sila klik sini

Wednesday, 20 April 2016

POKOK JAMBU NAN SEBATANG

khamis        21  april   2016



Assalamualaikum sayangans.....



Kalau sebelom ni akak selalu je cerita pasal pokok kelapa akak nan sebatang tu kan...kali ni meh akak cerita pasal pokok jambu ni pulak...kikiki...pohon jambu air ni abang akak tanam tak jauh pon dari pokok kelapa akak...sejak tu pokok kelapa akak tidak lagi rase kesunyian...hahaha...baru2 ni pokok jambu akak tu mula mengeluarkan hasil...tapi di sebab kan cuaca yg panas berpanjangan buah jambu dia cam terbantut sikit...tapi kiteorang fedulik hape kan...bantut pon bantut la...nampak je merah2 sikit laju2 petik makan dengan kicap gula...hahaha... sedappp   :p



Ni antara buah dia yg agak menjadi sikit...manis dan elok tak rosak...nasib baik la kat kawasan akak ni bebudak monteng sekolah dah takde...kalau tak memang tak dapek la nak merasa...gerenti abis diorang rembat...berangin je hati akak ni...dulu buah kelapa akak pon abis diorang sebat BACA SINI kalau nak tau camne kisahnye.... :p


Buah lain  tak berapa nak menjadi...pertumbuhan dia cam terganggu...hahaha...kalau korang perasan ada gak yg dah di makan burung tu...mak akak cakap kalau burung catuk makna nya buah tu manis...


Snap snap gambo sebelom petik...ada akak tinggal kan setongkol dua rezeki untuk burung2...rendang je pokok ni sebab abang ngah akak rajin cantas...akak perati kan masih banyak bunga yg baru keluar...moga2 menjadi la lagi buah2 jambu ni...kali ni akak ingat nak salut la...mana tau bole manjadi cantik buah nye lepas tu kan.....





Ok la dik non sampai sini je...panjang umur kite sembang2 lagi ye...ta..ta    :D





8 comments:

  1. woi sedapnyaaaaa kak
    ni cicah cili kicap tebabommm
    nak skettt tak malu mintak haha

    ReplyDelete
  2. Sedapnya linda makan buah jambu ni masa2'musim panas ni....tengok gambar pun dah kecur.
    Kat rumah satu masa dulu ada pokok.jambu ni tapi bila nk ubahsuai rumah abang tebang pokok nya.Kalau tidak memang banyak sangat buahnya ,banyak yg melambak kat tanah dari dimakan.

    ReplyDelete
  3. Untung ada kebun sendiri, pokok kelapa kesunyian di temankan,hehe. Kat umah sy pun ada jambu air kalau musim luruh, daunnya tu mengalahkan di ober c, tapi tak snow pun..haha.

    ReplyDelete
  4. wow. sedap nyer. and best nyer ada pokok sendiri.
    nak, petik. nak, petik. cicah kicap gula yummy!
    umah mak mertua ada dulu ada. syok!
    tapi da kena tebang :(

    ReplyDelete
  5. Fuhhhh ....mmg sedap jambu ni Mel. Kalau tunggu beso sikit, merah lagi sedap Mel.

    Tak merasalah nak makan jambu petik kat pokok sambil cicah kicap mcm zaman kecik dulu. Sekarang ni jumpa jambu pun kat RnR hihi....

    ReplyDelete
  6. uihh.. menggamit kenangan sungguhlah tengok jambu kakMel ni, lama sgt dah tak jumpa pokoknya.. mahal kemain spesies jambu ni orang jual skrang

    ReplyDelete
  7. Kali ni share ngan burung lak kak.

    Sedap tu. sy nk tanam tp dah xde kawasan

    ReplyDelete
  8. Bestnya makan jambu air cicah kicap gula. Lama dah tak buat kerja macam tu.

    Semoga pokok jambu ni terus berbuah banyak supaya tuan punya pokok jambu ni kenyang makan jambu yerk!

    ReplyDelete