sila klik sini

Thursday, 3 December 2015

BILA MAK ENON JADI CHEF

 jumaat    04  disember  2015


Assalamulaikum dan salam hormat....

Sian akak tengok si Izara tu dok merayu cam hape je nak memasak...terpengaruh dari youtube minah tu...beriya2 dia tunjuk akak video bebudak kecik dari jepun ke tau korea..idok le pulak akak siasat dari mana asal deme...rajin beb mak bebudak tu melayan...macam2 diorang masak..patut la Izara terjebak..hakak yg dah purba ni pon tengok kan main ralit lagi...hahaha...lepas pikir2 cam kesian pulak dia...tu yg akak cuba realisasikan angan2 mak enon nak masak makanan sendiri....dah terlanjur nak masak tu...hape kata masak sekali makan malam untuk satu famili...hehehe..pandai tak akak :p



Akak kasi dia masak pakai piuk karen ni je...pakai piuk ni kurang sikit seriau ...kikiki...lagi pon nak suh dia masak kat dapo gas cam tak sesuai je kan...terus jadi  happy minah ni...becok mulut dia tanye itu ini...memula akak panas kan butter dan masukkan bawang...dia kacau2 sampai garing

Tengok tu manis je muka dia kan...pastu bawang dah garing akak hulur dia mangkuk daging salai ni...cermat je keje dia..slow2 dia masukkan semua dalam piuk...pastu kacau2 lagi...sempat pose time akak nak snap gambo...alahai anak ibo..bikin hati ibo cair tau 

 Kendian akak masukkan sekali daging cincang yg dah tinggal sikit ni...bersemangat gile dia mengacau...pastu nampak tak ada sebatang lagi sudip kat tepi tu...rupe2 nye abang ngah pon meroyan nak masak sendiri gak...hahaha...akak kasi gak la dia can main masak2 dengan Izara...


Dah masak daging2 tu akak curah je sos spegeti jenama Kimball..."saya kacau Halim" jerit mak enon...hahaha...kacau le dia sambil gaduh dengan bang ngah...masing2 tak puas hati bila kacau sudip asyik belaga je... :p


Last sekali baru le akak masukkan spegeti...kali ni kak long pulak takeover kacau...kalau di biar kan si mak enon dengan abang ngah yg kacau ada yg terbalik piuk tu nanti...pastu anak beranak menangis hujung tangga...hahaha...dah siap masak ape lagi...serbuuuu...gembira gile mak enon malam tu...tido pon senyum je...tiga hari kiteorang terpaksa angguk kepala bila dia asyik la ulang cakap pasal kes dia masak tu...pastu yg tak tahan sampai hari ni asyik la dia dok merenggek nak masak lagi!!...nanti2 la nakkk... kasi mak ko masa pikir masakan ape yg sesuai untuk ko ye...ok cerita dah abis...

Psstt! sapa nak resepi pi tanye mak enon sana sebab dia yg masak...hahaha...petang ni akak gerak balik kampong...sepatutnye minggu lepas tapi kan tak jadi...ta..ta..kengkawan panjang umur jumpe lagi hari isnin nanti ye ... :)





28 comments:

  1. wah...awal2 dah minat masak dah ni kak..memang senang la akak bila dia dah beso nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan time kekecik je minat sok dah beso pemalas pulak memang akak hantam sama dia...kikiki

      Delete
  2. wahh pandainuer anak dara cinonet tu masak., pakcik nih nak dorayaki bolehhh? hehe2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia pandai masak satu jenis ni je wak..dorayaki blom belajo lagi sebab mak dia pon masak dorayaki blom pass...lain taun ye wak....hahaha

      Delete
  3. Budak kecik memang suka mempelajari benda baru ni linda,apatah lagi memasak menyeronok kan.Memang kalau guna api dapur banyak risikonya, bagus idea linda pakai karen je ni.
    Lepas ni boleh lah izara cipta resepi baru pulak kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol la kak sume yg dia tengok kat youtube dia nak buat...rajin tak rajin je saya nak melayan...tu la pasal memula saya pikir camtu gak...bahaya nak suh dia masak kat dapo gas tetiba teringat ada kuali karen tu...mudah mudahan dia beao jadi anak yg rajin ke dapo memasak

      Delete
  4. Budak kecik memang suka mempelajari benda baru ni linda,apatah lagi memasak menyeronok kan.Memang kalau guna api dapur banyak risikonya, bagus idea linda pakai karen je ni.
    Lepas ni boleh lah izara cipta resepi baru pulak kan..

