sila klik sini

Wednesday, 22 June 2016

PUASA DULU DAN PUASA SEKARANG (EPISOD BERBUKA DAN SAHUR)

rabu            22  jun  2016      17  ramadhan




Assalamulaikum dan selamat pagi....






                                                     images google

Dalam bulan pose ni cam best pulak cerita dulu2...mengimbau kenangan lama kekdahnye....hehehe....dari zaman akak kecik2 dulu keluarga akak memang jenis yg bangun sahur setiap hari....kadang2 siap masak lauk pagi2 buta tu...kikiki...tapi time tu akak tak masuk book langsung, yg akak tau dah siap2 hidang semua nnti arwah bapak akak datang kejut dan dokong akak bawak pi cuci muka....Ya Allah rindunye dengan arwah  :'(
Lepas dah cuci muka nnti bapak akak letak akak depan pinggan terus, sume dah siap isi akak tinggal ngap je...tu pon kekadang akak bole meroyan gak....anak bongsu la katekan mengada melampau2,lagi bapak akak pujuk lagi akak tunjuk perangai....tetiba akak terdiam,tunduk je makan sampai ayor mata jatuh dalam pinggan, tu tandanye mak akak dah kasi cubitan sedas kat peha....hahahaha....baru la aman sikit sume nak makan....akak mengantuk pastu kene pakse makan tu yg akak meroyan ( ayat cover line...kahkahkah)

Bila time berbuka lain plak ceritanye....arwah bapak akak dulu ada satu perangai,arwah dulu boros kalau bab makan2 ni....paling win kalau time dia dapat gaji. mcm2 yg di belinye,banyak pulak tu sampai penuh tangan kanan kiri....akak pulak dari jauh bila nampak bapak balik beli macam2 cepat2 kejo macam orang gila....hahahaha...ok sambung bab berbuka puase tu....time berbuka air je mesti lebih dari 3 jenis....pernah sekali tu bapak akak siap kait kelapa muda nak buat berbuka nnti....air kelapa,sirap selasih,cincau,cendol dan teh 0 panas antara air yg wajib ada bila nak berbuka.....bukan sikit2 tau air kelapa tu kadang sampai sebesen,air2 lain pon sume letak dalam jug plastik yg beso2 tinggi tu.....dan yg pelik tu bole plak kiteorng abiskan sume air2 tu....hahahaha...nampak sangat pelahap perangai dulu2, dah rupe gajah agaknye sekor2 sedut air....hihihihi...kalau minum sirap selasih pulak akak suka tapis dengan gigi sebab takmo kasi biji selasih tu masuk mulut...kikiki...kenangan sangat

Bila dah anak dara beso sikit tinggal akak dengan mak akak je termasuk abang akak yg no 5  dan arwah abang sulong akak....kakak akak yg dua orang tu dah kawen dan duduk dengan keluarga masing2, sorang kat keyyel dan sorang lagi kat singapure.....walau pon bangun  masak time sahur tapi akak jarang yg tolong, selalunye akak lebih banyak terlentok2 kat kosi je dik non....hahaha...dasar anak dara pemalas....mak akak pon dah tak koseh agaknye nak suh akak tolong, cam hazappp benau rupe akak suh bangun pepagi tu....dah siap mak akak masak kan main ligat lagi akak makan, hilang sume rase mengantuk.....alaaa...biase la umur camtu mane pikir bab tanggungjawab sume tu...(ayat cover line lagi)  :p

Lepas akak kawen,sekejap je duduk rumah sendiri, cik boss ajak duduk dengan mak akak sekali sebab mungkin dia kesian kot tengok mak akak cam sedih je sejak akak pindah duduk luar...yelah sejak lahir tak pernah berpisah....duduk dengan mak ni lagi la akak mengada2 tapi sejak dah kawen tu perangai malas tu kurang le sikit....sikitttt je....hahahaha....kadang2 kunci jam pon tak sedo dik non tetiba mak dah ketuk2 pintu bilik suh makan sahur...nnti cik boss jeling je akak, pastu akak buat2 marah mak akak "nape tak kejut mase nak panas2 kan lauk mak ???" mak akak malas nak melayan, macam le dia tak kenal anak dia yg sekor ni....hahaha....sejak duduk rumah sendiri ni la yg akak betol2 masak 100%...memula tu panik gak akak...ialah bole ke akak memasak pagi2 buta camtu??? tersedo ke akak nnti???...macam2 la bermain dalam pikiran...nampak sangat tak konpiden pada diri sendiri kan...kahkahkah...tapi sampai sekarang alhamdulillah semua akak dapat atasi dengan mudah....(wah!!! ayat berlagak tak hengat).....kahkahkah

