sila klik sini

Thursday, 14 January 2016

SEKEPING GAMBAR ~ MEMORI INDAH ~ SATU KETIKA DULU



Assalamualaikum dan salam hormat....


Saat akak membelek gambo2 lama di henfon tanpa sedar bibir akak mengukir senyum...kenangan indah bersama2 orang tersayang sentiasa buat hati akak terkesan...


 Memori  8 tahun dulu...bergambo di satu lokasi di Singapure...ni bukan kali terakhir akak ke sana tapi gambo ni amat bermakna bila ada mak,kak ngah,kak Ila,mok dan putri di samping akak...waktu ni mak masih kuat lagi...rajin ikut kiteorang jalan2 sampai ke malam...


 Ni gambo 6 tahun lepas...dinner dengan tema black and gold...beg kecil kaler emas yg akak pegang tu akak singgah beli sebelom majlis bermula...kikiki...terlalu nak mengikut tema kononnye...nasib murah je beg tu...rasenye masih ada lagi dalam simpanan akak


 Ni pulak gambo 5 tahun lepas...akak menghadiri kelas folk art kat Batu Berendam...belajo dengan kawan dari fesbuk sebenarnye...enjoy sangat belajo dengan kak Jun..sepanjang masa asyik gelak2 je kiteorang bercerita...sedo2 hari dah petang...muka bangga dengan hasil kerja tangan sendiri... :p


 Gambo kenangan 3 tahun 3 bulan yg lepas...waktu ni akak masih di hospital sewaktu bersalinkan si mak enon...anak2 buah akak ambil dan hanto gambo ni pada akak kenkonon nak tunjuk yg abang ngah dah pandai cuci pinggan...hah! yolah...sekarang kan main liat nak tolong cuci pinggan  T__T 


Suasana taman secoet kat rumah akak setahun setengah yg lalu...sob...sob...sob...time ni kan main ligat akak berkebun tau...hari2 jenggah pokok bunga...senyum je tengok bunga yg tengah berkembang....tapi sekarang taman yg sekangkang kongkang ni dah pon jadi hutan simpan...sejak kes rumah jiran masuk penyamun tu akak terus jadi penakut nak berlama2 kat luar....



Walau pon semua ni dah lama berlalu...banyak yg dah berubah...namun masih ada memori yg tersimpan dalam hati dan pada sekeping gambar....  :)  :)  :)  :)





18 comments:

  1. nostalgia kann., jgnla simpan dlm henpon jak, takut henpon hilang nnti semua gmbr kenangan pon hilang gakk., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya memang suka tengok2 balik gambo2 lama camni wak...takut gak ilang2 gambo2 tu...nanti la bila senang nanti nak suh kak long save kan dalam laptop...

      Delete
  2. Kiranya gambar kenangan belum ada lagi Izara lah ni ya linda....
    Betul tu linda kena simpan elok2 selain dalam henpon ,nanti ilang pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. gitu la kak...kan si izara tu jauh bebeno jaraknye dengan si abang ngah...10 tahun kalau tak silap saya...gambo2 ni sume dalam henpon lama saya...nanti nak alihkan ke laptop jugak...sayangkan kak gambo2 ni kalau hilang

      Delete
  3. Memang boleh membuat kita tersenyum jika mengingati memori bersama keluarga.Mesti banyak yang dah berubah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol kak...saya kalau tengok2 gambo lama mesti senyum2 sendiri...bior banyak yg dah berubah tapi kenangan indah tetap terpahat dalam hati

      Delete
  4. Setiap keping gambar yg diambil mesti akan tersimpam memorinya
    Itu yg buat Linda senyum bila tengok balik.
    Pokok-pokok bunga Linda tu mana pergi sekarang?
    Sayangnya kalau jiran dgn kakak mahu kakak ambik semua tu hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya kalau bosan2 suka je belek2 gambo lama2 kak...kalau la masa bole di putar kembali...pokok2 tu kebanyakan nye dah arwah kak...ada gak yg saya sempat simpan benih2 nye...nanti kalau ada kerajinan saya nak semai balik...kalau la kite duk berjiran mesti dah pindah pokok2 tu ke rumah akak...kikiki

      Delete
  5. Memang ar....boleh tersenyum sorang sorang weyh tengok gambar lama. Lagi kelakar kalau tengok gambo masa anak dara haha.... Mel tengok gambo anak dara ko....mesti comelkan ko, maklumlah orangnya putih melepak gebu gebas gitu....

    Simpan dlm hp lagi ke gambo tu semua....

    ReplyDelete
    Replies
    1. seronok mak...lagi2 bila ada gambo time tak purba sangat...kikiki...time badan kurus sesikit...lagi lama la duk tenun2 kan sambil berangan...bila la badan aku ni nak kurus...hahaha...sori mak kite mase anak dara tak suka beno mengambik gambo...tatau la kenapa...mungkin ikut perangai mak kite kot...kite anak dara dulu selekeh mak...kalau ada pon gambo malu nak tepek sini...minah kampong yg biase2 je pon...tak payah nak gebu gebas sgt ye...dalam gambo je nampak gitu padahal kat luar biase2 je

      Delete
  6. Gambar tu semua akan menjadi kenangan...mesti teringat2 nanti....saya pula suka ambil gambar dan dari gambar tu boleh buat video kenangan....hehehe..kita bagi orang yang diraikan dan juga rakan-rakannya gembira....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah kan bagos gak tu...kalau pandai bab komputer ni mesti macam2 bole di gubah dengan gambo2 lelama ni...buat video pon bagos jugak ..kalau berkumpul adik beradik mesti meriah tengok reramai...

      Delete
  7. Aduhai kenangan lalu mdngusik jiwa....nostalgia gitu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila membosan tu saya memang rajin layan2 perasan tengok gambo2 lama gini bunda...

      Delete
  8. Assalamualaikum, penuh memorykan setiap gambar lagi bermakna, comel abang ngah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam...betol tu dik gambo2 lama ni banyak nilai kasih sayang nye...tq sudi singgah sini dan komen2 ye...eh! tq jugak bagi pihak abang ngah...kikiki...kembang la mamat poyo tu kalau akak tunjuk komen ni ke dia...hihihi

      Delete
  9. Amboi! Mengenang nostalgia dari sekeping gambar nampaknya! Tapi betullah, walaupun hanya sekeping gambar, banyak memori yang tersimpankan. Macam-macam yang buat kita teringat zaman dulu-dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saja dik time memboan tu akak memang suka nau membelek gambo lelama ni...pastu senyum sorang2...kenanggan lelama dlu memang indah utk di kenang...rase bestnye kalau masa bole di putar kembali...tapi apekan daya semua tu tak mungkin akan berulang kembali...

      Delete