    ReplyDelete
  5. Alolo comey sangat ...... Suka tengok Mak Enon yg tongkat dagu tu...

    Budak budak sekarang mmg advanced Mel.... cikgu internet yg ngajo.... Seronoklah dia tu dpt masak. Sure puas hati tu.

    Cukup ke spaghetti tu Mel....mcm sikit jee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq mak nasib izara tak paham kalau tak kembang lobang hidung minah tu hang puji dia comey...kikiki...tu la pasal makin byk dia tengok makin byk pulak akal dia nak tiru...lepas ni kene le kite merajin kan diri melayan dia...suka tengok dia teruja time memasak tu...happy gile dia malam tu...tak cukup mak kite buat dua kali goreng benonye...kikiki

      Delete
  6. amboi kecik2 dah pandai masak italian food gitu.. kelas dik jah hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq dik...italian food melayu version gitu...kikiki...senang dik sume main campak2 je yg penting dia happy

      Delete
  7. Cam sedap jer....Kecil2 dah pandai masak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah sedap...tu la yg jadi makanan mkn malam kiteorang hari tu...pakai sos yg dah siap curah2 je sonang keje

      Delete
  8. seronok memasak ye..

    happy holiday..seronok balik kg kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak sangat izara happy gile2 malam tu...muka manis je..tq azian balik kampong memang best

      Delete
  9. Hehehehe...senanglah tuan rumah ye..tak payah masak..boleh gantung sudip teruslah...ekekkee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takde makna nye kuasa akak nak melayan minah ni selalu...sesekali tu bole la...pastu masak yg simple2 camni je..

      Delete
  10. Hihi... itulah dikatakan budak Linda
    Kalau dia gembira pasal sesuatu tu dia pasti akan ulang-ulang cerita itu. Naluri perempuan dah mengalir nampak kan. Tunggulah akan tiba masanya Linda dok goyang kaki aje tahu-tahu ada terhidang atas meja:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol sgt tu kak seminggu takde cerita lain asyik ulang ckp yg sama je...mudah mudahan sampai beso la dia minat masak jgn ikut perangai tak semengah ibo dia dah lepas kawen baru terkial2 nak belajo masak...kikiki

      Delete
  11. Salam,

    My name is Norain from ZALORA Malaysia. I would like to offer you to do a collaboration with us. Feel free to drop me an email at norain@my.zalora.com

    Thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam...tq norain sudi komen di sini...inshaa Allah nanti akak try email ye..tq sekali lagi ^_^

      Delete
  12. Epik sangat tau gambar Mak Enon memasak sambil disnap gambar. Comel gila. Meroyan terus saya tengok. Terus terfikir nak masuk meminang! Hahaha!

    Baguslah kecil-kecil dah menunjukkan ciri-ciri perempuan sejati - rajin memasak di dapur ^_^ Banyak pulak rupanya tangan yang teringin nak memasak ya menggantikan Chef Linda Off. Untung Chef Linda ada banyak pembantu berkaliber. Nak gelaklah kalau dibayangkan si Mak Enon ni dok bercerita tanpa jemu pengalamannya memasak kali pertama. Memang bengkaklah telinga dibuatnya ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq dik..minah tu pasal amik gambo memang laju je dia sengih...kikiki..ni sume pengaruh youtube sume yg dia tengok dia nak buat...nangis chef linda off nak melayan...jgn sok dah beso sume malas sudah memang hakak kayukan aje tengah belakang dia...hahahaha...seminggu dia cerita tak abis2 pasal masak...nasib tutur kata dah jelas sikit faham gak la apa yg dia dok gebang...hahaha

      Delete
  13. aduhai manisnya senyuman mak enon ni...pinjam mak enon satu hari leh tak...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn carik penyakit yan kang ko menangis hujung tangga kang...minah tu kepoh hokey kalau dah bercakap tak berhenti tau...hahaha

      Delete
  14. wah..kecik2 dah minat masak..mana epronnya mak enon..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mintak2 sampai beso la dia minat masak2 ni kak...takde pulak epron utk dia...nanti2 la saya jahitkan satu utk dia

      Delete
  15. ajak buat kuih la.karipap ke..yang guna doh ni..budak2 kan suka main uli2 doh..anak saya kalau saya buat pau ke , donut ke, bagi la sikit doh tu kat depa buat main..sampai hitam jadinya doh tu..sabar je la..hahhaha

    ReplyDelete