sila klik sini

Thursday, 12 November 2015

RESEPI DESSERT MUDAH "PISANG GORENG BUTTER CO_KO_LAT"

jumaat     13  november  2015



Assalamualaikum  dan salam penuh kasih sayang kepada saudara saudari...cikebom...cikebom...malam2 minggu siang2 hari...disco...disco....puteh2 melati ali baba...merah2 delima....ok korang sambung sendiri....hahaha





 Dessert ni akak buat petang semalam...teruja anak2 akak tengok mak dia pandai buat dessert level2 cam hotel...hahaha...padahal...makcik jual goreng pisang tepi jalan tu sambil kentut je dia bole buat....kahkahkah...kat rumah akak ni kalau ada pisang memang cepat je laku...sian pisang ni sempat chekin semalam je kat rumah akak...hahaha...amacam mengoda tak ?  sapa yg tak suka manis memang tak berapa heran la kot...akak ni time "itu" dah makin hampir ni kan mahen mengila la tekak nak makan benda manis2 camni...lepas makan terus rasa nak tumbuk2 perut sambil jerit......'benci ko lemak!!! benci ko lemak!!!"  :'(



 Jom le skodeng resepi pendek cam pantun empat kerat ni....memula kite kene ada pisang...tak kisah le pisang jenis camne tapi paling bagos kalau pakai pisang berangan atau pisang montel...belah2 dua je pisang tu cam ni...

 Pastu kene ada coklat masakan dan sagat banyak2 dalam pinggan camni....akak sagat pakai pengupas kulit kentang je pon... :p

Gambo pinjam google...akak pakai coklat jenama Beryls ni...murah je dik non sekilo camni baru dalam rm14 hengget je...coklat ni sedap tau rasa cam coklat mahal...beso empat segi camtu....kalau hempuk atas kepala penyamun nescaya koma kejap penyamun tu....hahaha
   Sori gambo terskip pulak...lepas dah sagat coklat tadi amik sesudu penuh butter dan panaskan dalam kuali...goreng pisang yg dah di potong2 tadi hingga luar dia bertuko jadi kaler perang2 sikit....pastu angkat dan terus letak atas coklat yg dah disagat dalam pinggan tadi...pastu amik lagi coklat dan sagat atas pisang seberapa banyak yg kite mahu....kalau suka coklat sagat banyak2 atas pisang tu....sedapppppp...nanti coklat tu sume jadi cair tau....kalau tambah ais krim atau whipping krim mesti lagi...yum...yum...


Senangkan tapi rupe dessert ni cam mewah je...sesekali makan sedap le tapi kalau buat selalu muak gak rasenye...pisang buat cekodok pon sodap gak....kuikuikui...ok akak blah dulu...jumpe lagi dengan akak chef linda onn off dalam terketuk ketuk piuk belangga di n3 mendatang...ta..ta



psstttt!! dua hari je lagi besday hakak dah tiba...kikiki...15 hb ni....kuikuikui...dah tambah umo setahun lagi...terasa makin kertu dah...mintak2 cik boss ingat la hari besday hakak tu...sebab akak malu nak bagitau dia...hahahaha  :p  :p  :p  matilaaanakkkk...





25 comments:

  1. asalamualaikum..sedap ni kak...tabur keju...terbaik untuk tambah lemak bganda..huhu..

    psst kak rupanya buln kita sama...:-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah kan kalau tabur keju laginsedap berganda....rumah akak takde keju pulak yan T_T time makan2 camni pi jahanam sama diet...kahkahkah....haah kan sama bulan november...hai! November girl ! 🙋🙋

      Delete
  2. Pergh....ni kalau kakak buat dah tentu Iman yang lebih makan coklatnya....peminat tegar coklat tu.
    Tapi ok gak resepi linda ni buat sendiri boleh buat banyak...maklumlah rakyat ramai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iman sama cam izara la kak...kaup makan coklat je pisang kasi ibu...bebudak kak coklat dah jadi makanan ruji...hehehe...sesekali tuko selera selalu buat cekodok kali ni buat camni...senang pulak tu sekejap je siap...

      Delete
  3. Pergh....ni kalau kakak buat dah tentu Iman yang lebih makan coklatnya....peminat tegar coklat tu.
    Tapi ok gak resepi linda ni buat sendiri boleh buat banyak...maklumlah rakyat ramai.

