sila klik sini

Tuesday, 24 November 2015

MISTERI SEBUAH TINGKAP (kisah benar terjadi pada tuan tanah kedaung sendiri)

rabu    25  november  2015


Assalamualaikum dan salam sejahtera....



Akak ni bole di katakan seorang pompuan penakut...tak penah lagi tido sorang2 dalam satu rumah...kalau setakat lain2 bilik tu adalah...sejak duduk rumah sendiri lagi menjadi2 perasaan penakut akak...dah 14 tahun duduk dalam rumah ni...alhamdulillah tak penah lagi jadi benda2 yg menakutkan sangat...cuma ada la sikit2 misteri berkaitan dengan tingkap...jom akak cite dengan korang....



        (gambo memang sengaja di gelapkan bagi menimbulkan perasaan seram :p)

kes 1*

Ni tingkap belah depan tingkat bawah...betol2 sebelah meja makan tempat akak lepak sambil up n3...kalau akak tengah duduk tingkap ni berada di sebelah kiri...empat tahun lepas akak memang selalu mengadap laptop kat sini...time tu akak tengah mengila main game city ville...kejadian berlaku waktu petang...akak ingat sangat2...time tu dalam pukul 5 petang...waktu lepas2 asar camtu...tengah akak dok ralit main game...jelas sangat akak terlihat seseorang melintas kat tingkap ni...laju je dia lalu...di sebab kan langsir yg sengaja akak jatuhkan macam gambo kat atas tu penglihatan jadi agak kabur...memula akak ingatkan mak akak yg datang...sebab dia selalu gak datang time2 camni...laju2 akak pi buka pintu sliding sambil panggil2 mak akak...sunyi ok time tu...sorang manusia pon takde kat luar rumah akak time tu...mampossss...abis sapa pulak yg melintas tadi...akak nampak dengan sangat jelas cuma tak pasti yg melintas tu pompuan ke lelaki...lama akak termenung memikirkan sapa yg dok melintas tadi...tetiba akak rase tak sedap hati...bulu roma dah mula merinding...laju2 akak tutup laptop dan lari naik atas lepak dengan anak2...


 kes 2*

Masih membabitkan tingkap yg sama...kejadian tiga taun lepas waktu akak dalam pantang beranakan si Izara...waktu tu dalam lepas2 asar gak la...dedulu kat almari tepi tingkap tu ada seketul tv kecik...tapi sekarang ni dah arwah dah tv tu kene panah petir...dalam pantang ni tau2 la asyik membosan je...akak time pantang siang hari duk lepak kat bilik bawah...malam je naik atas...lepas dah membosan dok dalam bilik akak pon keluar la nak tengok tv konon2 nye...tarik kosi sambil sebelah tangan dok kendong mak enon yg tengah sedap tido...baru akak sedap2 nak tengok tv tetiba cam ada bayang2 hitam melintas kat tingkap ni...kali ni akak tak nampak bentuk pon cuma macam tetiba je tingkap tu jadi gelap dalam sekali imbas...dannnn pada masa tu la si Izara ni bole pulak terpekik menangis cam hape je...terkejut akak tau...akak terpanik gak sekejap...tapi nasib baik lepas tu otak akak terus berfungsi secara normal balik...laju2 akak bawak Izara masuk bilik bawah dan terus kejutkan kak long yg kebetulan tangah tido dalam bilik time tu...kak long cakap muka akak pucat gile...akak suh kak long amik Izara dan bacakan ayat kursi sebab badan akak dah start mengigil dan lemah masa tu...lepas kak long bacakan ayat2 kat telinga Izara baru la dia cam tenang sikit...yg akak terus demam dua hari lepas tu...


Akak tergerak hati tulis n3 pasal ni sebab baru2 ni terbaca kisah misteri yg di alami Suria Amanda...kes dia lagi serammmm...kikiki...saja akak tulis kisah akak ni sekadar berkongsi pengalaman seram yg terjadi pada diri akak sendiri dan di rumah yg sedang akak duduki sekarang...cerita ni memang kisah benar yg terjadi pada akak ye...takde yg akak dok tokok tambah pon...ape yg terjadi dan perasaan akak ketika kejadian semuanye benar2 berlaku...alhamdulillah nampaknye sampai sekarang peristiwa2 tu hanya membabitkan kawasan di luar rumah sahaja...belom pernah ada ape2 terjadi dalam rumah...moga Allah melindungi akak dan keluarga dari sebarang ganguan jin dan syaitan yg di rejam...


