sila klik sini

Wednesday, 13 July 2016

BERBAJU SEDONDON DI PAGI LEBARAN ~ AKU YANG PAKAI KO YANG PANAS !!!

khamis        14  julai  2016          9 syawal




Assalamualaikum dan happy morning uolllsssss....


Korang perasan tak sekarang memang ramai gile famili2 yg suka bebeno berbaju kaler sedondon di pagi lebaran...nampak sehati sejiwa sangat kan...tapi bukan la kate yg tak pakai sedondon tu tak sehati dan sejiwa pon...jangan salah paham yek...maksud akak dari pandangan luaran je nampak cam sehati sejiwa sangat...yg part2 dalaman mana la kite nak tahu kan...lagi pon hakak ni bukan nye nenek sihir sume pon haku bleh telek...akak pon dedulu memang tak biasa sedondon di hari raya...sukati la masing2 nak pakai baju kaler ape pon...tak ingat bila semua ni bermula...rase2 nye dalam lima taun kebelakangan ni...baru2 ni akak ada terbaca kat fesbuk sorang budak lelaki umur dalam 20an duk kutuk kaw2 pada keluarga yg berpakaian sedondon...memacam dia hina...siap cakap yg somi keluarga tu takdak telo duk ikut ja cakap bini pakai baju bertema2 gitu...kemain mulut budak jantan sekarang ek...kalah reporter tak bergaji kat kampong akak ni hah...pah bedah sangat la hai duk keji sana sini dengan status bangga2 bangang dia tu...meh akak nak sound skit bleh tak ??? 


"Wahai adik ntah anak sapa2 ni...nape la tulis lagu tu kat fesbuk? kalau tak suka jangan la buat...yg nak hina sampai camtu sekali dah kenapa...hang betol2 pasti ke yg isteri dia paksa2 somi pakai baju sedondon lagu tu...ntah2 somi dia yg suka mana kite nak tau kan...lain la kalau hang nampak sungguh yg isteri dia letak parang kat leher somi dia time pakai baju...hahaha...tu baru la kate paksaan...ni famili tu sume happy2 sambut raya dengan baju baru berkilat2 ko yg meroyan dah kenapa...pi terjun lombong sana !!! "


Menda2 camni bukan paksaan atau kewajiban pon time2 raya...sapa nak pakai sedondon sila kan...ramai je yg pakai baju lain2 kaler...lagi nampak meriah... kalerful sangat kekdahnye...yg penting rasa syukur dalam hati tu sebab masih di beri rezeki berbaju baru...cebayang orang2 yg kurang bernasib baik tu...baju baru pon tak merasa T_T 



Ni raya taun lepas 2015...tema kaler royal blue dan hitam kenkonon nye...tapi ada teselit kaler pink sesikit kat situ....kikiki...time ni akak beraya kat rumah sendiri...



Raya taun ni tema kaler hitam dan maroon...memula memang tak rancang pon benonye...akak je sebuk nak beli baju dengan kaler ni dah tetiba yg lain2 pon sebuk nak sedondon jugak...sukahati la hakak mengikut je...takde sebarang paksaan kat situ...walau pon nampak kaler cam tak berapa nak sama yg penting ada gak la bias2 kaler maroon tu sesikit kekdahnye...yg penting semua pon happy...kate raya kan :D





                                                   images google

Tapi kalau dah rupe gini sedondon nye...sumpah hakak tak dapek nak tolong dah dik oiiii...hahaha...sian... akak paham perasaan ko...tapi bersangka baik jelah mungkin dia suka je mak dia jahit cengini kan...manusia ni darah je sama merah tapi hati dan kehendak tetap lain2 tak gitu...ok la sampai sini je panjang umur jumpe lagi kat sini yek...minggu ni akak bizi sket sebab petang kang mak mentua akak nak datang beraya kat rumah akak...ligat otak duk pikir ape nak masak dan mana tempat nak bawak diorang merayap...kikiki...jarang2 sangat la mak mentua akak tu nak datang jadi perancangan kene rapi...kuikuikui...ok la chow :p







*sekarang ni peribahasa "rambut sama hitam hati lain2" tidak bole di guna pakai lagi...sebab kebanyakan nya rambut dah tak kaler hitam...ada coklat,merah,hijau,pink,belang2 dan sebagainye....harap maklum :p







16 comments:

  1. tiap kali baca tulisan akak kan..hati ni jagi geli sgt la kak...kekekkeke gelak sensorang sampai ada yg tegur ko dh kenapa...keep it up la kak..suka gaya penulisan akak..pasal budak yg kutuk tu..sebenornya dia x pernah rasa tu..mak pak dia x nak pakai sedondon...sure punya...