    ReplyDelete
  4. Ekeleh malu pulak nak ingatkan en boss birthday sendiri
    Tapi jgn takut kalau dia lupa anak-anak terlebih ingat punya.
    Nanti masa ada kek birthday boleh buat sekali lagilah pisang chocolate ni Linda
    Kakak pisang togel pun suka apa lagi kalau dibuat macam ini:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa la kak orang lelaki ni bab2 camni bukan diorang amik tahu pon...kite je orang pompuan prihatin lebih...kikiki...dia ingat rupenye siap tanye2 nak makan kat mana nanti...hehehe..suka2 :)

      Takde kek pon takpe kak buat je camni pastu pacak lilin seketul...ssedap sangat dah tapi manis sikit la...try la kak senang sangat nak buatnye

      Delete
  5. woi kak kejam eh tujung gambo pisang tgh2 ari ni lapo tau tak
    hepi beseday in advance!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhhh...kejam kah diri ku ini....hahaha...buwekkkk...jgn nak mengada2 sangat ye dik tempat keje ko tu keliling kedai makan sedap2 kebabom pi terjah sana laju2....hahaha....tq laling muah skit :)

      Delete
    2. Aduhhh...kejam kah diri ku ini....hahaha...buwekkkk...jgn nak mengada2 sangat ye dik tempat keje ko tu keliling kedai makan sedap2 kebabom pi terjah sana laju2....hahaha....tq laling muah skit :)

      Delete
  6. Wah, chef linda off masak goreng pisang cekelat bertaraf hotel lima bintang ke? Hebat betul ^_^ Kenalah pujikan kesian pulak nanti chef Linda termangu-mangu kesepian takda yang memuji! Eh, apa kebendanya kaitan nih!

    Alah...kuis-kuis manjalah bahu cik abang tu bagi hint dua hari lagi besday gegirl ^_^ Tapi saya rasa mungkin cik abang tak lupa. Kalau tepat pukul 12 malam hari birthday gegirl dia tak nyenyak tidur, pastikan pagi tu takda sarapan atas meja! Kah3x.... Kurang asam punya ideakan @_@

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak...jari jemari mulus ni suka buat typo error tau. Lari dah ayat-ayat penuh meaningful gitu...

      Bukan 'tak' tapi 'dah' ^_^

      Delete
    2. Tak payah le tinggi beno level tu dik...pisang butter ni setakat hotel 3 bintang je...gayat ar bintang banyak2 ni...hahaha...nasib cik boss ingat dik...tak payah kius2 bahu dia...dia suh akak pilih nak makan kat mana dia nak belanja....padahal memang tiap2 hari pon dia yg belanja kekdahnye...hahaha...asalkan dia ingat akak dah syukur....setahun sekali nak anje2 kan

      Delete
  7. Yang sedap coklat tu buat anak2 kan Linda..
    Akak nak cuba buat lah..
    Macam sedap jer akak tengok tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak2 tengok coklat terus jadi teruja...try la kak mana tau anak2 akak suka...senang pulak tu sap sap soi je siap...

      Delete
  8. kalau anak2 saya diaorang kutip coklat je la..hahha..tebal2 pulak tu coklat nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak akak si izara pon sama dik...dia amik coklat je...akak sagat pakai piso kulit kentang tu jadi tebal le pulak...kikiki...tapi cair nanti sebab pisang tu kan panas...sedap makan coklat cair dgn pisang...lelap2 mata kunyah...kikiki

      Delete
  9. Rugilah camtu.....dah nak besday tapi dah time weyh hihi....Tak bermaknalah bezday tahun ni kalau cenggitu kikiki....

    Emmmm ......gitu buatnya ek... Kiranya pisang tu goreng cuma untuk layukan dia jer ek....Kat rumah ni jarang beli coklat bar Mel . Mak takut kang beli coklat tu, 2 tahun lagi baru habis hihi....Maklum le terlampau rajin masak...

    Alahhhh.....Mapley mestilah ingatlah, jangan risau ! Takut pengsan jer, bukak pintu pagi pagi dah ada BMW sebijik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkah...kong asam mak ni tau...tak payah nak rugi bagai ye dah purba2 ni benda2 tu jatuh jadi no 18 terus...hahaha..

      Haah mak senang je pastu sagat coklat banyak2...sedap mak coklat masakan brand ni murah pulak tu...takpe mak beli setepek camni bila tak pakai sumpat dalam esbok...kalau dah ada senang nak masak ape2 nanti capai je...kite punye dah abis dah sekilo...kuikuikui

      Nasib dia ingat mak...kikiki...kalau dia tak ingat dah rancang dah nak buat mogok seminggu...ekekek...hamboiiii BMW kateko....nangis hujung tangga la anak beranak makan pasir tiap2 hari....tak mampu mak gayat mendengonye...hahaha

      Delete
  10. pisang dan cokelat..satu kombinasi yang hebat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelom ni heboh pasal stoberi coklat tapi pisang dgn coklat pon sedap jugak HB :)

      Delete
  11. sedapnya, wawa suka klu ade coklat.. nyum2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wanita dan coklat berpisah tiada dik...hahaha....happy gile2 kalau dapat pi langkawikan...akak cam pompuan sewel borong coklat dannnnn pinggan mangkuk piuk belaga sume....hahaha

      Delete
  12. Sedapnya pisang tu kak


    Happy belated birthday akk.. Moga bahagia selalu

    ReplyDelete
  13. Sedap sgt dik...letak banyak2 lagi tambah sodap...kikiki...tq dik moga adik dan famili begitu jugak...muah3x

    ReplyDelete