah hoii...nak memikirkan benda2 happy camni..sebenonye banyak je lagi kan...hehehe


ok la kat sini akak ingat nak tag 

Zie azi dari blog  Jepun mari

Aizamia dari blog  mak budak dan remaja purba

Lea Ismail  dari blog  kisah umie dan Adli

Iryantyahamad  dari  blog  belajar untuk sabar

Hainom   dari blog  Hainom Okje

Hokey sapa yg kene tag tu nanti kalau ada masa bole la buat ye...sila jangan kecam hakak...hahaha...nak gak tau hape yg bole buat korang happy :)


sampai sini je panjang umur jumpe lagi...ta...ta











Tuesday, 15 March 2016

ALHAMDULILLAH AKHIRNYE BERCERAI JUGAK

 rabu           16  mac  2016



Assalamualaikum dan salam mesra.......




Jangan pikir yg bukan2 ye...bercerai yg akak maksudkan adalah si Izara @ mak enon dengan benda ala ni hah....sejak lahir minah tu tak bole tinggal benda ala ni sampai naik risau akak di buatnye...pegi mana2 je benda ni la yg akak akan terkam dan simpan elok2 sebab takut terlupa...walau pon minah tu takde la menyoyot 24 jam tapi time dia nak tido benda ni memang kene ada ye...kalau tak sampai ke subuh la dengan akak2 sekali tak dapat nak tido lena uollllssss.... T___T



Ni antara koleksi puting kopek feberet si Izara...sedondon sangat2 dengan baju seluar sume...hahaha...time ni mesti dia dah mengantuk pasal tu ada je benda ala tu tersentil kat mulut...

 Tapi sejak sebulan yg lalu akak bertekad nak hentikan tabiat yg tak berapa nak cantik ni...buruk beno dah beso2 masih nak berputing bagai...lagi pon akak perasan gigi belah atas Izara dah mula makin ke depan...oh my...oh my...akak kene bertindak cepat...2 minggu pertama akak dengan cik boss memang tak cukup tido...minah ni asyik la terjaga tengah2 malam merenggek2 nak puting...akak bertabah je sepanjang waktu tu...sampai satu saat penah gak tengah2 tido tu akak terasa geli2 kat siku...rupe2 nye minah ni tido sambil pepiling menyoyot puting...apa kessss...!!! tu bukan puting nak oiiii...tu siku mak ko...!!!...hahaha...tapi sekarang alhamdulillah Izara dah seratus peratus bebas dari puting kopek...semalam akak saje2 tunjuk puting kopek lama kat dia...walau pon ada debar kat dalam hati takut2 minah tu terjebak balik ke hape kan...syukur sekali lagi sebab minah tu siap cakap takmo dan geli tengok benda yg dulu kemahen dia puja2 tu...hip hip horeyyyy...akak adalah orang paling happy dalam kes ni...mak2 yg punye masalah camni je yg paham kot...hahaha...


                     Testimoni dari tuan punye badan setelah bebas dari ketagihan.... :p

" Sekarang hidup saya lebih bermakna tanpa puting kopek...tak caya tengok ni saya tak perlukan puting lagi untuk tido dengan lena...saya hanya perlukan seketul donat dengan taburan gula yg kalerful camni " ...kikiki...jangan tak percaya ye tak lama lepas akak snap gambo ni si mak enon bole pulak terlelap sambil pegang donat kat tangan...hahaha



Ni akak tepek jelah sekali menu berbuka akak semalam...cik boss bermurah hati singgah pasa malam belikan kuih dan air feberet akak...semalam akak masak asam pedas ayam dan tumis sayo je...pastu daging bako 2 keping tu akak songlap dari bungkusan nasi kerabu kak long...akak sebenonye berbuka nasi je pon dah cukup takde kuih pon takpe...tapi dah orang tu belikan akak terima dengan hati yg girang....tq cik boss...alhamdulillah 1 hari telah selamat tinggal 5 hari lagi untuk akak hadap...inshaa Allah semuanya akan di permudahkan...selamat berpuase pada yg sama2 tengah menganti cam hakak ni hah...ta..ta