sila klik sini

Monday, 15 February 2016

XTVT KEGEMARAN IZARA @ MAK ENON LEPAS BERHENTI SEKOLAH

 selasa         16  feb  2016



Assalamualaikum dan salam hormat....


Lama dah kan akak takde cerita ceriti pasal minah kudut ni....kikiki..macam yg semua tahu awal tahun hari tu kan akak hanto si Izara pi sekolah makan...tapi bertahan nye seminggu je pon...lepas dia meroyan sampai mengigau memalam hari terus akak berhentikan je dia...naik seriau pulak akak menengoknye...sian pon ada gak...

" Takpe la nak taun2 depan kite cuba lagi ye..."



Sekarang ni akak perasan minah ni suke beno menconteng mewarna...kalau pi kedai busu mesti sangkut seketul dua buku mewarna... dia tengah mengila dengan doraemon..kan hari tu astok ceria ada tayang cerita doraemon 3D  'stand by me'...hari2 asyik nak tengok tu jew...muntah hijau dah kiteorang kat rumah ni...akak suka perati dia time2 camni...khusyuk sungguh...kikiki...tapi hasil nye papeham jelah...banyak yg comot dari comel...hasil keje budak 3 tahun lebih...dia suke pegang pensil kaler dan hadap conteng buku pon dah kire bagoskan...



 Tapi time mewarna tu henpon tetap letak kat sebelah...sambil2 tu benti jap jeling2 henpon tengok cite upin dan ipin 'pengembaraan bermula' pestime dia tengok cerita ni siap menangis cam nak gile ye...tensen akak...sebuk nak suh akak pi amik 'Opet' ....dah mana pulak akak nak cekau binatang nama 'Opet' ni ????  nangis sampai bengkak2 mata ko... nangis sampai tertido...T___T

Lepas penat conteng2 benti jap rehat basahkan tekak...Izara tengah makan aiskrim stoberi murah yg kak long buat minggu lepas...kadang dia pi punggah menan ke hape pastu sambung hadap buku balik...gitu jelah xtvt minah ni kat rumah...belah2 petang kang baru dia naik atas tengok tv pulak...sekarang ni dia memang langsung tak tido siang tapi malam lepas maghrib dia dah terbongkang tido...aman la sekejap...hahaha...kadang tengah2 malam kang dia bangun balik...lapo mintak makan...ntah ape fesyen perangai anak yg sorang ni...pelik2 je...makan nye dua tiga sudu tapi meroyan mintak cam kebulur beno dua tiaga minggu tak makan...akak layan kan je walau dalam hati berangin tuhan je tahu...hahaha....tapi sape la tak sayang anak kan....ok la sampai sini je...ta...ta






32 comments:

  1. Cantek lah budak kecik tu mewarna...anak2 kakak lelaki 2 org ni masa baya izara ni langsung tak minat mewarna...boring betul kakak belikn buku sampai sudah tak dibuat.
    Layan kartun ya izara tapi tekun takpe janji dia suka buku .Budak2 dah besar sikit ni memang payah nak tido siang ....tu yg tido awal .Tapi Izara boleh pulak trjaga minta mkn...saja tu nk uji ibu dia ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok mood gak kak kadang tu dia conteng2 kan aje...pasal tu belikan buku murah2 je utk dia...budak lelaki memang gitu kot sebab dulu bang ngah pon cengitu gak...bila dah tak tido siang ni satu rumah dia merayau...penat gamaknye pasal tu awal dah tido...kadang2 je kak...selalu nak makan nasik goreng kalau memalam gitu...buat jugak kalau tak sampai subuh kang dia merenggek kat tepi telinga :')

      Delete
  2. cantik la izara ni..mesti bijak ni..mewarna cecantik ye izara nnti blh framekan buat kenangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Husna...mudah mudahan...banyak yg comot dari cantik...tapi asalkan dia suka pegang pensel pon dah kire beesyukur sgt...

