sila klik sini

Tuesday, 5 January 2016

SAPA SUKA MAKAN IKAN KELI WAJIB BACA

 rabu     6  jan  2016



Assalamualaikum dan salam hormat....

Masa pi Kuala Lumpur minggu lepas akak bukan je dapat pi terjah Ikea tau...anak buah akak bawak pi ke satu taman rekreasi...kalau tak silap nama taman tu...Taman Layang2...memacam la xtvt riadah yg ada kat sana...tapi kiteorang sampai tepat pukul 12 tengahari....time panas meletop2 camtu hape je yg bole kiteorang buat...jalan pon mengelat asyik cari bayang2 pokok je...time tu baru la dapat kesedaran...kan best kalau dunia ni di penuhi dengan pokok2 yg rendang menghijo...T_T



Jalan laju2 terus tuju tepi tasik...nasib ada pokok kat sini...dari jauh akak dah nampak bayang2 ikan yg banyak dalam tasik tu...ikan!...ikan!...pekik Izara...fish!..fish!...pekik akak pulak...susah kalau ada darah kacukan ongputeh ni...kahkahkah


Sekali bila anak buah akak start tabur makanan ikan...menderu ikan2 tu duk berebut makan...dari serata penjuru tasik ikan2 ni berkejar dan berebut sesama sendiri...gelojoh la diorang mesti tak sekolah ni...hahaha

Naik geli geleman pulak akak menegoknye bila dah banyak2 camtu....sempat lagi akak terpikir...kalau akak terjun dalam tasik ni agak2 nye ikan2 ni kokak tak isi akak?  gak2 badan dah ramping cecepat bangun... bleh la akak pakai baju kebaya nyonya pastu...kahkahkah


Lepas abis je makanan pandai pulak ikan2 ni bersurai secara beransur2 sambil jeling2 kat kiteorang...mesti tak puas hati le tu..."ape kes yong sikit bebeno mike kasi teman makan...buang karen la mike ni penat2 teman  datang dari hujung tasik sana nun...jauh tau teman berenang last2 dapat makan seketul je....kedekut cam kentut la mike ni..!" ....eh! pelik bebeno dialog ikan2 ni..."asal mana korang ni ikan2 oii ? "  "Teman ni asei dari Bagan Serai perak.."   oh ikan dari perak upernye...kahkahkah


#ikan banyak2 camtu hanya mampu di tenun saje ye...kawasan ni di larang untuk memancing atau menangkap ikan dengan ape cara sekali pon....kalau tertangkap denda dan hukuman jentik sampai mati akan di kenakan....jadi jangan papandai bawak joran pukat harimau segala time datang sini ye... :p :p :p







28 comments:

  1. Tak yah la suruh ikan geget. Meh sy peluk sure turun dua kilo sbb sy bambam terus kepet akk tu.

    Ikan keli ni thn lasak. Mana2 dh org bela. Tgk aritu kat fraser hill besar betis kepala kemain besar. Ngeri tgk ikan keli besar2 ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pasti lagi sapa yg kepet sapa dik sebab akak punye sado pon bleh tahan jugak tau...ala2 awie tu hah....hahaha...dah beso2 camtu lagi berganda2 gelinye...akak tak makan ikan ni kepala dia cam ulor kan...hahaha...kong ajaq dengo dek orang mampos kene jentik :p

      Delete
  2. taman layang2 mana kak? taman metropolitan kepong tu ke? selalu jugak dok pergi cuma sekarang malas situ asyik jam je bila petang tapi tak perasan kat mana ikan keli banyak2 ni hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. cengitu la rasenye nama tempat tu dik...anak2 buah akak rajin pepetang lepak2 kat sana...beso tasik@lombong yg akak tengok tu mana2 tempat pon banyak je ikan ni berenang...cetry ko skodeng nanti ye

      Delete
  3. seumur hidup saya, saya belum pernah makan ikan keli lagi. mungkin sebab mak ayah pun tak makan kot. jadi depa tak ajar kami makan. hehehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pon tak makan dik...bukan kate ikan keli segala ikan sungai sume tak makan...kecuali yg kering cam ikan sepat masin tu...

      Delete
  4. Oh linda dah faham bahasa ikan keli ya...hahaaa.,ada2 aje linda ni
    Yalah kalau dah banyak camtu geli geleman dah tengoknya tapi kalau ikan yg cantek2 lagi banyak lagi seronok tengok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak macam le tak kenal saya...minah paling kuat merapu dalam kampong...ce betol2 ikan tu becakap dengan saya tak cukup tanah agaknye saya lari...kikiki...gelikan bila dah banyak2 camtu...hitam2 berkilat plak tu...hahaha...ada la jugak sekor dua ikan yg kaler oren tu tapi nampak cam terpinggir je diorang tu...hahaha

      Delete
  5. Replies
    1. geram campor geli bila tengok banyak2 camni kan...pak guard situ cakap banyak orang2 cine bayo niat sambil lepaskan ikan keli dalam tasik tu...mula dari situ la ikan2 ni membiak

      Delete
  6. Taman di Kepong tu yer....makcik saya tinggal di sebelah seberang tasik tu...Jinjang Utara...dulu2 saya ke sana jalan kaki jer...masa tu tak secantik sekarang....bau tempat buang sampah pun masih kuat....sekarang tak kot....

