sila klik sini

Wednesday, 4 November 2015

N3 ROJAK

khamis    5  november  2015



Assalamualaikum dan salam hormat...



Dah lama hakak tak buat n3 rojak kan...kalau ikut mood memang malas gile nak up n3 tapi sian blog ni nanti terbiar tanpa belaian manja....manja ke ???...hahaha....sebut pasal manja kalau kekawan sume nak tahu itu nama timbangan akak kalau pegi ke pasor tepi laut kat tempat akak ni....kikiki...bukan akak yg taruk ye...ni sume kerja kakak2 yg jual ikan tu pepandai panggil akak manja...dari jauh bila nampak akak terus diorang panggil2...  

"Manja meh tengok ikan memacam ada ni...ko pilih je manja nanti akak kasi diskaun.."

Malu ai tau sume orang pakat2 pandang...hahaha...mesti dalam hati diorang berbisik...

"Kejadah apenye pompuan tua ni nama manja...kenapa mak dia tak letak nama Peah !! "  

Kahkahkah...gitu la fisasat hati akak rase bila orang reramai tu pandang2 hakak... T_T 
Sampai sekarang akak tak faham kenapa diorang panggil akak manja ??? adakah rupa paras akak ni terlalu manja ? atau pon suara akak yg serak2 basah kering ni bernada manja ? kalau diorang tengok la cara akak kat rumah dengan famili tentu diorang tak panggil akak manja dah....yg pasti lepas tu diorang  panggil akak minah makona terusss....hahaha
panjang pulak akak punye intro...jom le skodeng n3 rojak hari ni....



 Sebagai tanda protes dua minggu berturut2  akak tak pegi beli ikan kat pasor pantai...hahaha...padan muka kakak yg jual ikan tu dah tak bole panggil akak manja lagi dah...tapiiiiii...yg benonye time akak pegi belanja ni dah pukul 12 tengahari...pasal tu tak pegi paso pantai sebab kompom ikan dah tak banyak pilihan...jadi belanja je kat Famili store kompom banyak pilihan walau pon terpaksa bersesak2 dan bergasak dengan lautan manusia T_T campak mak Enon dalam troli kendian umpan kan dia dengan aiskrim pink...senyap je dia berdiri dalam tu...hehehe

Menu sarap pagi sabtu...terkeliur dengan beehon goreng kak Zakie...terus laju2 masak pagi sabtu yg lepas...kurang rencah dan tak bole masuk sayo sebab anak2 tak suka...akak cuma tumbuk sikit udang kering dan ikan bilis je sebagai rencah pastu goreng telur hancur tabuh atas beehon...alhamdulillah kenyang.... :)

Lempeng pisang yg yarabi...yarabi...sedap nak habak mai...jangan tertipu dengan rupe yg tak berapa nak cun tu sebab rase dia sedap bebeno la hai...penuh dengan pisang yg manis bersari...mak enon makan habis sekeping camni...minah tu kalau makan suka cicah dengan susu pekat...


Ni cara mak enon makan buah stoberi kegemaran dia...selamat la akak tak payah nak cairkan coklat bagai...kuikuikui...sekali siut je maka abis la buah2 dalam mangkuk tu...pastu dia mengaruk mintak lagi...adoiiii....mana pulak akak nak cekau ??? Stresss mak ko ni tau tak Izara...bila time2 camni rase nakkk je akak bukak tanah haram kat cemeron sana buat tanam stoberi...kalau dah ada ladang stoberi sendiri takde la apak ko pening kepala asyik nak membeli je...bebudak kecik sekarang punye selera kan mahen...mak ko dulu kekecik mampu makan buah getah je tau....kahkahkah

Ok la sampai sini je akak chow dulu...nanti akak share resepi tauhu kukus goreng yg akak baru je try malam semlam....orang lain dah buat dari tahun lepas lagi....akak baru terhegeh2 nak buat dik non....hahaha...sedap le pulak menyesal buat satu adunan je...kuikuikui...esok2 kalau panjang umur kite jumpe lagi ye...ta...ta



26 comments:

  1. erkk... budak tu makan strawberi cicah dengan susu ke kak? senang sungguh makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah dik dia suka makan camni...stoberi cameron kan masam makan dgn susu terus rase stoberi bandung gitu....hahaha....minah ni makan sume suka cicah susu pekat cekodok ikan bilis pon dia cicah susu gak...kikiki

      Delete
    2. haah dik dia suka makan camni...stoberi cameron kan masam makan dgn susu terus rase stoberi bandung gitu....hahaha....minah ni makan sume suka cicah susu pekat cekodok ikan bilis pon dia cicah susu gak...kikiki

      Delete
  2. asalamualaikum KAKAK MANJA... ;-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam yan...tak payah nak manja2 sangat ye dgn hakak...sebab hakak ko ni garang tau :p

      Delete
  3. Betul2lah penjual ikan tu nak raih pelanggan,begitu manis panggilan 'manja 'gitu....agaknya rupa linda nmpk manja agaknya.
    Lempeng pisang memang takde rupa cantek pun tapi rasanya memang sedappp sangat .Kakak ni dah dewasa je suka masih budak2 dulu kakak tak layan sangat lempeng pisang,mana tak nya tinggal kat kg dulu duk hadap pisang hari2....muak jadinya.Tapi skg itulah yang paling suka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin tu cara dia nak tarik pelangan kot...tapi kasi le nama lain kan tak kuasa le saya nak bermanja bagai time beli ikan kat pasor tu kak...hahaha...saya dari dulu suka cekodok atau lempeng pisang...kat kampong dulu rumah kiteorang takde tanam pisang jadi bila nak makan kene beli jadi jarang2 la dapat makan pisang...kalau selalu mungkin saya pon dah muak cam akak kan...hehehe