      Delete
  3. Asal ada minat lama2 cantiklah tu. Budak nak membesar banyak kerenahnya itu menandakan dia bijak.Auntie pun suka ice cream murah tu susah nak jumpa hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah mudahan kak zai...tq sangat...aiskrim murah ni kalau time haus2 memang sedap sungguh..tak perasan dah makan 3 batang...kikiki

      Delete
  4. alololo.. leh kawan dengan dak Nuha, dia bukan takde geng.. kakak dengan abangnya yang tak nak geng dengan dia sebab dorang cakap Nuha kecik lagi.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau la dekat kan bole gak satu geng dgn dak nuha...sama la dik izara pon gitu gak lagi jauh beza umur dgn anak2 akak yg lain...tapi kak long dgn bang ngah kekadang terpaksa rela kene melayan gak minah kudut ni...kikiki

      Delete
  5. Itu namanya menjiwai watak dan jalan cerita ni. Ada tanda-tanda boleh jadi pelakon drama pukul 7 malam yang bagus ^_^

    Anak saya yang dah pi tadika tu pun hari-hari kerjanya menconteng. Lepas tu boleh pulak minta simpan hasil contengannya tu sebab dia kata nanti-nanti senang dia nak jual 2 singgit hasil 'artwork'nya yang hebat sangat!

    Samalah dengan anak saya. Dah diber makan awal-awal, pukul 9, 10 malam kita suruh tidur boleh pulak tu dah elok nak pejam mata tetiba dia bangun duduk atas tilam kata perut macam lapar sangat, macam nak minta makanan jerk. Angin satu badan. Saya takda layannya, dapur rumah saya pukul 9 malam tutup. Nak makan, makanlah banyak-banyak masa pukul 7 malam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam rumah ni memang ramai pelakon dik...drama bersiri dgn filem pendek sume bole...biase la bebudak yg penting dia nak gak mengadap buku...nape jual murah sgt adik cute? Tapi kalau jual mahal2 nanti aunty takde modal pulak nak beli...hahaha...bebudak yg nak membeso memang gitu kot dik...asyik la lapo je kejenye...anak jantan akak pon gitu...2-3 jam mesti carik makanan kat dapo...

      Delete
  6. Apa yg penting usia macam Izara ni nak lembutkan jejari dia memegang pensil Linda. Tak kisahlah hasil tak comel. Tapi kakak tengok ikut usia Izara tu dah kira oklah tu. Bila jari dah biasa senang nak menulis. Boleh carikan buku yg titik-titik sambung huruf dan gambar bagi Izara cekap. Duduk rumah kalau rajin macam ini pun ok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pon fikir camtu gak kak...memula di biase la dia menconteng je lebih..tapi kadang2 kalau mood dia baik ada gak la rupe bentuk...kikiki...tu la saya pon ada gak terpikir buku camtu...taun2 depan kalau masuk tadika takde la dia ketinggalan sgt...

      Delete
  7. aktiviti mak enon sama dengan kak enon kat rumah kita. kalau tak menconteng buku warna.. dia tengok video kat youtube tu yang segala bahasa dia dok belajar walau speech delay. Sesambil dok menconteng sesambil mata jeling youtube. Tak pun dia sepahkan mainan.. sekarang takde pergi sekolah. Balik kang dia sambung rutin harian dia hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bebudak pompuan ni memang gitu jelah xtvt diorang...takpe slow2 dia dah sekolah lagi banyak pelajaran yg bole dia tangkap...otak kekanak ni kan mcm span...sunyi la mama dia bila dia gi sekolah ye...

