sila klik sini

Monday, 1 August 2016

ELAK KAN MAKANAN SERTA MINUMAN MANIS UNTUK BADAN LEBIH SIHAT

selasa          2  ogos  2016            28  syawal




Assalamualaikum dan morning...  ^_^




Wah sejak dua menjak ni tetiba terasa cam pakar pemakanan  le pulak kan...kahkahkah...buwekkk :p  Ni akak nak cerita dari pengalaman sendiri la ye...akak mula start kurang kan makanan dan minuman bergula dari bulan april kalau tak silap akak...bulan pertama adalah sangat2 menguji hokey...pastu kurang pengetahuan tentang jumlah gula dalam satu2 makanan tu pon ye jugak...jadi sebagai jalan selamat akak langsung tak sentuh makanan or minuman yg dah terang2 memang tinggi dengan kandungan gula...contoh nye  minuman bikarbonat,segala jenis air blended,aiskrim,kek,kuih muih dan banyak lagi la...akak cekal kan hati walau pon banyak je anasir2 luar yg duk mengoda...paling hebat "bang ngah akak"  T__T  kong asam tau dia siap beli segala coke dan jus oren bagai semata2 nak menyakat akak...nyampah...tapi syukur sebab akhirnye akak...MENANG...yeahhhhh!!!!   ^__^

Bulan kedua semuanya jadi lebih mudah dan tenang...hahaha...nampak air memanis atau kek cam dah takde nafsu sangat...kalau teringin pon akak just rase sikit je...sesudu camtu...alhamdulillah sampai sekarang akak masih istiqomah...harap2 berpanjangan la hendaknye...gula amat bahaya pada tubuh kite sebenonye...ni bukan akak yg cakap tau tapi doktor kat bawah ni hah... :p



                                                         images  google

Akak kalau kenang2 balik tabiat pemakanan akak dedulu rase cam nak je terjun lombong...sume main sebat main rembat tanpa sesalan kekdahnye...akak naik seram bila pikir famili akak belah mak dengan apak dua2 pon mewarisi  harta penyakit kencing manis dan darah tinggi...abang akak yg kat Selayang tu antara sebab akak tersedo...buah pinggang abang akak rosak dan jari2 kaki sebelah kanan nye pon dah di potong...semua angkara GULA  :'( sedih la abang yg akak sayang jadi camtu...semoga achik tabah dan sabar dengan setiap ujian...jadi kalau tak mula kan dari sekarang bila lagi kan...tak salah kite mencuba dan berusaha untuk sesuatu yg baik...yang penting semangat kene kental sebab dugaan datang tanpa dapat kite sekat... T__T



     
Gambo semalam dari cik boss...mamat tu offer nak belikan kek...tak tau la nak nangis ke nak gelak kan... :') last2 akak pilih cheese tart je...tapi sampai sekarang akak blom sentuh pon lagi...bior2 le dulu...kang kalau teringin akak makan le segigit...bukan nak poyo2 ye...bila dah berbulan2 tak makan or minum manis2 ni keinginan tu memang takde la mengila sangat...yang penting cekal...kuat semangat dan istiqomah... 


                                                          images  google
Buat je muka camni kalau ada orang paksa2 korang makan or minum yg manis2 tu sume...sumpah lepas tu kompom dia tak offer lagi...hahaha


                                                         images  google
Ok gambo budak pompuan ni takde kene mengena dengan entry...tapi cam nak lepuk je kan muka dia...jilake sangat lahaiii...time bermakeup kemain homey2 lagi...last2 bila dah cuci...oh my...oh my...hazapppp uolllsssss...bisa ular tedung terus...hahaha...bole bayang tak berapa tebal makeup yg dia tepek kat muka  :'D  




ok chow  :p





















6 comments:

  1. kak aku dah berapa kali terbabas nak sekat minum air manis ni
    haishhh
    ok istiqamah !!

    ReplyDelete
  2. Bagus betul linda boleh beristiqamah bab makanan dan minuman manis....terbaik lah.
    Kat rumah akak ni buat air manis sebelah pagi je utk sarapan ,yang selepas tu pepandai2 lah masing2 minum air putih.

    ReplyDelete
  3. Almalkan pemakanan yang sihat dan seimbang...juga bersenam..

    ReplyDelete
  4. Baguslah Mel ko ambik langkah berjaga jaga cenggitu. Kalau ikutkan nafsu serakah ni mmg nak memanis je kita kerjanya. Sebelum apa pa berlaku mmg elok sangatlah kita sekat....
    Nak istiqomah bukannya senang tau...mcm mcm dugaan kena tepis kira hang dah berjayalah tu

    ReplyDelete
  5. Baguslah Mel ko ambik langkah berjaga jaga cenggitu. Kalau ikutkan nafsu serakah ni mmg nak memanis je kita kerjanya. Sebelum apa pa berlaku mmg elok sangatlah kita sekat....
    Nak istiqomah bukannya senang tau...mcm mcm dugaan kena tepis kira hang dah berjayalah tu

    ReplyDelete