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Hmmm... kakak pun nak panggil manja jugalah hihi...
    Itulah Linda penampilan kita org yg menilai bukan diri kita. Kalau tak mana mungkin semua pakat panggil Linda manja. Cuma dan izara memanglah tak manja sebab izara yg manja:)

    Rumah kakak pun sama Linda apa pun kuih yg ada pisang laju aje makan. Kena lempeng ni letak atas daun pisang aduhai... sedapnya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak jangan buat pasal kak kang muntah pulak orang lain dengo....hahaha...takde maknenye saya nak manja2 time beli ikan tu...banyak nama lain nape ntah dia panggil manja...saya sendir dengo pon geli geleman...hahaha...sebab saya ni garang cam tak sesuai nama tu...izara dah tentu2 la yg paling manja dalam rumah puteri bongsu katenye....kikiki...betol la kak dedulu mak kalau buat lempeng pisang pon tepek kat dlm daun pisang....sedap dan wangi bau lempeng tu...belakang rumah saya ni banyak je pokok pisang jiran tapi kuasa saya nak pi mintak...hehehe

      Delete
  6. lepas ni nak panggil kak manja jugak la...heheh..
    boleh gitu kak manja??

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan buat pasal dik geli hempedu akak ni dengo...hahaha

      Delete
  7. kak manja.. kak manja.. apesal laju sangat jalan tu.. kihkihkih.. dah macam ghupe larik dari paparazzi je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni lagi sorang...babab vontot tu nanti....tak payah nak manja sangat hakak ko ni...ekekek...(lari sambil kunyah tudung)....hahaha

      Delete
  8. Manja ohhh Manja.....tengah membuta ke? Maklumlah sejuk sejuk cenggini. Kat KL mendung ni weyh...

    Adoi.... mak terliur tau tengok lempeng pisang tu. Faveret laki mak tu. Kalau Mak Enon habis satu, Mak kpd Mak Enon berapa keping boleh habis?

    Hari tu masa gi sarapan kat Tronoh ada lempeng. Mak ambik 3 keping ko kikiki....cicah ngan sambal nasi lemak style Perak katanya....perghhh

    Wah lain macam sungguh Mak Enon ni, cicah susu pulak ek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak jangan buat pasal mak panggil kite gituuuu....kite tak rela mak...geli hempedu kite dengo...takde maknenye dapat membuta bole pulak mak enon asyik meragam je semalam sikit2 sentap nangis...ntah ape yg tak kene tak tau la...mak enon sekeping je tapi mak kepada mak enon makan dekat gak tiga keping sengah...hahaha...kalau lempeng kosong buat lembik2 sikit memang sedap makan dengan sambal tumis...kite kalau buat camtu lapan keping terus kite sebat....hahaha...haah minah ni suma makanan kalau bole dia nak cicah susu nasib makan nasik tak penah pulak dia mintak masukkan susu...kalau tak matilanakkkk....hahaha

      Delete
  9. Bila tengok strawberry cicah susu tu....ikan masa kecil2...cicah roti canai dengan susu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak enon pon kalau pi makan roti canai mintak susu gak nak cicah...kalau roti canai yg jenis kecik abis gak dia makan sekeping...stoberi cicah susu sedap jugak masam2 manis lemak gituuu....

      Delete
  10. Memang sesuaila nama manja dengan akak yang comel dan muda remaja tu..hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...nasib akak tak pengsan dik...comel muda remaja yg tak tahan tu....gelak guling2 la camni....kikiki...walau pon sebenonye akak tak le comel muda bagai tapi tq sebab ceria kan hari akak....adik pon comel dan remaja jugak....hehehe...kata2 kan satu doa...moga adik muda remaja selalu :)

      Delete
  11. oke pergh manja, kalo panggey akak 'wanita garam gula' jd pepanjang pulak., hehr2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...wak jgn buat lawak kat sini tak berapa kelakar ye...sumpah tak sesuai mana manja tu dgn saya...geli geleman dengonye...kikiki...susah2 panggil.saya garam jelah...hahaha

      Delete
  12. Amboi... Lempeng pisang tu buat air liur daku meleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedapkan lempeng pisang...kalau buat sendiri bole letak pisang byk2...yg yg beli punye tepung je lebih

      Delete
  13. Lempeng pisang tu yang paling tak menahan buat kita terliur aje di pagi Khamis yang cerah ni tau!

    Untunglah ada anak macam Mak Enon ni, senang betul bab-bab makan! Kalau anak-anak saya, boleh main lari keliling rumahlah nak bagi mereka makan apa yang mereka mahu, bukan apa yang kita suruh makan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lempeng pisang memang sedap....kat rumah akak ni sume suka pisang...buat cekodok pon laju je abis...mak enon kadang tu makan pilih2 jugak maklum la nama pon budak kecik...tapi bebudak kecik skng akak perati tu memang demand la...dedulu akak kecik2 ape mak masak makan je tau...baik tak akak....kahkahkah

      Delete