sila klik sini

Sunday, 13 March 2016

KALAU DAH BUKAN REZEKI ~ MOGA ADA HIKMAH DI SEBALIKNYE

isnin            14  mac  2016


Assalamualaikum dan selamat bercuti pada semua murid sekolah.....


Bestnyeee cuti hujung minggu kan...dapat meluangkan masa bersama keluarga....tapi semalam cik boss takde...mamat tu kene keje...nyampah...kikiki...nasib baik famili kak Ngah akak balik kampong minggu ni jadi takde la akak membosan kat rumah je...kalau dah berkumpul reramai camni makan2 adalah salah satu xtvt penting ye...hahaha...jadi moh le kite masak atau beli apa yg patut...hehehe



 Dimsum dan dumplings ni akak beli je yg frozen...pastu balik rumah akak just kukus sekejap....dap2 sangat lembut je makan cicah dengan sos....beli 4 kotak satu piuk kukus dapatnye....kos dalam rm30 hengget je ni...murah kan...ada logo halal jadi jangan bimbang ye...:)



Selain tu akak beli gak pau frozen inti kari ayam,kacang dan kelapa ni....sedap gak lembut je...makan panas2 lagi berganda sedapnye...tiga bungkus je dah penuh satu kukus...siap akak letak bertindih2 lagi tu...kos rm24 je.... :)



Tart telur lelong katenye...kikiki...beso2 10 biji  rm12 saje....kebetulan time akak lalu tu diorang tengah buat happy hour tu yg dapat murah sikit....laju je akak rembat kang kalau lambat2 melepas... ;p  selain ni anak2 buah akak ada buat mango cheesecake...yg kak ngah masak nasik dan macam2 lauk lagi...paling win sambal daging rusa...yum2 sedap bangat....Pastu nak di jadi kan cerita semalam kiteorang pi jemputan kawen ...lepas makan kiteorang lepak2  sambil kak Ngah akak sembang dengan kawan2 lama dia...pastu bila dah abis tu kiteorang jalan le kaki balik rumah...lepak2 lagi borak adik beradik...tetiba kak Ngah akak baru perasan cincin yg dia pakai kat jari manis tangan kanan dah takde....mungkin time salam2 cincin tu melorot dan tercampak...kebetulan sekarang ni badan kak ngah susut sikit tu yg cincin2 kat jari jadi longgar T___T






                                                       images google

Gini la lebih kurang bentuk cincin tu  tapi kak ngah akak punye berikat emas kuning...lama dah dia tempah zaman2 90an dulu...batu delima tu pulak abang ngah akak beli kat thailand...akak kalau bab2 barang hilang memang mengelupur sikit...hahaha...tapi kalau dah bukan rezeki kan buat camne pon tetap la tak dapat balik...laju je akak jalan sambil mulut kumat kamit zikir..."Ya Haq...Ya Haq...Ya Haq" sampai rumah kawen tengok2 tetamu makin ramai dari sebelomnye...tanye2 jugak sedara dan kawan yg ada lepak kat situ tapi sorang pon tak tau hape2... bukan rezeki kak ngah akak nampaknye...sian Puan Jamaliah T__T  takpe la kak nanti ada rezeki beli yg lain ye...mana tau Allah nak gantikan dengan yg lebih baik dari yg sebelomnye...harap kak ngah redha.......ok la sampai sini je...panjang umur kite jumpe lagi di lain n3...ta...ta 




19 comments:

  1. lea punya mata mcm tu tp buat loket rantai. 2-4 kali hilang dgn rantainya sekali tapi jumpa balik.lastnya buka bagi mak pakai. ada lg sampai sekarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah masih ada rezeki Lea...sayang kalau hilangkan...tapi kene la belajo utk redha dah bukan rezeki gitu la...

      Delete
  2. kalau dah ramai2 berkumpul ,tentu macam2 yang disembangkan...apalagi ada makan2...sedap2 tu.
    Payah juga nak jumpa kalau jatuh pun kot terselit kat mana2 tu ...yalah kak ngah bukan rezeki agaknya..Mungkin akam dapat yang lebih blink2 lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. famili kiteorang mamang gitu kak..sentiasa meriah kalau berkumpul ramai2 tu...haruk piruk di buatnye sume nak bercerita...kikiki...tu la tempat ramai2 orang camtu memang susah nak cakap kak...puas gak saya tertinjau2 kat tempat kiteorang lepak tu tapi kalau dah memang takde rezeki kan...mudah mudahan gitu la hendaknye...