    Ikan keli...kalau dah besar2 memang geli teman nengoknya....ate..miker makan tak ikan sembilang yang banyak kat Bagan Serai tu...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la kot...sekarang dah cantik dah tempat ni takde bau busuk ke hapa...kadang2 ada yg sewa taman tu buat kenduri kawen...cam jiran kak ngah saya buat dulu..haah kan tapi ikan2 kat situ bercampor2 beso kecik...ate idok pule tekak teman nak makan ikan sunge ni...dari dulu memang tak berselere...pak teman memang asei parit ismail bagan serai..^_^

      Delete
  7. jemput join segmen di blog sya
    http://najwazahid94.blogspot.my/

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaa Allah nanti akak pi skodeng ye...tq

      Delete
  8. cer cari kak ikan keli johor..mana tahu ada asal pontian.
    :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak bertembung pulak ikan keli dari johor hari tu yan...mungkin diorang tido ke hape tu...hahaha...lagi pon leceh ar jumpe ikan sekampong kang time nak balik pontian mesti sebuk dia nak menumpang...kes naya...hahaha

      Delete
  9. wak kureng sikit mamam ikan keli nih., hihi geliii ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya memang tak makan wak...sapa tak makan tu memang la tengok geli...pada pengemar mesti terlior...panggang...goreng bercili....kikiki

      Delete
  10. eee geli pulak tgok ikan banyak mengerumun mcm tu..hahah
    tapi sy suka sgt mkn msak ikan keli salai lemak kuning..ermmm sedapnya.telan air liur dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah banyak2 camtu memang nampak geli kan dik...anak2 akak suka keli goreng berlado...lagi pedas lagi diorang suka...akak tak makan...keli salai pon sedap jugak agaknye ye

      Delete
  11. Sayangnya kak Zai tak makan ikan keli dan seangkatan denganya.Nengok pun takut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pon tak makan kak...takpe la banyak ikan2 lain lagi...kuikuikui

      Delete
  12. Kakak dah baca semua N3 yg kakak tertingga. Sekali harung komen kat sini ajelah.. dari ikea yg menggoda tu, izara naik sekolah, ikan masin yg tak boleh dikatakan (kakak suka goreng kangkung dgn ikan ini) dan last entri ikan keli ini (siapa punya ikan tu kalau bebanyak tak dimakan?).

    Maaflah Linda kakak kurang bijak mengatur masa itu yg macam tak cukup aje padahal org lain tak ada masalah pun sama 24 jam juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak ni buat susah2 je...mekasih la selalu dtg jengguk blog saya yg ntah hape2 je ni...ikan2 tu kabonye orang2 cine lepaskan time membayo niat..cengitu la sikit lebih kurang info yg saya dapat...pastu kawasan tu pulak di larang memancing..tu yg berkembang biak...

      Ya Allah takpe kak saya faham akak sebuk...saya yg suri rumah je pon kadang2 cam tak cukup2 masa apetah lagi akak yg berkejar ke ofis dan rumah...takmo cakap camtu ye...saya tau akak dah buat sehabis baik ^_^

      Delete
  13. Apa kaitan tajuk dengan suka ikan keli ni mak?

    Ingatkan pasal cite buruk. Maklumlah cite ikan keli mmg selalu buruk hihi..tp mak tetap layan jer membedal hihi...Habis, dah sedap weyh...

    Geli jugak tu kalau dah banyak cenggitu..


    ReplyDelete
    Replies
    1. saje mak nak kasi peminat fanatik ikan keli tertelan2 ailio...hahaha...anak2 kite cakap ikan ni sedap...isi nye lembut dan lemak...tapi kite tetap tak bole nak telan...bagos mak ni makan tak cerewet...patut la tuan anas sayang bebeno kat dia...

      Delete
  14. Saya tak makan ikan keli ni. Tengok ikan pun geli macamana nak makan. Tengok banyak-banyak macam tu lagilah geli tapi saya nak tahu juga kat manalah Taman Layang ni, belah Kepong ke? Awat den tak pernah jejak kaki kat sini! Serius konpius kejap sambil cucuk pin tudung!

    Baik-baiklah kalau berangan nak ramping dengan cara digigit ikan keli, takut naik-naik tepi tebing tinggal tulang aje. Lagilah takda harapan nak pakai kebaya nyonya tau!

    Terrorlah ikan keli ni speaking Peghak. Memang asal dari Bagai Serai ke ni? Ke ikan keli ni dah termiscomm dengan oghang Melaka ni?

    ReplyDelete
  15. sama le kite akak pon tak makan jugak ikan ni...tapi anak2 dengan apaknye suka...akak tak penah masak kalau diorang nak makan selalu beli kat luar yg dah siap masak tu je....taman metropolitan kalau tak silap nama taman ni...try le jenggah sana bole berhai2 bye2 dengan ikan2 dari perak...bab ramping tu pulak akak rase cam tak yakin la...sebab ikan2 ni sume mengamalkan makanan yg penuh dengan vitamin dan organik je...makanan berlemak2 ni diorang kureng sikit...jadi kalau akak terjun pon peratusan diorang nak makan akak tu sangat rendah...hahahaha...haah dik pak akak memang asei dari bagan serai...tapi hidup berdagang ke melaka tu yg jumpe mak akak dan seterusnye kawen...

    ReplyDelete