sila klik sini

Tuesday, 12 January 2016

RESEPI POPIAH SIMPLE DAN SOS ~ STOK KUDAP KUDAPAN

rabu       13  jan  2016


 Assalamualaikum dan salam sejahtera....


Buat popiah ni dua minggu yg lepas...buat lima puluh keping terus..masa kenduri rumah kak ngah akak hari tu pon akak ada buatkan popiah sempoi2 camni...tak sangka pulak popiah akak mendapat sambutan yg mengalakkan...sedap le gamaknye pada tekak deme2 yg makan tu yek...kikiki...akak buat simple2 je tau...jom akak kongsi resepi popiah sempoi ni...untuk inti popiah tahan lama jangan masukkan sayo tauge


Inti popiah...

2 biji   sengkuang sederhana beso
2 biji   lobak merah
1 biji   bawang beso
4 ulas  bawang putih
segenggam ikan bilis@udang kering (akak guna ikan bilis)
garam dan bahan perasa
sedikit minyak untuk menumis

cara-cara:

#sagat sengkuang dan lobak sederhana halus dan memanjang...ketepikan

#tumbuk bawang merah,bawang putih dan ikan bilis @ udang kering hingga sederhana lumat

#tumis bahan tumbuk tadi hingga wangi dan separuh garing...kemudian masukkan sayo2 yg di sagat tadi...masukkan juga sedikit garam dan bahan perasa jika suka....gaul sayo rata2 dan tutup api bila sayo dah sedikit layu...jangan masak hingga sayo lembik

#angkat sayo dan letak kan di dalam tapisan...tos kan dulu sebelom di gulung dalam popiah....





Letak sedikit inti di hujung kulit popiah..kemudian kelepetkan ke atas dan kiri kanan nye...gulung popiah sehingga ke hujung


Guna air yg bercampor sedikit tepung atau putih telur sebagai bahan pelekat di hujung kulit popiah...ulang langkah ini sampai bahan2 abis...


Dah pon siap dua pinggan popiah sempoi akak...yg belah atas tu berintikan sayo...pinggan belah bawah ni pulak akak sumbat crab sticks jew...gara2 inti sayo tu dah abis dan kulit popiah masih berbaki...takmo membazir terus laju2 akak buat camni....sedap jugak mak enon makan paling banyak....kalau takde crab sticks guna hotdog pon bole...




Bab sos pencicahnye pulak...korang tak payah bersusah payah...beli je sos cili thai jenama maggi camni...masak dengan sedikit air mengikut kepekatan yg korang suka...campor sikit gula...walllaaaa...dah siap pon sos pencicah yg super sedap...sonang je kan tak payah nak mesin segala cili bagai....kikiki...tapi sayang seribu kali sayang...gambo popiah selepas di masak satu hape pon akak tak snap...kong asam sungguh camne la bole terlupe...jadi tatap jelah gambo mana yg ada tu ye....hahaha

Sampai ketemu lagi dengan akak chef Linda on off dalam n3 teketuk ketuk bontot belanga....ta..ta



24 comments:

  1. Dah lama kakak tak buat popiah sendiri linda...bukan pe bila beli kuih sarapan pasti beli popiah ...tu yang makin makin malas nak wat sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat tempat sana ni kak kalau nak beli kuih muih ni jauh skit..kete tunggang kete..pasal tu saya malas...terpakse rajinkan diri buat popiah sempoi2 camni hah...buat banyak2 sekali harung bole ulang goreng 2-3 kali :)

      Delete
  2. Kak Zai jarang buat popia tahu membeli aje tambahan pula ada popia yang sedap berdekatan dgn tempat kak zai tinggal. Kak Zai nak simpan resepi Linda tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah ada siap jual pastu sedap pulak buat ape susah2 buat kan kak...saya selalu beli popiah camni kat paso malam je...takpe kak bila2 senang nanti try la buat...sempoi je kan resepinye

      Delete
  3. Yelah....sedap gak ek petang petang makan popiah...nak nak lagi kalau jiran yg hanto hihi...

    Mel, makkan pemalas kan....selalunya kalau mak buat inti dia buh ayam hancur Ramly dengan karot jer ko...

    Bukan apa, pernahlah mak beli Sengkuang, sampai kering tak dimasak hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap gak mak makan pepanas lawan kan pulak dengan nescafe 0...sendiri mau ingat...hahaha...ok la tu mak carot dgn daging pon sodap...lain kali bole kite tiru cam mak buat pulak...kikiki...rumah kite ni kalau sengkuang tak sempat kering mak...anak2 suka nau makan taruk sos cili...cam sengkuang calit tu...kikiki...sedap gak ar makan sejuk2

      Delete
  4. Yelah....sedap gak ek petang petang makan popiah...nak nak lagi kalau jiran yg hanto hihi...