Tahun ni dah 13 kali  akak berpuasa kat rumah sendiri....alhamdulillah semakin pandai menguruskan keluarga...ada gak kadang tu tak tersedo waktu sahur...mengelupur bangun tengok lagi 10 minit dah abis waktu imsak....cepat2 kejut kan cik boss suh dia kejut anak2... yg akak berlari pecut turun dapo....sampai dapo panik tak tahu ape nak buat...terlinjang2 sensorang...last2 capai roti sapu butter dengan jem sorang 2 keping...makan tak sempat nak kunyah telan2 je pastu lalukan dengan air...hahaha...lawak sangat kalau ingat2 balik...macam la bole mati kalau tak sahur sehari tu...dalam dua tahun lepas alhamdulillah langsung tak tebabas waktu sahur mintak2 tahun ni macam tu jugak...







Saat berbuka dan bersahur bersama keluarga adalah saat2 yg paling istimewa dalam hidup....nnti bila dah raya akak masih terindu2 lagi bulan puasa yg baru je kite tinggalkan...selalu macam tu...puasa korang camne pulak???? mesti ada jugak kenangan yg indah bersama keluarga..... :D




jom la kongsi kisah korang....ok la sampai sini je panjang umur jumpe lagi...chow :)


5 comments:

  1. Hihiii...lawak lah linda ni .Yang akak tak tahan gelak yang sedut air macam gajah tu..
    Sayang sungguh arwah dengan anak bongsu dia ya ,sampai didukong untuk bersahur...nak mengada2 kan dah kena cubit :-).
    Akak pun lagi budak2 sampai remaja dulu tau mengadap je sahur ,tak tolong pun mak masak...bila dah kawen baru padan muka akak sendiri pulak yang kena masak dan sediakan sahur...:-)

    ReplyDelete
  2. Hihiii...lawak lah linda ni .Yang akak tak tahan gelak yang sedut air macam gajah tu..
    Sayang sungguh arwah dengan anak bongsu dia ya ,sampai didukong untuk bersahur...nak mengada2 kan dah kena cubit :-).
    Akak pun lagi budak2 sampai remaja dulu tau mengadap je sahur ,tak tolong pun mak masak...bila dah kawen baru padan muka akak sendiri pulak yang kena masak dan sediakan sahur...:-)

    ReplyDelete
  3. seronok kan kalau cerita pasal puasa ni. semalam sembang dengan adik pasal bagi2 food for iftar.. gelak2 sakan. and alhamdulilah since almost 12 years, mak abah duduk dengan i waktu puasa. senang nak pantau diarang sebab faktor umur. lagi pun berselera kalau reramai.

    ReplyDelete
  4. Mel, mak dulu pun abah kejut jugak, pas tu dukung, duk betul betul depan roti, margerin dengan gula. Mmg tulah makanan sajur yg paling ingat. Anak bongsu kot, manja terlebih.

    Pas tu berbuka kalau dapat beli air gas mmg mewah sungguh dah....Arwah abah menoreh so mmg tak de istilah dapat gaji le. Tak ingat dulu dulu mak masak apa kalau berbuka. Tak mungkin ayam, sebab dulu kalau Raya atau kenduri jer baru dpt makan ayam. Itu pun kena sembelih dan bersihkan sendiri. Curah air panas bagi tanggal bulu.
    La ni nak makan ayam, any time kan...

    ReplyDelete
  5. Mel, mak dulu pun abah kejut jugak, pas tu dukung, duk betul betul depan roti, margerin dengan gula. Mmg tulah makanan sajur yg paling ingat. Anak bongsu kot, manja terlebih.

    Pas tu berbuka kalau dapat beli air gas mmg mewah sungguh dah....Arwah abah menoreh so mmg tak de istilah dapat gaji le. Tak ingat dulu dulu mak masak apa kalau berbuka. Tak mungkin ayam, sebab dulu kalau Raya atau kenduri jer baru dpt makan ayam. Itu pun kena sembelih dan bersihkan sendiri. Curah air panas bagi tanggal bulu.
    La ni nak makan ayam, any time kan...

    ReplyDelete