sila klik sini

Wednesday, 11 November 2015

XTVT TIME CUTI DEEPAVALI


 khamis         12 november  2015


asalamulaikum dan salam riang ria...


Korang pi mana je cuti deepavali hari tu ? akak tak pi mana2 pon...melepek kat rumah je sepanjang hari....tapi yg bestnye akak bukan duk melepek kat rumah sendiri tau...akak melepek kat rumah anak buah yg kebetulan amik kesempatan cuti2 ni pindahkan barang diorang kat rumah baru...hehehe...pepagi tu akak masak la ape yg patut pastu bungkus2 sume hangkut nasik sepiuk bawak datang rumah baru diorang ni makan ramai2 katenye...cik boss dapat cuti seketul je hari selasa tu jadi memang tak kemana2 la kiteorang....




Akak masak lauk simple2 je...asam pedas ikan,ayam goreng,pucuk ubi rebus,ikan goreng,sambal belacan dan ikan masin garing yg tak berapa nak masin...sedap selera makan kiteorang anak beranak...mak akak pon makan siap bertambah2... :)

Akak hari tu kalau tak dapat asam pedas pon takpe sebab makan lauk tiga serangkai ni pon dah sedap kan mahen...pintal2 kan pucuk ubi rebus tu pastu suap nasik yg pedas dengan sambal belacan...fuhhh!!! sedap tak henggat...sambil makan2 kiteorang menjemah sedo2 nasik satu piuk dah tinggal sikit je...hahaha

Beria sangat kiteorang ni siap berbekal bagai padahal barang yg di bawak pindah tu sikit je....hahaha...keluarga kak ngah belom nak duduk lagi rumah baru ni benonye...lambat lagi kot tapi saje2 bawak pindah barang2 yg penuh kat dalam stor rumah diorang kat keyel tu...gempak je lebih...hahaha...lepas makan2 sambung menjemah balik pastu tetiba akak dah tak ingat ape2 dah lepas tu...sedo2 diorang kejut akak ajak balik rumah...hahaha....sempat akak membongkang kat sana dik non...dasar sangat la perangai kalah ulor sawa bunting hakak ko ni....(tepuk dahi dengan kasut terus) 


Bosan kan cerita cuti raya Depaavali akak....kak long gak yg best sebab dapat jemputan ke rumah terbuka guru kelas dia yg berbangsa india...makan beso rupenye kak long kat sana...memacam cikgu dia sediakan dan semua tu di masak oleh orang islam jadi halal toyyiban...minah tu pon sempat bako kan cookies untuk cikgu dia tapi takde pulak akak snap gambo...ok la akak blah dulu ye...ta...ta





28 comments:

  1. Makan ramai2 dengan lauk simple tu memang sedap Linda..
    Tu yg tak sedar nasi dah habis sepiyuk hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu lagi2 ada sambal belacan...lagi pedas lagi sedap...juling2 mata makan...kikiki

      Delete
  2. Bila dah kenyang badan pulak letih jumpa bantal apa nak ingat lain dah Linda memang terus belayar di alunan mimpilah jawabnya hihi... kakak ni jenis payah nak lena waktu siang mungkin dah tua. Dulu masa muda sama juga macam Linda. Pantang jumpa bantal balik sekolah lagilah mudah aje nak lelap:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sekarang ni melampau2 betol lepas makan mata kuyu je....hahaha...lemau je...tapi tak bole di ikutkan sangat kak...sesekali je buat feel camtu...kuikuikui...memalam pon sama pukul sebelas saya dah gantuk cam hape je...hahaha...mungkin faktor umur la kak...mak saya pon susah beno nak tido kadang2 sampai ke pagi tak tido2...mak cakap tuhan dah tarik nikmat tido dari dia...sedih pulak saya dengo....

      Delete
  3. Kakak nak cari pucuk ubilah petang ni teringin pulak nak buat macam Linda makan tu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Carik kak jgn tak carik....sedap rebus camni je kak...dapat pulak ada.sambal belacan...fuhh! Sedap tak.henggat....tapi akak jgn buat sambal pedas2 sangat la sebab perut akak kan tak tahan ...kang sakit perut pulak nanti...

      Delete
  4. Hahaa...dah kenyang terbongkang tido ta linda..
    Lauk2 camtu lah yang sedap linda,apatah lagi makan ramai2 memang tak sedarlah makan brtambah2'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol kak ntah bila saya terlelap pon tak pasti...tetiba diorang kejut je saya ajak balik...hodoh je perangai saya lepas makan siap membongkang...hahaha...betol2 kadang masak kari2 ni tak.berapa naknjalan ...famili saya memang hantu asam pedas...kak ngah saya kalau masak asam pedas lagi sedap kebabom

      Delete
  5. Pilihan akak pun masakan yg simple2 jer linda..memang terbuka selera..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg simple2 tu la yg sedap kan kak yon...makan ramai2 kalau dapat ulam kerdas ke jering petai sume lagi meroyan makan tak henggat....kikiki

      Delete
  6. Punyalah teruja bawa bekal bagai lepas tu sendiri yang sedap makan ya! Hehehe...

