sila klik sini

Friday, 22 April 2016

POKOK MANGGA JIRAN SEBELAH

sabtu          23  april  2016



Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu sayangans....


Jarang - jarang akak nak bersiaran time cuti2 ni kan...ramai gak blogger yg camtu terutama kak Zakie dan kak Saniah...dah lama perasan yg kakak2 kesayangan akak tu selalu up entry hanya pada hari isnin - jumaat je...hujung minggu kirenye waktu khas untuk famili...tapi hari ni akak terpaksa gak mencemar duli sebab nak kejo deadline kenkonon nye...kuikuikui...cabaran untuk diri...padahal akak berblog ni hanya untuk suka2 je...macam yg semua tahu akak ni seorang suri rumah...hidup akak agak membosan kan...bila ada sikit cabaran camni baru la meriah sikit kan...hehehe




Ok berbalik pada cerita asal...korang perasan tak kat pagar antara rumah akak dengan rumah jiran tu ada ketulan2 buah pelam...bole pulak cantik je termasuk sampai satu dahan kat bahagian akak...kuikuikui...terbeliak mata akak tengok semalam...hahaha...terus tetelan2 ailio kat tekak...srupppp...sruppp...jangan memain buah pelam jiran akak ni sedap dik non...akak tau la sebab dia selalu je sedekah kat akak...kalau yg muda tu tak masam sangat...lemak2 manis je rase dia...ranggup pulak tu...yg dah masak pulak manis melekat2 siap pakej isi tebal biji kesep lagi ko... :p

Ni gambo akak siap close up kan untuk korang...cekire ada berapa biji tu...1...2...3...4...5...6...wow akak kaya...akak kaya dik non...wakakakak...pompuan tak malu memang camni tabiat dia...sebuk tak abis2 skodeng pokok orang sebelah...hahaha...akak ingat dulu dia penah pesan...yg mana buah pelam masuk ke pagar rumah akak  kirenye tu bahagian untuk akak...punye le happy tak henggat sampai nasib baik akak tak goyang zumba depan dia time tu...pengsan gamaknye dia...ehem2!! jiran akak tu kuat agama dik non...hehehe...tapi tak gamak la akak nak amik camtu je terus kan walau pon dia penah kabokan gitu...nanti akak nak buat2 cakap la dengan dia...mana tau dia suh petik je kan...kikiki...tak sabo2 ni bila la nak beso buah pelam ni...hahaha


ok la akak cau dulu...ta..ta


buat pulut mangga time panas2 camni sedap kan....hahahaha





10 comments:

  1. Banyak tu.. apa-apa pon harap tuan pelam tu kasi semua buah tu,ya..kihkihkihh..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Pn Malinda...banyak tu..buat pelam jeruk pun sedap juga...hehehe

    ReplyDelete
  3. balut siap-siap kakMel, mcm orang dok buat kat mangga harumanis tu.. bajukan sebijik2 dengan kertas soratkhabar

    ReplyDelete
  4. Hai linda....hujung minggu biasanya sibuk sikit lh tapi jika berkesempatan akak tetap jenguk rumah linda ni...seronok baca !.
    Wah rezeki sedang menunggu untuk dipetik tu .Alhamdulillah dapat jiran yang baik pulak tu boleh kongsi rezeki.Nampaknya bunga2 mangga tu banyak lagi kat atas pokok tu...tentu puas sangat mkn nanti.

    ReplyDelete
  5. kat rumah aku pon kak berlambak2 mangga tapi tinggi beno takde orang nak kaitkan hah
    galah yang ada pon kontot je

    ReplyDelete
  6. Huiii...terbeliak mata tengok buah pelam banyak gitu melambai-lambai minta dipetik! Yalah, dia dah bagi izin tapi memandangkan kita ni surirumah mithali dan muslimah sejati, kena jugalah pura-pura minta izin nanti. Cepatlah kenen kat tuan pokok tu, kalau dia kata ambillah, senang sikit nak rembat!

    ReplyDelete
  7. Weyh, apa yg membosankannya....Ok apa, dpt santai santai baca blog hihi...Mak suka Mel, keje dulu stress weyh!

    Wahhhh.....kalau cenggitu punya gayut, mmg kenyang tu Mel hang makan sorang sorang haha....
    Gunting jee weyh, memalam haha...

    ReplyDelete
  8. sedapnyaaa..cicah kicap.. hehe

    ReplyDelete
  9. byk pahala dia kak. sedekah gitu kan.
    rezeki akak ler :) best nyer.

    ReplyDelete
  10. akak...merecik air liur den kak oii..makan muda2 macam tu sodap tu kak...

    ReplyDelete