sila klik sini

Sunday, 28 February 2016

TIPS KITAR ATAU GUNAKAN SEMULA BAHAN2 TERPAKAI DENGAN CARA YG COMEL ^_^

isnin           19  feb  2016


Assalamualaikum dan morning kawan2....


First sekali akak nak mengucapkan happy birthday pada semua yg menyambut ulang tahun kelahiran pada hari ini...29 febuari...sian korangkan 4 tahun sekali baru merasa sambut besday...tapi takpe yg penting tarikh hari lahir korang sangat istimewa....ok jom sambung baca n3 kat bawah....



images google
Sekarang ni kan banyak kiosk minuman baru yg tumbuh cam cendawan selepas hujan...dari yg sekecik2 cawan sampai la yg beso gedabak cam dalam gambo kat atas ni hah...kat tempat akak panggil Bigcup...secawan godang camni rm5 hengget je...sedut la ko sampai kembong kekdahnye...hahaha...anak2 akak kan main suka lagi bigcup ni...dulu mengile dengan coffee ngences sekarang bigcup pulak...tapi akak tetap tumpang bangga dengan kedua2 kiosk ni sebab dua2 di usahakan oleh anak2 melayu kite...ok berbalik pada cerita asal...kalau anak2 korang atau pon korang sendiri suka minum air dalam bekas gedabak camni sila la simpan cawan2 tu sume ye....akak memula dulu campak je dalam plastik recycle...kat tempat akak ni hari isnin atau selasa nanti diorang datang punggut bahan2 yg sesuai untuk di kitar semula...lepas dapat idea ni akak dah tak buang dah cawan2 godang ni tapi akak buat cam dalam gambo kat bawah ni... :)








Cawan2 tu akak isi kan dengan bahan2 masakan camni...selalunye akak just sumbat semua dalam kotak sayo kat petiais ...tapi masalah nye lepas tu bila dah bertindih2 kadang2 banyak bahan2 senang menjadi rosak...atau pon terpakse membongkar kotak sayo tu semata2 nak cari sepotong halia atau kunyit...pembelian berganda pon selalu terjadi sebab bahan2 camni susah nak nampak kalau dah terperuk dengan bahan2 lain...contoh paling beso cili padi...akak penah TERbeli cili padi banyak gile kadang2 sampai 2-3 peket sebab ingatkan stok cili dah abis...padahal ada je terselit bawah sayo bayam T__T

Alhamdulillah lepas buat camni akak selalu dapat kontrol bahan2 mentah supaya tak membazir dan bahan2 masakan tahan dengan lebih lama...kotak sayo dalam petiais pon menjadi lebih teratur maksudnye bahan2 beso tak bercampor dengan bahan2 kecik camni...tak cukup 1 cawan je lagi ni...nanti akak nak asingkan bekas lemon tu secara berasingan takmo campor dengan halia kunyit tu sume...pastu di sebabkan cawan ni lut sinar maka amat mudah untuk akak melihat isi di dalamnye ketika nak mengunakan dalam masakan...lepas guna just simpan je dalam petiais seperti biasa....kalau korang rajin dan kreatif bole gak buat label pada setiap cawan ni jugak....mesti comelkan...


Ok la sampai sini je...jumpe lagi di lain n3...ta...ta


27 comments:

  1. kretiv sis, lebih segar, belum pernah cuba minuman bigcup atau coffe ngences tu, betul kena tambah bekas kalau tidak terpaksa tonggang bekas lemon nak ambik halia di bawah tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki...terang mata ko ye dik bole nampak ada halia bawah lemon tu...hahaha...pasni kalau nampak bleh la cuba2 rase minuman bancuh2 camni...akak suka perisa coklat :)

      Delete
  2. Bagus juga ni Linda.
    Tapi kakak memang simpan sayur dlm bekas tupperware transparent satu-satu senang nak guna pilih satu bekas aje..

    Kopi ngences tempat kakak tak adalah Linda

    ReplyDelete
    Replies
    1. kire sama la juga tu cuma bekas je berbeza...yg penting bahan2 masakan tak terhimpit2 kekdahnye...hehehe...mai la datang malak kak kat sini besepah kiosk kopi ngences...hehehe :)

      Delete
  3. Bunda banyak bekas plastik makanan yang lutsinar tu...so bunda letak dalam tu jer...ikut tempat yang sesuai nak diletakkan dalam petiais tu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kire sama la caranye tu bunda cuba berbeza bekas nye aje kan...yg penting petiais kemas :)

      Delete
  4. Bekas tu, penutupnya saya dah buang, cawannya saya simpan.. eemm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...dah kenapa pulak di buang tutupnye ~_~

      Delete
  5. Idea kreatif,belum pernah akak terfikir pun sebelum,nk lah juga tiru linda...boleh kan.?.tapi akak jarang lah beli air bigcup ni,biasanya cenonet je...
    Part yg terlebih beli tu kat rumah akak ni biasanya barang2basah akak yg beli tapi akak dah tak sehat ni abanglah kena buat,tapi biasanya apa yg dah ada dlm aisbox asiklah dibeli...terutama sayur2.padahal dlm rumah kami ber3'je.pun...iman pun tak mkn sayur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila kan kak...tapi kalau cawan kocik tu cam tak best sikit sebab tak bole isi banyak...saya lepas buat camni alhamdulillah dapat kawal pembelian berganda...cik boss pon sama je kak cuma nasib baik saya selalu je ikut kalau beli barang basah kalau tak ntah ape2 jelah mamat tu beli...siap beli banyak2 pulak tu...sayo dan tentu2 tak bole tahan lama...

      Delete
  6. Idea yg bagus.Kak Zai simpan dlm bekas lutsinar aje senang nampak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kire sikit lebih kurang je lah tu kak yg bezanya bekas je kan :)

      Delete
  7. Replies
    1. nampak cam cute2 la jugak...yg penting petiais jadi lebih kemas :)

      Delete
  8. Replies
    1. sila kan dik memang itu pon tujuan akak kongsi kat sini :)

      Delete
  9. Replies
    1. tq yan...takde le bijak mana idea ciput je pon hah :p

      Delete
  10. aida pun br sekali try minuman gitu kak.
    last weekend.
    tq kak for that merveles idea.
    aida pun selalu sgt beli berganda.
    cili api, halia, kunyit, limau kasturi.
    berlambak tak guna, dok membeli lagi hu hu hu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kite gamaknye...kadang2 tu sampai rosak2 kan membazir je...cuba buat camni dik inshaa Allah lepas ni pembelian akan jadi teratur sikit...kalau takde bakas2 camni pakai bekas yg lut sinar pon bole cam kak zakie,bunda dan kak zai buat tu...sama je bentuk je yg berbeza...

      Delete
  11. Kiosk air mak kat depan sekolah budak budak ni jer Mel. RM2 henggit satu cawan, sedap jugak hihi....

    Good idea jugak ni, bolehlah test nanti....mak tengok bekas sayur dlm esbok tu pun dah naik berserabut haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah! awat murah je pulak kiosk kat sekolah anak hang tu mak oiiii...hahaha...silakan mengetest mak...lepas ni bole la beli air hari2 kan dengan alasan nak kan bekas tu...hahaha...pandai tak kite mak...kahkahkah

      Delete
  12. Kira kreatif juga ni. Boleh ditiru. Good idealahkan. Daripada dok buang gitu aje, lebih baik kita gunakan semula sampai lunyai kita kerjakan.

    ReplyDelete