    Saja-sajalah tu menebengkan, kalau tidak nanti kena kata pulak mak saudara seorang ni tak datang menolong orang pindah rumah. Saya pun selalu buat aktiviti macam tu. Lepas dah sampai tu, time orang sibuk bekerja saya pulak sibuklah konon nak kena perhati 24-7 anak-anak yang 'masih' kecil. Padahal, nak mengelak buat kerja berat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan reramai memang sedap selera dik oi...lagi pon sapa nak fuji2 hakak ko ni jadi fuji le.diri sendiri gituuuu....hahaha

      Cam sama je perangai kong asam kite ni....hahaha....tolongnye sikit tapi gaya sebuk kalah abang jib duk ke hulur ke hilir....kahkahkah...akak ni pompuan yg lemah mana bleh buat keje2 berat...hahaha...anak2 buah akak pon dah masak dgn perangai mak.sedara dia jadi kuasa diorng nak melayan....hahahha

      Delete
  7. kira nya penuh dengan aktiviti makan dan masak je la ye kak manja..saya pulak cuti deepavali tengok tv je .makan pun suami beli bungkus sebab ralit tengok filem tamil..ekekekk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko panggil hakak manja...terus tersedak ailio sendiri hakak ko ni...tak payah nak manja sangat ye...hahaha...masaknye sekali je dik tapi makan banyak kali...akak masak banyak2 sekali harung bila nak makan je pehangat je mana lauk yg ada tu...sonang keje...akak tak tengok tv pon hari tu...lepak kat rumah kosong tv pon takde...pasal tu akak membongkak bosan kekdahnye (ayat cover line) hehehe...sesekali cuti.masak ape salahnye...kate cuti kan...woi akak suka cite tamil tau...nak2 time lawan2 tu...

      Delete
  8. kami pun dok rumah je sambil2 ber spa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah! Best2 kat rumah pon bole berspa Q ek...akak last berspa kurun ke lapas belas yg lalu...seminggu sebelom kawen....hahaha...time zaman purba dulu2

      Delete
  9. malinda, kombinasi menu yang mengancam dah tuu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki...mak saya sebut "kene regu" maksudnye kombinasi lauk yg sesuai diantara satu sama yg lain...panjang pulak penjelasan saya....kikiki...alhamdulillah tekak orang kampong kak cukup sedap dah :)

      Delete
  10. Brg x byk tp mkn sgtlah sedap kira bonus la tu kak. Bilalah nk dpt rasa air tgn akk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal...pindahnye seciput je bekal je lebih...hahaha...saja suka2 makan ramai2 dgn famili kak ngah akak dik...inshaa Allah mana tau satu hari nanti ada rezeki datang rumah akak masakan khas untuk ko tau...:)

      Delete
  11. Mak ngukur jalan jugak, tp dekat dekat jer..makan satey.....dasar pemalas nak masak hihi...

    Mmg dah kena sangat gu nya tu mak.....asam pedas, ikan masin pergh!!! Rasa nak tampo tampo pipi sendiri jer sambil makan tau...
    Pulak tu sambil menggosip adik beradik, anak beranak....mmg mabeles sangatlah...

    Hang ni mmg spesis rajin masak ek Mel...., berjenis jenis lauk pulak tu masaknya.....


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan hari cuti ape salahnye mak pon cuti masak...kan mak tu kesayangan pak jilap takde hal punye la....kikiki

      Mak kite pon cakap gitu mak..."kene regu" semua sedap selera makan...memasing sebuk beno makan sampai takde masa nak tampo muka sendiri...hahaha...memula je kite borak pastu beborak dalam mimpi pulak...bole pulak tertido lepas makan tu...dasar sangat la perangai....takde le rajin sangat kite ni mak cuma bila dengo famili nak balik tetiba datang pulak tenaga super gaban terus sap sap soi kite masak lelaju...sabtu dgn ahad kite tak masak...dapat cuti dari cik boss...hehehe

      Delete
  12. yan balik kampung kak
    ...kan cuti raya..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best la yan dapat cuti2 balik kampong...muruku2 takde ke yan....kikiki

      Delete
  13. Replies
    1. Alhamdulillah....selera orang kampong...cukup sedap dah ni wak ... :)

      Delete
  14. enjoy sgt makan kak, tambah2 makan ramai2 kn.. waw keje deepavali hari tu.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masak lauk2 kampong je dik tapi bila makan ramai2 memang sedap...sian kene keje time2 camni :(

      Delete