sila klik sini

Monday, 1 August 2016

MANJAKANI PART 2 ~ BACAAN KHAS UNTUK ORANG PEREMPUAN

selasa          2  ogos  2016      28  syawal



Assalamualaikum sekali lagi...  (jawab... x jawab dose :p )



Sape dah buat air rebusan manjakani lepas baca entry tuan tanah kedaung hari tu ??? hangkat tangan skit akak nak skodeng...kalau ada bleh kasi hadiah ni...hahaha...cam takde jek...nyampah...kahkahkah :p





Air rebusan tuan tanah kedaung hari ni...tambah halia,serai dan gula batu sket...halia untuk buang angin dalam badan dan serai pulak bagos untuk hilangkan sengal2 pada badan...mudah mudahan Allah bagi manfaat yang baik...akak tak le minum hari2 ye...manjakani ni panas jugak...kalau badan tak tahan bole jadi perit tekak...sepatutnye buat untuk 7 hari lepas period...tapi memandangkan akak kan tengah pose sunat jadi akak skip2 kan hari nye...alaaa ! akak bebaru ni jugak tetiba datang rajin nak makan herba2 ni sume...sejak lepas beranak kan si helmet akak perasan badan cepat nau lesu tau...yelah time pantang dulu pon sume sendiri2 je...mak akak time tu tak berapa sehat...jadi pepandai la jage sendiri...bila dah camtu pepaham jelah kan...hahaha...sume pon buat2 lupe dan sekarang setelah hampir empat taun akak dah mula rase kesan sampingan nye...badan asyik la bengal2 je...bangun tido pon rase hazap cam baru lepas kene belasah...jadi meh le merajin kan diri minum benda ala ni hah...badan nak pakai lama ni...hahaha...bila dah makin hampir ke 40an ni seriau gak di buatnye...hari tu akak rebus manjakani campur daun sireh...selain minum hakak buat cuci ehem2 jugak...akak tak berapa suka produk cucian yg beli kat kedai...wangi memang la wangi...tapi pepaham jelah produk cengitu mesti kaya dengan bahan kimia...serammm...kikiki...kalau ada yg cakap air rebusan manjakani ni terlalu dasyat untuk di telan...korang silap... T__T ...sebab ape akak cakap camtu...sebab akak penah terpaksa minum ramuan yg sepuluh kali lebih dasyat dari itu... dulu ar time mak akak sehat lagi...masa beranak kan kak long dengan bang ngah...pepagi lagi sebelom akak sempat gosok gigi mak akak dah mencangkung depan akak sambil tunggu akak abiskan jus special yg dia sediakan tu... bahan2 nye cuma kunyit hidup dengan manjakani jek...tumbuk sampai lumat kendian masukan air panas dan tapis...nanti akan terhasil la secawan kecik jus yg pekat lagi likat...maka dengan perasaan yg cam nak pengsan hakak teguk gak sampai abis...sebab mak akak dah buat muka cam kak Rossi...hahahaha...dan ramuan tu akak terpaksa minum selama 7 hari berturut2       X____X      mimpi ngeri...


ok la sampai sini je...chow  :p




8 comments:

  1. Jujur memang kakak belum buat dan tak beli pun lagi manjakani lama dah. Betul cuci mrs v kita dgn pencuci walau khas utknya kakak ada terbaca ada yg boleh menjadi masalah. Daun sirih memang baik Linda.

    Nantilah kalau kakak rajin kakak nak cuba jugalah. KALAU RAJIN..:)

    ReplyDelete
  2. tak kuning ke gigi lepas minum air kunyit tu
    aku pon baca pon seram
    kalau aku kene minum air tu mungkin pitam 8 jam haha

    ReplyDelete
  3. Air kunyit pun akak adalah minum waktu lepas bersalin dulu kena paksa makcik jiran,siap dia buatkan lagi....tapi tak de masuk manjakani pun dah meleleh air mata menghabiskan.
    Betullah linda daun sireh tu memang terbaik.Masa akak sakit tempohari pun salah satu nya pun gunakan sireh .

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Memang betul Linda barang yg dibeli kat kedai kebanyakkannya ada bahan kimia. Kalau rajin lebih baik buat sendiri.

    ReplyDelete
  6. Salam....
    Saya amalkan mandi bunga buat sendiri..
    Alhamdulillah banyak bunga-bunga kat kampong ni mudah nak di perolehi

    ReplyDelete
  7. kalau rajin boleh buat sendiri. senang je kan

    ReplyDelete
  8. Belum Mel....Tak jumpa lagi kedai Sensei camne nak beli weyh? Pahit sangat ke? Mak tak kisah sangat bab bab pahit janji umppp haha....
    Mak pun pernah minum air ibu kunyit masa beranak sulung dulu....Lepas tu tak de dah....tak de sapa nak buatkan hihi...Mak pun dah malas kot

    ReplyDelete