      Delete
  3. Oh senang teriingin dimsum bole ja sedia di rumahkan, kesian pula kehilangan cincin, inshaAllah dapat yang lebih baik. Seronok sembang adik beradikkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah dik akak senang camni murah pulak tu...tapi pilihan takde la banyak cam kat restoren...kat giant ada je jual kulit dimsum ni...kite tinggal buat inti nye je...nanti akak nak rty gak la...mudah mudahan gitu la dik...sian dgn kak ngah akak tu...kiteorang kalau berlongok adik beradik sampai ke subuh borak...kikiki

      Delete
  4. sedapnyeeee....

    redha je la kan, mgkn bkn rezeki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah sedap sangat2 dik...lagi2 bila makan ramai2 dan rebut2...haah dik kene la belajar utk redha kalau dah memang bukan rezeki untuk kitekan...

      Delete
  5. Mungkin rezeki atas sesuatu yang lain.. ;)
    Bertabahlah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu dik dah tertulis tu bukan lagi rezeki utk kak ngah akak...sian dia tapi kene redha selalu...

      Delete
  6. Tu dia dimsum yg hang sebut hari tu yeh. Mmg puas makan kalau sorang tu hihi....

    Kak Ngah yg duk Singapore tu ke Mel?
    Seronokkan dpt borak borak ngan adik beradik sendiri. Mak dapat bayangkan camne hang mengilai tu Mel hihi...
    Bukan hang sorang jer yg menggelupur kalau barang hilang Mel, mak pun sama weyh ....tambah lagi emas! Dahlah zaman gawat ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini la mak yg kite gebang2 tu...banyak tu mak dimsum dan damplingnye...kukusan kite tu beso tau...termenung gak hari tu kiteorang nak menghabiskan...hahaha...kak ngah kite ni yg duduk KL mak...yg duduk s'pore tu kak Ila...kakak nombor 6 atas kite je...kite anak ke 7...borak dan gosib adik beradik ada la benda yg paling ohsem...hahaha...lagi2 kalau ungkit cerita lama2 mesti sume ketawa sampai keluar air mata...kite memang minah gelabah mak...sume pon nak panik...betol tu emas sekarang dah la mahal kan...takpe la Allah dah tentukan yg tu bukan rezeki utk kak ngah

      Delete
  7. Samalah kakak pun biasa beli yg forzen aje Linda
    Bukak plastik kukus - senang kan.
    Tapi kesian jugalah dgn kak ngah Linda tu sebab ada nostalgia disebalik cincin yg hilang. Tapi nak buat macamana kan. Kesian dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu kak..senang,murah dan sedap jugak kan...tu la saya pon simpati tak abis2 ni...lama dah cincin dia tu dan yg paling kak ngah sayang batu delima merah tu...dulu2 abang ngah hadiahkan dia beli dari thailand...batunye tahan betol kak pakai lasak2 pon tetap berkilat cantik dan kalis calar...moga akak saya redha dgn kehilangan ni...mungkin ada hikmah di sebalik ni kan...

      Delete
  8. Kalau jumpa ramai2 makan2 LA paling best..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu Umi lepak ramai2 camni sambil makan memang best sangat2...tq sudi singgah sini dan komen2 ye :)

      Delete
  9. Sedap..
    Tapi tak de rezeki ngan cincin tu..
    Insya Allah ade rezeki yang lebih baik
    http://dnibabyscute1.blogspot.my/
    http://mummyumardian.blogspot.my/

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah semuanye sedap DNIbaby....betol tu kalau dah tertulis itu memang dah bukan rezeki kan...mungkin ada hikmah di balik semua ni...tq singgah sini dan komen2 ye...nanti akak BW ke sana pulak :)

      Delete
  10. alahai...
    rezeki nyer bukan di situ :(

    ReplyDelete