sila klik sini

Monday, 21 March 2016

LAHIRNYA SEORANG PICASSO DI RUMAH INI ~ KEJE MAK ENON

 selasa         22  mac  2016



Assalamualaikum sume.....


Akak tak tau la nak nangis atau nak gelak bila pestime terkejut tengok hasil seni dari si mak enon ni....anak2 akak yg lain sebelom ni paling abis pon menconteng dinding dengan pengsel je...tu pon separuh kampong akak mengaruk...hahaha...pastu bila anak2 dah beso masalah camni memang jarang2 la berlaku...tetiba bila ada balik budak kecik ceconet ni dalam rumah...masalah lama berulang kembali... T__T






Memula dia setakat conteng2 dinding luar je pakai kapur...lukis gambo orang katenye...kepala kan main beso...mata nak dekat penuh satu muka...kikiki...tetiba kaki dengan tangan kecit le pulak...hahaha...nasib baik dia kabo lukis orang...kalau tak mati2 akak ingat minah tu lukis gambo sotong...wakakakak

 Tapi awan mendung mula berarak lesu bila akak baru tersedar yg dia ada conteng2 kat tempat lain gak....huk...huk...huk...dia conteng pakai pen merah lagi dik non...dia cakap yg ni dia lukis burung....yg ni takpe lagi...cetengok gambo kat bawah...akak terus laju2 nangis bawah bantal dik non..... T__T
                                                                         
                                                   








 Minah tu lukis lagi gambo orang katenye....lengkap dengan mata,hidung,kening,mulut sume...kaki tetap gak halus camtu...lari lagi nangis bawah bantal...ntah masa bila dia buat keje pon akak tak perasan...


 Terasa cam nak pengsan sebab minah tu pi conteng kat sofa cekelat kesayangan akak ni hah....oh my...oh my...begitu banyak kertas akak kasi..last2 kat sofa ni gak ko pi berkarya anak bertuah ni...cakap dengan cik boss lagi menyakitkan hati...siap dia gelak2 dan puji2 hade le...bangga je muka mak enon dengo apak dia cakap camtu...makin teruja pulak minah tu nak menconteng...seriau akak di buatnye  :'(

 Ni budak yg bertangungjawab atas semua kejadian di atas...nak marah2 pon tak sampai hati...tapi akak jentik gak tangan dia sebagai hukuman...esoknye terus demam uolls...dah cik boss salahkan hakak pulak...Eh! setakat jentik takan bole demam pulak kan...doktor cakap demam biase je...musim2 panas ni pepaham jelah...nasib baik minah ni jenis suka makan obat...alhamdulillah dah sehat sejahtera semula...sekarang ni akak memang pantau dia abis abisan...kalah cctv tau...hahaha...bila dia senyap je laju2 akak pi terjah...lepas ni jangan harap dapat conteng barang2 mak ko ni lagi....hahahaha


ok la sampai sini je...ta...ta

33 comments:

  1. Haha sangat berbakat, pandai lukis hidung ada tahi lalat ke tu :) kaki biar berlidi ye. Atas sofa tu sudah berlaku di rumah ini jugak :) tapi bantal masih terletak tu kira ok, sejuk mata tengok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. berbakat sangattttt...hahaha...akak dah tanye dia dan minah tu kabo bukan taik lalat benonye...tu lobang hidung tapi dah kenapa satu je pulak tu...hahaha...dia lukis je bantal dia tak usik T__T

      Delete
  2. hahaha.boleh geng ngan adli. membuat karya di sofa putih kesayangan abah. hehehe.jenuh abah menyental sofa...umie tak tau..sebab umie dah ckp jgn beli warna putih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. T____T wuuuuwuuuuu...ada geng rupenye si mak enon ni...hilang tak Lea kesan conteng tu? sofa putih lagi best la Adli nak conteng...cam kertas kekdanhnye...hahaha...selamat menangis bawah bantak cam hakak T_T

      Delete
  3. Hahahahhaa adooi mampu gelak je kak. Sabo la bebanyak. Umo gini mmg pantang dapat pensil ke kapur ke krayon ke habis dia menyonteng... tak boleh rmh nak cantik skit. ada lukisan tambahan ye. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pon gelak gak tapi pada masa yg sama dalam hati merintih2 T__T
      memang kene sabo jelah dik...nak buat lagu mana kan...minah tu bukan faham pon kalau akak ceramah panjang2...sok dia dan beso berkoje akak nak suh dia ganti sofa baru...hahahaha

      Delete
  4. Kah kah kah...lawak lah Puan...lawak dan nak tergelak baca ayat yang Puan tulis pun ada....hehehe

    Sabaq banyak2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...wuwuwu...hahaha...wuwuwu...ni di namakan ketawa dalam tangisan :p

      memang tengah sabo le ni...sebab kalau tak sabo dan lama saya sewa bot anto minah tu duduk kat pulak jerejak sana....hahaha

      Delete
  5. comel tu mesti encik boss sayang lebih

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak bongsu katenye dik...menyampah...hahaha...marah lelebih pon tak bole ye..mana la budak tu tak mengada2...tapi time apak dia keje mendapat gak akak keje kan...hahaha

