sila klik sini

Wednesday, 23 December 2015

BILA ORANG GAJI BUAT ONAR

rabu      24  disember   2015


Salam maulidur rasul...

Akak dua tiga hari ni memang agak sebuk sikit...esok kak ngah akak nak buat kenduri kesyukuran masuk rumah baru diorang...akak buntu tak tau apa nak sumbang ...takan nak bagi sumbangan tenaga je kot...last2 akak amik keputusan nak buatkan popia je...saje menambah2 menu kudap kudapan gitu...lagi pon buat popia sonang yo...kuikuikui...mesti korang terkejutkan...bila masa makcik ni ada orang gaji ???? Helloooo...tolong sikit ye...saje je sebelom ni takmo cakap beso....hehehe.sebelom akak ke langkawi hari tu elok je dia buat keje...tetiba time dah balik tu bole pulak jadi macam2 hal...dah lama tau dia berkhidmat untuk kiteorang...13 tahun kalau tak silap...aleh2 buat perangai pulak dia hari tu...hanggin punye pasal... malam tu jugak akak halau dia keluar dari rumah...ok akak mengaku agak berkaso sikit malam tu...adalah sekali dua akak tendang badan dia...tapi tu sume akak buat sebab terlalu marah...tolong jangan kecam akak...dah lepas2 tu baru akak rase menyesal gile...nak mintak maaf pon dah tak sempat...sekarang ni akak masih tertanye2 mana la dia pegi agaknye... T__T ...kalau jumpe akak cuma nak ucapkan terima kasih atas jasa2 dia selama ni...petang esokye akak dengan cik boss terpaksa cari orang gaji baru.....



                                                  gambo  pinjam google













Masuk satu kedai je terus jumpe dengan orang gaji idaman hati...kikiki...ok2 akak tau korang tengah keji akak kan...kan...kan...sukati korang....hahaha....ada akak sebut ke yg orang gaji akak tu manusia...ada ?  ada ?  takdekan...hahaha...masuk2 kedai tu memang akak tuju jenama samsung ni terus...yg dulu punye pon jenama  ni gak...lama hoi akak pakai berbelas2 tahun...tu yg nekad nak beli jenama yg sama...memula akak mintak yg ni je muatan 8.5 kilo...ok la tu famili akak pon bukan nye ramai beno pon...dapat yg ni kire dah bersyukur sangat dah...dari kene basuh baju pakai tangan...ko ghaseeee ????  :p

Pastu tetiba cik boss offer amik yg ni pulak...muatan 10 kilo...bincang punye bincang akhirnye kiteorang setuju jugak amik yg ni...mahal sikit la dari pilihan memula tu...tapi tempoh warranty dia 11 tahun...kire berbaloi sangat...lagi pon dia yg membayo bukan nye hakak...so sukati la cik boss...kite mengikut je...hihihi


Atas mesin basuh tu siap ada singki seketul tau...tekan je kat punat bawah tu nanti air sabun mengalir dari tepi...singki ni untuk kite sental2 kolar baju dulu sebelom campak dalam mesin basuh...jadi pasni tak payah la menyental dalam baldi ke hape...menjakun gak la masa memula tu...kikiki...kampong.com sangat...kalau tak pakai just angkat je singki ni ke atas...memacam ek sekarang ni...sok2 zaman anak2 cucu kite camne la rupe mesin basuh diorang ???  lepas bayo malam tu gak orang kedai tu hanto ke rumah...kain baju dah macam gunung ledang  tingginye...nasib la ko mesin kene jadi hamba abdi kat rumah akak ni...hahaha...padan muka sapa suh ko jadi mesin basuh...kuang...kuang...kuang  :p