Kisah ni tak berakhir di sini sebab ada lagi kisah yg akak akan kongsikan di n3 mendatang...kali ni kisah seram membabitkan tingkap di tingkat  atas rumah akak pulak...jumpa lagi akak di lain n3....jangan biarkan hidup anda di selubungi misteriiiiii....ta...ta
















27 comments:

  1. Bayangan lintasan ni memang menakutkan Linda..
    Tu rumah kita memang kena selalu pasang surah Al Baqarah utk mengelakan benda2 begini.
    Nasib baik hanya melintas diluar rumah kan Linda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inshaa Allah nanti saya buat ape yg akak ckp tu...tapi sekarang ni dah lama takde gangguan camtu...tu la pasal..syukur sgt2 hanya ganguan di luar rumah je kalau dalam tak tau la camne...pengsan..bangun..pengsan balik kot...hahaha

      Delete
  2. Uik..terus meremang bulu Roma sbb tingkap tu sama plak ngan tingkap bilik SA ni ha..kaler langsir pun sama..tiap kalau tido tutup lampu mmg akan ada bayangkan kat situ...OK..nak pasang lampu...AI is penakut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayakkkk...kebetulan pulak sume yg sama ye SA...kikiki...bayang2 lampu je kot takde ape2 tu...tido dalam bilik yg terlalu terang pon tak bagos utk tubuh tau SA :)

      Delete
  3. Jin dan syaitan memang ada Linda tak boleh dinafikan sebab di dalam Al-Quran pun ada disebut. Sepatutnya kita tak perlu takut dia sebab kita ni khalifah Allah. Tapi sebaliknya kita ni memang takut. itu yg dia suka. Kalau org yg berani dia tak ada masalah macam kita. Kakak pun jenis penakut Linda. Nak ke dapur kalau malam pun kadang bila tak senang hati kakak kejut abang temankan..

    Perdengarkan selalu ayat ruqyah pun bagus utk mengelak jin/syaitan dan sihir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol sangat tu kak...tapi tu la tak bole nak buat camne tetap la ada rase seram bagai...cam cik boss saya la dia tu semua pon buat tak tau...kadang2 sakit hati je cakap dgn dia...mesti ada je alasan yg tak logik yg dia bagi...mungkin dia takmo buat saya bertambah takut...kite sama la kak...kalau dah malam sangat nak pegi dapo mesti mintak teman...hahaha...inshaa Allah kak akan cuba buat cam yg akak cakap

      Delete
  4. Cool ^_^ Suka baca kisah seram macam ni tau walaupun kita sendiri takdalah berani mana pun. Kalau setakat baca jerk, okeylah boleh lagi gelak sikit-sikit. Tapi kalau terjumpa in person, memang lemah gemalai terus pengsan ajelah, habis story!

    Adalah rasa sipi-sipi seram bila baca kisah ni... Kes saya gigil jugalah... Berlaku masa saya belajar di sekolah rendah, di rumah emak di kampung. Saya tengah belajar kat ruang tamu dan tingkapnya terus menghadap jalanraya. Kalau arwah abah balik, nampaklah kereta masuk ke perkarangan rumah. So satu malam, makpak saya keluar. Saya ni tengah asyik belajar nampak cahaya lampu kereta masuk ke perkarangan rumah. Saya pun berlarilah turun nak buka pintu belakang sebab abah parking kereta kat garaj di belakang rumah. Saya baru nak buka pintu dah dengar orang ketuk pintu bertubi. Saya pun cakaplah 'Kejap, Mak! Nak bukalah ni...!'

    Bila saya buka, elok aje Mak saya tengah berjalan lenggang kangkung dari depan rumah menuju ke pintu. Terkujatlah saya melihatnya. Mak tanya kenapa nampak pelik jerk? Saya tak kata apa pun. Tak tahulah gerangan hantu jembalang syaitan durjana mana yang ketuk pintu rumah saya tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la dgn akak..suka beno baca dan tengok cite antu tapi penakut yg amat...kikiki...seram gak cite ko ek dik...siap dia ketuk pintu lagi tu...dia tau kot ko tinggal sorang2 tu yg dia kacau...nasib baik mak apak ko balik gak time tu...akak tak penah pulak kene kacau sampai camtu sekali..serammmmm mak nyah ;p