    ReplyDelete
  2. yg gbr last memang takleh nak nolong dah. sepesen je semuanya...

    ReplyDelete
  3. Pakaian sedondon semasa sambut raya ni memang dh jadi fesyen
    semenjak dua menjak ni.
    Benda yang baik apa salahnya kita ikut.

    ReplyDelete
  4. lorh dah kenapa budak tu nak sound2 orang plak
    suka hati la nak sedondon ke, setandan ke, sepinggan ke
    hari yang mulia pon nak dengki mendengki dah kenapa kamu

    ReplyDelete
  5. Ala linda biar je budak tu nak kutuk...silap2 dah kawen nanti dia ikut juga sedondon.
    Akak ni sebenarnya suka tengok family yang pakai sedondon ni masa raya tapi family akak dah agak lama tak dapat buat,memandangkan budget untuk pelajaran anak lebih penting.Jadinya bila beli last minute warna pun lain2.tapi bila tengok gambar2 raya nampak hampir sama je warna nya.
    # apa agaknya menu linda untuk mertua datang ya...

    ReplyDelete
  6. Itulah Linda bila salah guna media maya tanpa fikir panjang dosa dapatnya. Kita doakan dia sempat bertaubat sebelum ajal tiba.

    Kita ni rasa sukalah pula bila pakai sedonon. Tengoklah gambar 2015 dan 2016 cantik kan. Itu baru tengok gambar, kalau depan mata laaagi cantik kan:)

    Kakak ni sejak kawin sampai sekarang bermakna dah 22 tahunlah Linda memang suka sedondon. Kadang sedondon pattern, kadang warna, kadang corak. Yg penting kakak suka, abang suka dan anak-anak suka.

    ReplyDelete
  7. Tahun ni kami pepel manggis

    ReplyDelete
  8. tema sedondon ni nampak sweet kan. wawa masa bujang tak pernahnye sedondon. adik beradik dah 11 orang, yang cari sendiri yang ni cari sendiri. haha

    ReplyDelete
  9. ekekek...budak mana tu kak?lelaki pun ada yang kena meroyan rupanya..masalah besar sungguh kat dia dengan orang yang baju sedondon ni yea??

    petang ni masak kat kedai mamak je la kak..tak pun masak kat piha hat..heheh

    ReplyDelete
  10. Sedondon atau tidak yang penting keseronokkan dan kebahagian menyambut raya.Kak Zai pun kadang2 aje sedondon anak2 dah besar mereka buat pilihan.

    ReplyDelete
  11. Teringat pula pada lagu Sepahtu Sinar, "Raya Sedondon". Sedondon dengan langsir tu memang melampau lah haha.

    Nisa'

    ReplyDelete
  12. Foto last sekali tu yang buat SB tersedak..meme tak leh nak tolong dah..

    ReplyDelete
  13. xde baca lak kat fb pasal budak muda tu kutuk hal sedondon...mesti budak tu belum kawin kak...ha haha...ayu memang suka sedondon..tp wrn tema selalunya suami yg pilih

    ReplyDelete
  14. Ada ke org meroyan gitu kat fb Mel.... mak tak terbaca punnnn. Tp kalau mak terbaca pun, apa ada hal. Suka hati maklah nak pakai baju apa pun hihi....

    Biaukan ajelah Mel hihi....depa yg tak cukup umuq mmg gitulah kekdahnya. Cantik ko pakai bilu mak, maklumlah melepakkan....

    ReplyDelete
  15. Ada ke org meroyan gitu kat fb Mel.... mak tak terbaca punnnn. Tp kalau mak terbaca pun, apa ada hal. Suka hati maklah nak pakai baju apa pun hihi....

    Biaukan ajelah Mel hihi....depa yg tak cukup umuq mmg gitulah kekdahnya. Cantik ko pakai bilu mak, maklumlah melepakkan....

    ReplyDelete
  16. cantik la tema itam maroon tu kak :)

    ReplyDelete