sila klik sini

Monday, 16 May 2016

PAMERAN ARTIFAK RASULLULLAH S.A.W DAN PARA SAHABAT ~ KINI DI MELAKA

selasa          17  mei  2016



Assalamualaikum dan selamat pagi sume..... ^_^


Jom ramai2 serbu negeri Melaka Bandaraya Bersejarah...sebab apa ??
Sebabnye mulai 15 mei hingga 2 jun 2016 akan berlangsungnye pameran artifak Rasulullah s.a.w dan para sahabat...bertempat di Masjid Al-Azim Melaka...dari pukul 10 pagi hingga 10 malam yg di bawa khas oleh Warisan M.A.R dan ANO Ventures sdn.bhd...akak sempat bawa anak2 ke sana petang semalam...kiteorang memang teruja bila tau pameran ni di adakan kat negeri Melaka...kak long orang paling teruja kot...kikiki...jom la skodeng gambo2 yg sempat anak2 akak snap...gambo ni hanya sebahagian je artifak yg di pamerkan...kalau nak tengok lebih lagi...sila datang sendiri dan tengok dengan lebih jelas lagi...





                        Alatan menulis pada zaman Rasullullah dan para sahabat...

 Peralatan pembedahan zaman dulukala...siapa tak kenal dengan tokoh perubatan islam kan...Ibnu Sina 

          Cop mohor cucu2 kesayangan Rasullullah saw hassan dan Hussein r.a 

 Pedang jugak ni tapi sori akak dah terlupa milik siapa...sori ye :(

                                                       Batu bersurat

                                          Pedang laksamana Cheng Ho

                                             Pedang Uthman Ibn Affan

                                               Baju besi dari uthmaniyah

            Tanah suci yg di ambil dari makam Rasullullah s.a.w ketika di baik pulih


                           Subahanallah...kesan tapak kaki Rasullullah s.a.w


Capal kulit yg di sarungkan oleh rasulullah s.a.w ...kalau kite tengok saiz kaki Rasulullah s.a.w agak beso dari saiz kaki kaum lelaki pada zaman ini...


 Ok yg ni membuatkan akak dengan kak long mengalirkan air mata tanpa dapat di tahan2...Rambut ini di katakan milik Rasulullah s.a.w ...ya Allah akak tak tau macam mana nak hurai kan perasaan ketika melihat rambut Rasulullah s.a.w ni...Nabi junjungan kite yg akan mempertahan kan kite di hari pembalasan kelak...

Gamba terakhir...kain penutup makam Rasulullah s.a.w...sebelom balik semalam akak sentuh dan cium sepuas puasnye...ya Allah wangi yg memang lain dari yg lain...ini adalah kain penutup makam yg asli ye...



Jom la korang ramai2 serbu ke pameran artifak Rasulullah dan para sabahat di Masjid Al-Azim melaka...tiket bole didapati di pintu masuk masjid...harga tiket pulak untuk dewasa rm20 dan untuk kanak2 hanya rm10 sahaja...sangat berbaloi ye harga tiket tu...korang pakat2 datang beramai2 dan alami sendiri perasan sayu dan teruja menatap artifak tinggalan Rasulullah s.a.w dan para sahabat...banyak lagi artifak yg tak sempat akak foto kan...ingat tau pameran tu berlangsung dari 15 mei hingga 2 jun nanti...jangan terlepas peluang pulak...ok la sampai sini je...ta...ta :D














9 comments:

  1. Kakak dpt tahu hal ini melalui radio IKIM fm ada war-warkan pameran artifak ini Linda. Tak tahulah kakak dpt pergi ke tak. Katanya pameran ini adalah yg pertama di Asia Tenggara sebab selalu pameran tidak selengkap yg berlangsung sekarang (lebih banyak artifak dipamerkan). Untunglah org Melaka dekat aje nak pergi.

    ReplyDelete
  2. Ruginya akak tak dapat nak pergi,sedih pun ada tak berpeluang nak tengok sendiri depan mata.Terimakasih linda dapat berkongsi pengalaman .

    ReplyDelete
  3. Kalaulah dapat pergi ni....

    ReplyDelete
  4. Allahummasolialamuhammad..
    Rindu pada baginda rasulullah s.a.w ni Mel..
    Kalau ada kesempatan macam tu jgn dilepaskan peluang..
    Bila Mel kata.. cium kain penutup makam tu..
    Macam sekarang rasa nak pergi jugak..
    Nak cium jugak..

    ReplyDelete
  5. Hah, ada alasan nak ambil cuti! Nak jugalah pergi dah terlanjur ada pameran ni, jomlah serbu. Ya Allah, tengok gambar pun dah terasa-rasa kesayuan di hati. Kalau dapat tengok sendiri, tak tahulah macamana rasanya nanti!

    ReplyDelete
  6. Rasanya pernah dipamerkan kat Muzium KL jugak tau Mel, tapi tulah..... tak pergi. Hujung minggu kekadang penuh aktiviti, sampailah terlupa.

    Bersyukurkan Mel, walaupun kita hanya mendengar kehebatan dan ketokohan baginda tapi sekurang kurangnya barangan milik peribadi baginda ni dapat jugak kita tatap untuk melepas rindu...

    ReplyDelete
  7. nak gi la kak.
    syuhada akan ikut rombongan skola dia rabu next week.
    bagus juga ni bwk anak2.
    and aida sendiri teruja la nak gi tgk.

    ReplyDelete
  8. Menarik ni...sampai bila Pameran ni Kak?

    ReplyDelete