      Delete
  8. nampak macam ccantik kemas je dia mewarna tu.anak saya umur 3 tahun lebih jugak..kalau mewarna tak de rupa warna pun..pegang pensil pegang kaler pun tak betul..yang pelik main keta kontrol pandai lak..kiri kanan depan belaknag..lagi hangain berasap rasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bole la dik tengok pada mood dia...tapi memang lagi byk conteng...kadang sume dia bantai guna satu kaler je...takpe la asalkan dia nak gak hadap buku...slow2 je dik lama2 ok la tu...anak akak pon gitu gak...diorang cepat belaja benda2 yg diorang suka kot...banyak masa lagi diorang bole belaja

      Delete
  9. Anak-anak MV pun memang suka menconteng dan mewarna..kalau yang siadik tu memang johan menconteng

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memula memang conteng2 je lelama nanti mesti pandai main kaler2 tu kan MV...bior jelah diorang kite siapkan buku dgn warna je... :)

      Delete
  10. dalam usia macam ini saya pun lebih fokus utk lembutkan tangan anak2. antara aktiviti sesuai cthnya playdoh, pasir, air dll

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak akak pon suke nau main playdoh dik...buat karipap siap paksa akak makan...pengsan...hahaha..betol2 bior tangan dia lembut esok2 masuk tadika bole menulis sikit2 pon jadi la...

      Delete
  11. Tanam kan bakat dan semangat dari kecil suka bidang seni...mana tau sampai besar nanti cenderung kearah tu berguna jugak...banyak lagi cabang seni ni...kalau benar2 berbakat dalam melukis satu hari boleh buat duit jugak tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah mudahan bunda...melukis dan mewarna sangat baik utk otak kanan...mana la tau kan kalau rezeki anak dara saya ke arah itu...saya tadah tangan dan bersyukur sebesar2 syukur...saya memang kagum dgn orang2 yg bertangan emas ni...lukis ape sume menjadi...bakat beso anugerah Allah

      Delete
  12. bagus ni malinda, anak-anak kak ana dulu pun suka sangat koleksi buku-buku mewarna, nak-nak yang princess tu, dapat mendidik mereka displin nanti, in shaa allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Izara pon ada kak buku kaler2 gambo princess gitu...selalu saya beli yg memurah je skng ni...dia conteng pon gasak le...kikiki

      Delete
  13. wah kita geng lah izara..cik yan pun minat cite doraemon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Izara bole la geng dgn cik yan nampaknye...kikiki...akak dulu mase kekecik suka gak tengok doreamon...siap berangan2 lagi kalau la bole nak gak bela sekor...hahaha

      Delete
  14. biar dia mewarna kak..maybe dia selesa macam tu..asah bakat ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la saja bior jari2 dia lembut pandai pegang pensil..sok2 kalau sekolah cikgu suh tulis takde la kekok sgt..

      Delete
  15. Dah maknya sebok menyangkut teko, Izara nak jugaklah ada hobi sendiri, kan Izara....

    Mak dah lupa Mel camne ada anak kecik baye Izara ni. Mesti banyak cakap, banyak tanya ek...

    Senanglah sikit omak eh nak membanting tulang memalam dah Izara tido cepat hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hobi masing2 la konon nye ye mak...hahaha..yg penting mak enon jangan berani2 sentuh teko kite...kikiki...bab yg tu hang jgn runsing mak...taun ni hang try la dapatkan sorang lagi nanti pandai la balik nak belek2 baby...gitu...kahkahkah...dah purba mak sapu rumah siang2 hari penat kalah orang keje kontrak...memalam terbongkang sekor kiri sekor kanan nak mimpi ehem2 pon tak sempat tau...hahaha

      Delete
  16. Dah maknya sebok menyangkut teko, Izara nak jugaklah ada hobi sendiri, kan Izara....

    Mak dah lupa Mel camne ada anak kecik baye Izara ni. Mesti banyak cakap, banyak tanya ek...

    Senanglah sikit omak eh nak membanting tulang memalam dah Izara tido cepat hihi...

    ReplyDelete
  17. budak umur macam izara ni mmg suka sangat mewarna... macam alisya saya dulu... alisya sekarang ni dah sibuk melukis je... mewarna ni dah kurang... awal betul akak masukkan izara sekolah... baru 3 thn... saya dulu masukkan alisya sekolah 4 thn... heheheh

    ReplyDelete