sila klik sini

Friday, 19 February 2016

BEZA INAI PENGANTIN DULU DAN KINI ~ HUNTUNG LAAAA...!!!!

sabtu          20  feb  2016


Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu....


N3 ringan pagi ni...dapat idea nak tulis n3 ni pon lepas skodeng blog Diana rashid dan baca n3 dia pasal malam berinai isteri si angah raya lawak.. baca sini ..memang cantik gile inai pengantin zaman sekarang ni...sangat...sangat..sangat...berbeza dengan inai yg pengantin zaman2 akak gayakan dulu... T_____T





images google
Lawa gile kan...halus coraknye nampak unik dan kaler inai ni pon cantik sangat...akak terpaling suka corak2 gini...yg berangkai bunga banyak2 tu mata akak tak berapa nak berkenan sangat...nampak penuh dan sarat...cam gini memang lawa...just simple but nice.... 


images google
Ko tengok inai kat kaki pon kemahen corak dia...dah rupe pakai sandal pulok...kikiki...memang 70-80 kali lebih cantik kalau nak di bandingkan dengan inai pengantin zaman2 akak dulu...kalau tak caya ko skodeng gambo kat bawah ni........






                                                  images google
Gini la inai yg akak pakai time kawen 19 tahun yg lalu....100% adalah sama...hahaha...paling tak menahan bulatan kat bahagian tengah2 tapak tangan tu...tak paham sampai sekarang...ape la motif diorang buat gitu kan ????...hahaha...pengantin zaman tu tak reti nak bangkang2 ni ape mak andam buat senyap je...padahal dalam hati Allah je yg tau...





                                                      images google
Part kaki memang tak bole blah...hahaha...kalau dapat tangan mak andam yg berseni tu cantik gak la garisan tepi kaki tu...nasib tak baik mak andam main tepek je...tetiba nanti garisan tu jadi beso kembang penuh sampai ke tapak kaki...T____T...dah la dulu pakai inai asli amik daun dari pokok...pastu giling lumat campor sikit kunyit hidup dan nasi sejuk...lepas seminggu pakai...inai2 yg kat celah2 kuku tu akan bertuko wane dari merah jadi kehitam hitaman...inai asli lambat hokey nak hilang...kadang2 sampai berbulan baru hilang...tapi tu la sekali air bah...sekali pantai berubah...gitu la resam hidup atas dunia yg semakin mencabar ni...setiap tahun pasti ada je yg berubah...ada yg baik tapi ada jugak yg buruk...namun sebagai manusia yg masih bernafas ni kite terpaksa la menerima dengan redho....berbalik pada cerita pasal inai ni tadi ada satu lagi yg akak nak cakap...dedulu berinai ni percuma je dik non...satu sen tak kene bayo...tapi sekarang sendiri mau ingat la kan....kikiki...ok bye :p





18 comments:

  1. Kat rumah kakak ni ada tanam pokok inai tapi anak2 pun tak kenal .Kalau zaman akak dulu tak pengantin pun rajin pakai inai asli tu...ketak ketuk lah menumbuk ...
    Yalah linda ,skg ni tengok inai cantek2 nya design dorang buat kan.Time akak pengantin dulu jiran yg gilingkan inai dgn adek2 ,last2 tangan yg buat kerja terlebih merah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki...sama la kak anak2 saya pon mana yg kenalnye pokok inai sume ni...cam kak long tu dia kenal inai dalam tiub tu je...saya kekecik dulu tak suka pakai inai sangat..tak tau la kenapa...kalau sepupu2 ajak pakai pon saya pakai setakat kat kuku je...masa kawen tu la pestime berinai sakan kak...hari2 time mandi sental lebih2 sebab nak cepat2 hilang...dulu inai saya arwah cik ros sedara duk belakang rumah yg tolong gilingkan...dia memang terkenal bab giling2 inai ni...

      Delete
  2. Last time saya pakai inai masa kenduri adik ipar.. bukan takat pakai inai je kak.. make up complete pakai baju pengantin.. bersanding lagi.. hahaha.. siap ada entry lagi kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dasyat ko dik...best kot sesekali pepiling pantin camtu...eh! akak ase cam penah baca la n3 ko tu time akak dok skodeng n3 lelama ko...ko pakai baju kaler ungu kalau tak silap akak...sayang somi ko pakai baju tshirt je...kalau baju melayu sedondon lagi gempak dik bebetol cam pantin baru kawen...kikiki

      Delete
  3. betul3. masa kecik2 pon sya pakai inai ade bulat kat tengah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin tu memang pesen dulu2 gamaknye dik...seingat akak mana2 pengantin pon kalau pakai inai mesti ada bulatan kat tengah2 telapak tangan tu...sadis...hahaha

      Delete
  4. Eh tetiba nak cari blk lah gmbr masa saya berinai dulu.. tak ingat dah ada berukir ke tak... hahahaha tah2 mcm akak je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. inai ko cantik dik...kire dalam kategori...huntung laaaaa....hahaha...akak gak sedeh...hahaha

      Delete
  5. Masa saya kawen tahun lepas, mama yang letak inai kat kaki. Memang comot habis sampai saya malu nak jalan angkat kain :D

    Jemput singgah: http://nurulzayani.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...nasib kite cam serupa je dik...nape tak buat inai lukis yg cecantik tu...tapi takpe la tu sume kenangan terindah...nanti 10 atau 20 tahun akan datang benda2 ni sume akan jadi cerita2 yg best untuk di kenang...inshaa Allah nanti akak singgah ye...tq sudi singgah sini ^_^

      Delete
  6. kat mata orang nampak cantik lukis2 inai tu... tp kat mata cheq.??? payah kira dengan orang cepat geli-geleman ni, hehe.. tp cheq paling suka inai kuku, biasa beli jenis tiub henna ke gitu la namanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau geli geleman susah la dik..kang tengah dok lukis2 ko begerak2 abis la corak tak jadi...anak dara akak pon kan main suka nau inai2 dalam tiub tu...ada tu kaler dia merah kan main...sekali tengok dah cam pakai quitik pulak kan...akak pon dulu2 suka gak inai kat kuku...kat kulit tak berapa gemor sangat :)

      Delete
  7. hahaha...mmg lawak la..saya dulu pun kawin zaman inai main boh mana suka..hehehe...untung pengantin skrg..mcm mcm design..yang penting sediakan duit je...

    ReplyDelete
  8. Kikiki....betul kata hang Mel, mak dulu berinai, mak yg pakaikan....tak de pulak taik lalat beso tu rasanya.

    Seksi nampak ek inai kat kaki tu....mau pengantin lelaki tak mabuk ketum tengok tu haha.....

    ReplyDelete
  9. Saya sempatlah berinai separa moden ni sebab kahwin pun lambatkan. Merasalah juga pakai inai bercorak-corak atas tangan. Tapi memang gelaklah tengok inai style dulu-dulu yang ada bulatan kat tengah tu ek. Apa motif lukisan bulatan macam tu? Hidup ibarat roda ke apa? Hehehe!

    ReplyDelete
  10. Gelak sy baca entri ni. 13 thn lepas sy pli gitu gak kak. Kaki pun sama. Apa motif corak bulat kat tapak tgn tu ek?nk corak sgt laki x bg cam k****g katanya

    ReplyDelete
  11. Akk ada x video atau gambar yang terang sikit untuk nampak ukiran inai yang atas sekali tu

    ReplyDelete