Dedulu time akak anak dara kecik nak cuci baju kene pakai tangan...selalu kakak akak yg no 6 tolong basuhkan tapi kadang2 time kiteorang bergaduh ke hape dia selalu pedajal akak suh basuh baju sendiri...akak pulak time tu pemalasnye kemain...akak basuh baju pakai kaki hokeyyy....akak pijak2 kan je baju2 tu...pastu perah sesikit dan sidai...lama gak la akak buat perangai tak semengah camtu...lepas mak akak nampak dan pelangkung akak setengah nyawa terus insaf tak buat camtu lagi...pastu ada la rezeki skit apak akak beli mesin basuh seketul...sejak tu selamat dah tak payah basuh baju pakai kaki tangan dah...sebenonye akak tak kesah basuh baju pakai tangan ni...tapi cik boss kene la buat rumah tepi air terjun ke hape kan...akak nak basuh baju sambil kemban pastu nyanyi2 "wahai perigi...perigi air nye biru...tempat bermain oh bermain pari dan mambang...nasik malukut serta sayur keladi...nasik malukut sayur keladi...utk ibu ku di pagi hari....aku nak kawen dengan anak rajaaaaa..." eh!!! cam tak kene je lagu tu....kahkahkah...ok ta...ta







26 comments:

  1. hahah...saya mati2 ingat kak manja tendang dia.rasa macam nak kecam jugak tadi.mujur baca sampai habis.kalau tidak tak psala2 kita jadi musuh dalam selimut..hahahahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hakak ko ni nak tendang lipas pon tak sangup dik ape lagi manusia...tapi kalau penyamun akak tak terhagak2 nak tendang terajang...nasib ko baca sampai.abiskan kalau tak sia2 je akak kene kecam percuma...kikiki

      Delete
  2. Kehkehkeh.. macam real je akak story pasal tendang orang gaji tu.. sib baik den tak terpedayo..
    Fuh.. kalau dapat basuh baju ala2 berkemban dekat tepi perigi macam dulu2.. best wooo.. sebab masa kecik2 pernah merasa.. nostalgia sungguh..
    Den punyo mesin basuh 15 kilo kak.. moga orang gaji den tu bertabahlah melayan nafsu buas den.. hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elleh hakak ko ni tulis je berani...lepas tendang mesin basuh terus jalan tertempang2 sikit...hahaha...akak dulu pon penah gak merasa guna air perigi kat tepi rumah nenek..sejuk best kalau mandi pepagi...beku terus...hahaha..besonye dik mesin basuh kau mesti bole basuh toto kan...akak hari2 pon cuci baju tu yg tak perlu nak beli mesin beso2...

      Delete
  3. Assalamualaikum....mesin basuh baju kat rumah belum bertukar2 lagi semenjak 7 tahun lalu....semoga panjang usianya....

    Cerita di atas tu suspen juga....boleh jadi pengarah filem ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam...baru tujuh tahun inshaa Allah panjang lagi umur mesin tu...kikiki...bab gebang mengarut2 tu serah kat saya...yusuf aslam kalau baca nangis terus...hahaha

      Delete
  4. Kakak dah agak ni mesti mesin basuh wat hal.Yalah kan linda kita ni kalau takde bibik yg satu ni memang payah banget...apatah lagi nak menyental segala jin2 yg tebal & berat tu.
    Hahaa....nakal juga linda ni ya main basuh pakai kaki ,mana lah maknya tak naik angin.
    Pergh....membasuh kat air terjun....sambil nyanyi..lepas tu anak raja mengintai disebalik pokok..hahaaa.
    Ada2 je lawak linda ni tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pandai la akak kite ni...kikiki...mesin basuh cam orang gaji gak kan kak..campak baju campak sabun tekan suis...tetiba baju dah bersih je dia basuh...saya time bebudak dulu perangai memang tak senonoh sikit kak...anak bongsu kan pemalas kan main lagi...sume nak harap kakak tolong..kikiki...kalau ada pon anak raja yg skodeng mungkin anak raja gopal je kak...anak raja bebetol kalau nampak saya berkemban diorang tembak terus pakai senapang gajah...hahaha

      Delete
  5. hahaha,,tajuk tak menahan tu,,... bestlah siap ada sinki lagi..boleh basuh kasut atas tu hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saje bikin gempak dik..kikiki..kakak sepupu akak dulu penah basuh kasut sekolah anak2 dia dlm mesin basuh...tapi setiap dua tahun mesti kene ganti mesin basuh...

