sila klik sini

Thursday, 7 January 2016

BETUL KE CARA KITA MENDIDIK ANAK ????

jumaat       8  jan  2016


Assalamualaikum dan salam penghulu segala hari....


N3 ringgan hari ni...lain mak apak lain la kot cara diorang mendidik anak...tapi yg pasti semua kalau bole nak anak2 jadi orang yg berguna dunia akhirat..betol tak ?..jom kite ikut cara Saidina Umar mendidik anak2 nya mengikut peringkat umur... ^_^



Akak rasa cam sikit lebih kurang dengan cara akak mendidik selama ni...nak2 yg nombor 2 tu..."jadikan mereka sebagai hamba"...kikiki...kirenye idok le kejam sangat akak ni ye  :p



23 comments:

  1. Nampak nya anak2 kakak dalam kategori 2,3,4 ...part yang payah nak diajar jadikan sebagai hamba ...dah lah tinggal sorang bawah 14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...kadang2 cam kelaka pulak sebut part hamba tu kak...cam kejam je kan...esok2 yg 14 tu membeso akak tinggal berdua jelah dgn cik somi...kikiki...fefiling cam honeymoon la gamaknye kak...kikiki

      Delete
  2. Itulah sebabnya selalu dikatakan kitalah yg buat anak jadi apa. Kalau salah cara kita jgn salahkan anak. Apa lagi zaman sekarang ni kena main sorong dan tarik Linda. Banyak elemen kena diambil kira supaya tak kesal kemudian hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu kak bebudak sekarang tak sama langsung dengan perangai bebudak dulu...sekarang zaman dah terlalu terbuka...info yg baik dan yg buruk bersepah2 tinggal yg mana je diorang duk pilih...salah pilih atau salah didik menyesal kemudian hari

      Delete
  3. Macam saya ni nombor 2 dan 3 tu macam susah aje nak diamalkan. Kalau anak tak buat kerja, kita tolong buatkan sebab rimaslah menengoknya!

    Saya ni tak tahulah nak diklasifikasikan emak yang macamana. Kejap garang, kejap lembut. Anak-anak pun dah boleh baca perangai Mommy mereka. Mereka buat derk aje :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak bole di katakan tegas gak dgn anak2 tapi diorang lagi takut dengan apak nye...kadang geram gak penat2 jadi singa diorang bolayan je...selalu kalau akak dah bagi arahan tapi anak2 tak buat siap akak leter sampai berbukit bukau...yg kecik tu dia buat hal sendiri je

      Delete
  4. kalo dera anak leh kene penjara kat negara org putih tu kan mak., huhu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. aloooo wak setakat jadi hamba suh buang sampah pon jatuh kategori dera ke wak...kikiki

      Delete
  5. erm lain orang lain caranya Malinda, yang baik kita jadikan panduan, in shaa allah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu kak sebab lain makpak lain jugak caranye dan lain anak2 lain jugak perangainye...bukan semuanye samakan...tapi satu je yg sama semua makpak nak anak2 diorang berjaya dunia akhirat...

      Delete
  6. Kak Zai jadikan anak2 sebagai sahabat.Klau nak jadikan hamba tu susah sikit sebab hati cpt kesian dan mengalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamba pon setakat tolong buang sampah dan ambil surat kabo je kak zai...kikiki...dah sekolah ni sila la basuh kasut dan stokin sendiri...tu pon buat sambil mulut moncong...saya dah pegang getah kalau panjang sikit lagi saya ikat terus...hahaha...anak2 saya diorang memang paling rapat dengan saya dari apaknye...semua cerita dengan saya..kadang2 tu tak sempat buka kasut dah nak ajak saya menjemah pasal kes kat skolah....kikiki

      Delete
  7. Ni lain kekdah mendidik dengan Luqmanul Hakim ek Mel....Mak Enon tu untunglah ek, ditatang bagai minyak yg penuh hihi...
    Mak pun lebih kurang ko jee Mel, suka mengarah hihi....kalau dah duduk tu, terlupa nak ambik remote TV, si TLBSlah jadi mangsanya, tak pun sapa sapa yg lalu kat depan mata haha....

    Nampaknya anak mak belum ada yg boleh dijadikan sahabat ni, semuanya mak kena jadikan musuh hihi...

    ReplyDelete
  8. Ni lain kekdah mendidik dengan Luqmanul Hakim ek Mel....Mak Enon tu untunglah ek, ditatang bagai minyak yg penuh hihi...
    Mak pun lebih kurang ko jee Mel, suka mengarah hihi....kalau dah duduk tu, terlupa nak ambik remote TV, si TLBSlah jadi mangsanya, tak pun sapa sapa yg lalu kat depan mata haha....

    Nampaknya anak mak belum ada yg boleh dijadikan sahabat ni, semuanya mak kena jadikan musuh hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah...mak kite ni bleh duduk serumah la gamaknyee....hahaha....sama la pon kite ni mak...kadang2 tu nak on kipas pon siap panggil anak....hahaha....kaki pembuli betol...tapi zaman sekarang ni anak2 jangan di jadikan musuh sgt mak bahaya...baik kite jadi kan kawan tapi musuh dalam selimut gitu....hahaha...maksudnye kalau depan2 kite jadi bff tapi pada masa yg sama kite pantau diorang cam helang...

      Delete
  9. yelah..no2 tu confuse pulak..tapi boleh gak nak try kan..hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki...hamba tebusan...setakat suh buang sampah ke ambil sokabo atau sapu2 lantai ape la salahnye kan.... :p

      Delete
  10. Baru tahap ank umur jadikan hamba. Mmg jadik hamba pun. Kena sidai baju buang sampah bagai. Sama2 buat kerja. Ummi pun sama buat kerja hamba gak. Hihi

    ReplyDelete
  11. hahaha...betol kan kite pon hari2 buat keje hamba...bior diorang tahu sesikit buat keje2 rumah sok2 dah beso takde la kekok sangat

    ReplyDelete
  12. ha ha ha yes.
    sama le aida.
    no 2 tu memang amal kan tiap masa :)

    ReplyDelete
  13. ye..nampak macam kejam kan tapi sebenarnya kita lakukan pun dengan kasih sayang..InsyaAllah..anak saya pun usia sekarang dah nak masuk 9 tahun memang banyak benda yang saya suruh.kalau tidak takut dah besar pun apa pun tak reti.orang akan kata "mak dia tak ajaq.." kita juga yang dapat nama busuk.kan kan??

    ReplyDelete