      Delete
  6. Replies
    1. kong asam ko yan...ko pon sama je dengan cik boss ye...hahaha...ko jgn yan dengan ko sekali nanti akak anto duduk pulau jerejak :p

      Delete
  7. rajin mak enon berkarya..kreatif..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia bab2 cengini memamng rajin kak T__T tak payah bagi tunjuk ajar pon laju je dia buat :")

      Delete
  8. Wah ,sungguh berbakat izara ya,abis kerja seni dihasilkan dimana2...cian ibu frust tengok sofa kena conteng...hahaa lawak sungguh lukisan mk enon.
    Memang kena pantau ni,kalau tak nangis ibu nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bakat terpendam gamaknye kak...tapi tu la tempat nak berkarya tu tak kene langsung...memula tu bagai di robek2 hati tengok sofa kesayangan dah bercorak2...tapi bila pikir2 balik..lantak la malas saya nak pikir sangat...bebudak kan ape yg dia tahu...sofa tu pon sok2 kite mati bukan bole hangkut masuk kubo kan kak...hahaha...tapi pantau tetap pantau...conteng lagi memang saya jentik tangan dia...

      Delete
  9. abis la izara, ibu dah jadi cctv.. hihi . Susah nak berkarya kalau disekat idea picasso nye tu kak :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. cctv ala2 helang ja tan gitu dik....akak tengok je dia pegang pensil ke pen ke...laju2 akak terjah...buku dengan kertas bersepah dik last2 kat sofa antik akak gak dia conteng... T__T

      Delete
  10. Hihihi.. sungguh pandai mak enon berseni tu Mel..
    Tapi mmg haru lah bila sofa dia conteng huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. seni tak kene tempat name nye ni kak...berbulu je saya tengok minah tu...hahaha...takpe la sok2 kalau dia dah beso bekoje saya nak tuntut ganti rugi dengan dia...hahaha

      Delete
  11. Hihi.....kalau mak tu tak nangis bawah bantal lagi Mel terus nyorok dlm almari ....Pergh!! Cacat sudah mak punya sofa camne nak raya kalau cenggini? Confirm cik boss tukar baru ni weyh.... Bagus jugak tu Mel....dapat sofa baru!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hang kecik bole la nak menyelit dalam lemari mak...kite tak muat ar...hahaha...nanti raya pepandai le kite cover pakai kain ke hape nanti mak...baru berangan sofa tu nanti kite nak seret letak kat runag tamu dah cacat pulokkk...takde makne ye nak beli sofa baru mak...ekonomi semput2 camni lagi...hohoho...tak kose :p

      Delete
  12. Hihi.....kalau mak tu tak nangis bawah bantal lagi Mel terus nyorok dlm almari ....Pergh!! Cacat sudah mak punya sofa camne nak raya kalau cenggini? Confirm cik boss tukar baru ni weyh.... Bagus jugak tu Mel....dapat sofa baru!

    ReplyDelete
  13. Bila dah demam Izara mesti rasa kesal pulak menjentik tangannya kan
    Tapi sebenarnya memang dah nak demam
    Harap-harap hari ini dah oklah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. gitu la kak...kikiki...memalam mengalir gak air mata saya...menyesal dan rasa bersalah...alhamdulillah sehat dah minah tu...dah meliar balik bawak pen sana sini...seriau abis saya di buatnye :')

      Delete
  14. hahha.. biasa laa kak, budak2 nak ekplore kreativiti dorang agaknya.. hihi

    by the way, shaklee ada sabun yang boleh tanggalkan iaitu Basic H..")

    Akak nak cuba, boleh roger wawa..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. gitu la dik...semua bebudak kecik memang camtu kan...wah! yeke ni...anak sedara akak pon ada gak yg jual produk shaklee ni nanti akak tanye2 kat dia...tq di bagi tau akak tentang sabun ni :)

      Delete
  15. hahah...sama je dengan anak saya ni kak..bab menconteng memang no satu la..ada je karya agung terulung dia tu kat dinding..tu yang somi kata nanti2 la dulu nak letak wallpaper bagai..buat darah tinggi je nanti..ehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang gitu la bebudak kan dik..kretif nau katenye...cik boss akak kabo sel2 otak berhubung...tapi nape kat sofa la dia nak berkarya...tak paham sungguh ni...T_T...akak rase nasihat somi ko tu ada gak betol nye...baik tunggu dia beso sikit lagi baru pasang wallpaper...abis la kalau kat wallpaper pon anak ko berkarya...kikiki

      Delete
  16. boleh geng dgn Aiz nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah! si Aiz rambut kinting pon suka menconteng gak ke Ila...bebudak ni sume memang saje nak menguji tahap ke imanan mak memasing rasenye...maka jom la sama2 kite bertabah :p

      Delete
  17. Lagi 10 thn penuh la mural kat umah akak ye? Blh suruh dia buat mural luar umah dulu kak... Lukis air terjun bagai..hehehe

    ReplyDelete
  18. hadoi kak oii.
    aida pun kalu jadik gitu, mau meroyan :) ha ha ha
    tapi tu la kan, kesian plak nak marah.
    pastu dia buat muka syahdu plak :) hi hi hi...

    ReplyDelete