sila klik sini

Thursday, 18 February 2016

BUTTER VS PLANTA ~ DULU DAN KINI

jumaat           19  feb  2016


Assalamualaikum.....


N3 ringan hari ni mengimbau zaman kekanak yg sarat dengan kesusahan tapi penuh dengan kegembiraan dan kasih sayang...zaman di mana kehidupan berjalan tidak la serumit sekarang...rentak dunia sudah jauh berbeza....zaman yg selalu akak rindu rindukan...





                                                    images google


                                                        images google

Dedulu time kekecik kat rumah akak memang tak penah beli butter...yg kiteorang kenal tu la satu2 nye...majerin planta...ape2 nak buat pon sume pakai planta...untuk buat kek,biskut atau sapuan kat roti...semua guna planta je...masa tu kalau bawak bekal roti sapu planta pi sekolah dah kire moden dan mewah sangat2 tau...bukan semua yg mampu makan planta time tu...kenangan yg paling manis bila seminggu selepas puasa bapak akak akan beli setin beso planta sebagai persedian untuk mak membuat biskut raya yg pelbagai jenis dan sedap2 belaka...tapi bila dah makin purba ni macam2 jenis butter yg akak dah rase...dari yg jenis murah sampai le yg jenis memahal sikit...butter lagi sedapkan kalau nak di banding dengan planta...lemak2 nye tu yg sedap...



Tapi sedap macam mana pon butter tu kalau dah dasar tekak kampong.com planta tetap menjadi pojaan hati...kat rumah akak ni kalau time menyopping bebarang kering...cik boss cekut butter akak laju2 cekut planta...cam berlawan pulak...hahaha...dan yg pelik nye stok planta akak selalu cepat surut...rupe2 nye dalam rumah tu ramai gak yg  bertekak kampong.com cam ibu diorang ni hah...paling laris kalau akak masak nasi goreng planta...mak enon kan main suka lagi...banyak dia makan...telur goreng planta pon sedap gak kan...akak suka makan planta bukan setakat rasenye yg lemak2 masin tu tapi sebab setiap kali akak menikmati planta pasti terkenang kenangan manis dulu..kalau la masa bole di putar kembali...... :')



24 comments:

  1. Mak nanti cheq baca entri mu....ni nak inform udang butter nestum mak dah siap hokay....kalau ada WA rasa nak tunjuk jer hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nom kat CH tak WA ke .. tunjuk udang butter nestum tu dah hokay kejadiannya :D

      Delete
    2. Kalau ada no Hp dah lama nak tunjuk CH.....nak bagi tahu mak dah berjaya bikin haha....

      Delete
    3. Zaman mak kecik lagi sadis Mel....rasanya mcm jarang jer mak makan planta. Mak kita lagilah mana pernah buat kuih margerine kalau raya, semuanya kerepek kerepek weyh....

      Peyek, kuih ros bahulu, sagon, mak ni dah anak dara baru kenal kuih planta

      Delete
    4. Kalau ada no Hp dah lama nak tunjuk CH.....nak bagi tahu mak dah berjaya bikin haha....

      Delete
    5. ala sama la kekadang je dapat merasa...selain sekut2 tu mak kite pon buat gak la kepek2 yg pelbagai tu...rempeyek,tumpi,muruku,ros jintan,ros manis...pastu kuih buah rotan lagi...fuhhhh...banyak gile kan...umah kite memang kuih meriah...tapi kejap je abis sebab tetamu ramai yg dok serbu...bila dah ramai2 tu tetap gak kepek2 yg abis dulu...

      Delete
    6. eh! lupe pulak nak kabo pasal udang butter hang tu mak...hahaha...tahniah hang dah berjaya masak...udang hang tu memang nampak sedap sangat2 pasni kite nak kene try jugak la gamaknye terlior sudah ni...kikiki

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Yalah linda ,bila beli planta ni kadang terimbau kenangan silam,buat kuih raya.Dulu kira paling sedap lah tu guna planta..skg ni dah macam2 ada nk sedapkn biskut atau kek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap2 kan kak sekut raya dulu2...sampai sekarang kalau saya nak buat sekut raya untuk mak mesti kene guna planta sebab mak tak makan butter tu sume...cam taun lepas saya buat sekut kelapa special untuk mak guna planta...suka mak saya kak...taun ni ingat nak buat dua tiga jenis sekut untuk dia... :')

      Delete
  4. nasi goreng planta memang sedap. dekat rumah sentiasa ada stok

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnn...anak2 akak sume suka nasi goreng planta...eh! bukan anak2 je makpak diorang pon suka...kikiki

      Delete
  5. Ye lah malinda..
    Planta tu lah masa kecik2 mak buat kuih..
    Kita pun sapu roti dgn planta..
    Pendek kata semuanya planta :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dulu kalau dapat sapu roti pakai planta dah rase cam hebat sgt kak...kikiki...selalu sorok2 bawak lebih roti sapu planta ke sekolah pastu share dengan kawan saya..dia orang susah pegi sekolah tak penah bawak duit...aduh! terimbau kenangan sedih pulak :'(

      Delete
  6. Rumah kakak pun samalah Linda.
    Alaa... jgnlah kata kampung.com tapi planta kalau sapu pada roti bakar kan ada masin-masin sikit tu yg sedap. Kalau butter lemak-lemak aje:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki...saya kabo camtu pon sebab ada je saudara yg dok sindir2 saya cakap orang kampong je suka makan planta...tapi saya tak amik hati pon sebab tau dia gurau2 je...hehehe...betol tu kak masin2 dlm planta tu yg sedap...sapu tebal2 kat roti lagi sedap...berminyak2 mulut...hahaha

      Delete
  7. hehehe.. kita serupalah kak.. dah terbiasa dari kecik dengan planta.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn...rase planta memang lain dari yg lain kan dik ^_^

      Delete
  8. Sebab masa tak boleh diputar itulah yang menjadikan kita merindui zaman silam ...

    Saya pun dah terbiasa dengan planta zaman kecil-kecil dulu. Dah tua ni kurang sikit berplanta katanya tapi bila baca entri ni tetiba aje nak masukkan planta dalam senarai. Butter tu lain ceritalahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu dik...akak ni memang minah kuat berangan sikit...kadang2 tu tengah2 makan pon akak bole termenung sana sini...paling best bila borak2 dgn mak dan adik beradik sambil imbau kenangan masa kecik2 dulu...ya Allah bestnye ketawa sambil keluar air mata...hah lepas ni jgn lupe masuk kan dalam list bebarang tau...hihihi

      Delete
  9. mmg sedap planta ni kak... kalau buat nasi goreng, tumis bawang dengan planta mmg semerbak baunya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu dik..anak jantan tunggal akak tu hidung dia memang power sikit...kadang tu akak tumis kat bawah dia kat atas dalam bilik pon dah bole bau...siap turun laju2 jengguk akak masak ape...mamat tu memang kuat makan T__T

      Delete
  10. Umah sy pun mkn planta je masa kecik2 dulu. Tabur gula.

    ReplyDelete