      Delete
  6. haha, ingatkan tendang org gaji betul2..keke
    lawak plak akak..")

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gebang je lebih dik kalau betol2 memang tak la kot...akak muka je garang tapi hati ada ladang bunga...kikiki

      Delete
  7. untunglar kalo kawen dgn anak raja xyah kene beli washing machine cuci baju., harhar2 'arni hangkat hujann, jemuran dah turuuun'., ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak raja negeri pasir dua butir pon tak hinggin dgn kite ni wak...hahaha

      Delete
  8. Sekarang ni tak ada 'org gaji' memang tak boleh dah. Nenek-mak kita dulu semua guna tangan sebab tu tangan mereka sihat tak macam kita Linda. Sakit aje org gaji mulalah cari baru.

    Cantik mesin pilihan boss Linda. Puas hati:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol la kak...saya baru basuh dua tiga helai je tangan terus kejang...hahaha...dedulu mak saya kalau membasuh 2 besen pon muka relek je...dah dia pilih yg tu saya mengikut je...puas hati sgt2 :)

      Delete
  9. terkejut saya mula2 tu. huhuh tp memang cantik washing machine baru itu, yang penting encik boss bayar kan kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti ko kecam akak kan dik...hahaha...kong ajo pompuan ni suka hati nak tendang2...last2 rupenye tendang mesin basuh...berdenyut gak kaki akak menyesal lak tendang...betol tu dik sukahati dia la nak pilih yg mana sebab dia yg membayo...yg penting hakak tak yah cuci baju pakai tangan...hehehe

      Delete
  10. Aduhai Akak ku..bukan main SA menggambarkan akak Rendang org gaji kuar umah waktu malam..hadeh...terkono den...sabau je la...tp best dpt mesin basuh Baru kan?

    ReplyDelete
  11. Kikiki...akak idok le sekejam tu dik..bab merapu camni pandai le...nasib ko baca sampai habis kalau tak sia2 je akak kene kecam...best sgt...tetiba terus jadi teruja nak basuh baju hari2...hahaha

    ReplyDelete
  12. Kikiki...akak idok le sekejam tu dik..bab merapu camni pandai le...nasib ko baca sampai habis kalau tak sia2 je akak kene kecam...best sgt...tetiba terus jadi teruja nak basuh baju hari2...hahaha

    ReplyDelete
  13. Kikiki...akak idok le sekejam tu dik..bab merapu camni pandai le...nasib ko baca sampai habis kalau tak sia2 je akak kene kecam...best sgt...tetiba terus jadi teruja nak basuh baju hari2...hahaha

    ReplyDelete
  14. Haha.....dah agak dah, mmg mesin basuh. Mesin basuh ni mmg suka buat hal kekadang, lebih lebih lagi yg dah veteren hihi... Mak dulu part timelah jadi pomen mesin basuh, suka nau duit terselit dlm saluran air tu. Sudahnya tukar yg baru. Sampai la, tak pernah jadi pomen dah hihi...

    ReplyDelete
  15. hanggin mak bila tetiba mesin bust hal...masa tu dah la kain baju melambak2...lama dah pakai mesin tu mak sejak pindah rumah dulu angaran dalam 13 taun gak la...beli dulu murah je dalam 700 kalau tak silap...kirenye berbaloi2 la kan...cam best je mak tetiba mesin basuh hang keluar duit...hahaha

    ReplyDelete
  16. Hahaha! Asyik terkena ajelah hari ni! Baru nak komen kejamnya dia sampai main tendang-tendang orang gaji sebab marah membuak-buak. Rupa-rupanya tendang mesin basuh. Ni yang macam rasa nak tendang something aje ni!

    Eh, ada ek mesin basuh style gini siap ada lapis atas nak cuci-cuci pakai tangan dulu! Lepas ni bolehlah minta dryer pulak kat cik bos tapi kenalah tunggu musim hujan baru boleh buat proposal. Kalau sekarang ni minta, memang nak kena pelangkunglah tu. Cuaca terik macam ni nak pakai dryer ^_^

    ReplyDelete