    Mel, makkan pemalas kan....selalunya kalau mak buat inti dia buh ayam hancur Ramly dengan karot jer ko...

    Bukan apa, pernahlah mak beli Sengkuang, sampai kering tak dimasak hihi

    ReplyDelete
  5. Tiba-tiba terasa macam gambar popia itu amat menggiurkan walaupun sebelum dimasak! Merata-rata dalam kepala ni dah keluar mentol berserta popia pengganti tungsten di dalamnya ^_^

    Pernahlah buat popia inti crab stick aje, memang saya je yang makan. Depa kat rumah tak makan crab stick tu. Nangis-nangis saya penat buat lepas tu kena makan sorang-sorang sambil bersila!

    ReplyDelete
    Replies
    1. beli je kulit popiah segera tu macam2 bole di sumbat kan dik...senang keje...kikiki...aduh nape diorang tak makan tu..kan sedap crab stick tu...nasib ko le dik nangis2 sambil makan bersila...hahaha...nape tak nangis sambil makan atas kosi kan lebih bergaya...wakakaka

      Delete
  6. Popia yg gulung dgn crab-stick kakak rasa bebudak memang lebih suka berbanding sayur macam kita ni memang suka yg sayur-mayur. Kalau simpan dlm freezer yg inti crab-stick ini pun lebih cantik sebab tak tembus minyak atau sayurannya kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol la tu kak...bebudak kan mana suka sangat sayo2 ni...haah yg inti sayo ni sebelum goreng kene bior dulu lelama kasi lembut dulu kalau tak senang beno tekoyak...

      Delete
  7. bestnya popia kita suka kalo letak udang basah kak. sedap oiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. ofcoz la dik...dapat udang segar2 camtu lagi le terangat...akak kadang2 kalau beli udang kecik kat pantai puteri tu selalunye akak cekodokkan je...sedap oi cekodok udang makan pepanas...

      Delete
  8. puas ati buat sendiri kan Malinda :) makan puas2 dengan anak-anak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat sendiri banyak sikit dapatnye...murah pon murah...hehehe..berbaloi2

      Delete
  9. Replies
    1. nak 6 jew...macam takde...kalau yan datang akak buat 60 terus...hahaha

      Delete
  10. cantik je popiah kak, tapi cemana nak bagi kulit tu lembut lagi sekirnya simpan lma dalam peti. sbb kulit tu kan kalau kena udara akan mengeras.

    ReplyDelete
    Replies
    1. main gulung2 je tu dik...jgn terkeluar intinye tu sudah...yg tu akak kurang pasti pulak...sebab selalunye kalau nak buat baru akak beli kulitnye...masa dalam proses gulung2 tu akak taruk baki kulit dalam besen dan tutup dengan kain...ok je pulak tak keras

      Delete
  11. simple2 yang best.kalau banyak sangt bahan inti nya susah pulak nak makan sebab macam2 rasa..tapi kat tempat saya ni ada jual popiah intinya taugeh je kak..memang kesian la siapa yang terbeli tu..heheh..nampak gayannya petang esok kena buat popiah la..trliur tengok popiah kak manja ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat rumah akak ni banyak beno pantang larang nye...kang kalau akak main sumbat sembarang mesti ada mulut yg moncong2 takmo makan...jadi akak amik jalan selamat taruk ape yg diorang suka jelah....abis kes...tak best la camtukan kalau inti tauge je...kat tempat akak ni ada tu siap sumbat timun pon hade tau...ajaran sesat mana yg dia ikut pon tatau la...buat dik jangan tak buat...makan pepetang sedap tau..

      Delete
  12. Tetiba teringin pulak nak makan popiah basah...
    Malinda, nak tanya... sebelom letak inti tak sapu sos dulu ke? bunda bukan tau sangat pon...

    ReplyDelete
    Replies
    1. popiah basah lagi sedap...tapi yg saya buat ni popiah goreng biase tu bunda...kalau yg basah saya penah tengok makcik sedara buat...memang dia sapu sos dulu baru taruk inti dan gulung...

      Delete
  13. Tetiba teringin pulak nak makan popiah basah...
    Malinda, nak tanya... sebelom letak inti tak sapu sos dulu ke? bunda bukan tau sangat pon...

    ReplyDelete