      Delete
    2. Sama la dgn akak..suka beno baca dan tengok cite antu tapi penakut yg amat...kikiki...seram gak cite ko ek dik...siap dia ketuk pintu lagi tu...dia tau kot ko tinggal sorang2 tu yg dia kacau...nasib baik mak apak ko balik gak time tu...akak tak penah pulak kene kacau sampai camtu sekali..serammmmm mak nyah ;p

      Delete
  5. Seram juga kakak baca n3 linda ni ,..mungkin tapak runah yang dibina ni 'keras' kot ...tapi itu waktu siang kan ,kalau malam tentu lagi seram.
    Kat rumah kakak ni linda kakak tak lah seram jumpa makhluk2 tu kakak lebih tak kat orang jahat je...kalau linda nak tau depan rumah kakak ni tempat budak2 motor berkumpul kadang sampai suboh ,berbual ketawa mengalahkan hantu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pandai la akak teka...dedulu tanah ni memang ada kontroversi sikit...kekonon laluan benda ala tu...tapi masa beli dan diri kan rumah kat tanah ni dulu saya dan suami memang serah bulat2 pada Allah...alhamdulillah gangguan setakat camtu je takde la sampai teruk beno...manusia lebih menakutkan dari hantu sekarang ni kak...kes bunuh bersepah2 kan...moga akak dan keluarga sentiasa berada dalam lindungan Allah

      Delete
  6. selalu bukak ayat2 ruqyah dekat rumah kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inshaa Allah yan nanti akak buat ye...tq dik

      Delete
  7. Hantu Tet** kot Mel hihi......maklumlah masing masing ada hahahaha....Tak pun hantu game hihi....Mau ada yang kena penampo sekejap lagi ni hihi.....

    Bayangan hang aje kot Mel. Maklumlah tengah ralit.....Tak pun depa tumpang lalu tu, nak gi soping katanya. hihi....
    Tapi kalau tetiba bulu roma jadi merinding tu biasanya mmg yelah tu....Baca Alquran banyak banyaklah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ntah le mak idok le pulak kite nampak te**k nye...kuikuikui...pang! Bunyik penampo alam maya gitu...amacam mak sakit tak ???

      Mungkin la mana tau silap mata yg memandang katenye...tapi time seram2 camtu kite seriau gak mak...mintak2 la kan denda2 tu cuma khayalan kite je...tak suka la benda seram2 camtu...

      Delete
  8. Ouch, mau tak seram bila anak pun nangis sama...

    Saya pun pernah alami benda yg sama masa bercuti kat sebuah rumah ladang mmg sangat jauh terpencil... Nampak bayang orang yg melintas kat tingkap, ingatkan en suami... tapi bila buka pintu, xde orang pun... Bila isi buku guest book baru baca mcm2 pasal rumah tu berhantu... huhuhu

    Tq singgah blog saya... Follow sini jugak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal...akak dah la bersalin czer kene jalan pon slow je tapi seram punye pasal akak pegang perut kuat2 terus bedezup masuk dalam bilik kejut anak akak....wah! Kirenye adik dan famili di ganggu hantu omputeh la yek...biasa la dik benda ni semua tempat pon ada...lagi tempat lama2 camtu...fuhhh! Serammmmm...tq gak sudi polow akak :)

      Delete
  9. Mungkin tu laluan dia kak. Biasalah tu ustaz pun kata klu lps asar smpi mgrb tak elok duk luar. Masa sy g darul syifa' dulu ustaz pesan camtu.

    Sbb akk duk dlm umah ngadap tingkap tu yg terrrnampak tu kot. Mmg time dia lalu lalang nk g keje awal pg agaknya. Nk antar ank g nursery kot? Ehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin la dik sebab kat tingkap2 lain langsung takde masalah...oooo camtu pulak ye akak ingat kan malam je gangguan2 cam ni aktif rupenye lepas asar dah start ye...akak kene pon time dah lepas2 asar la cengitu...alhamdulillah sekarang ni dah lama tak kene camtu lagi...harap2 tak kene lagi lepas ni sebab akak tak bole la takut nanti lari sambil terkencing....hahahha

      Delete
  10. Alhamdulillah setakat ni saya tak pernah kena dan biarlah tak kena pun.. menambah rasa takut je nanti.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...mintak2 di jauhkan la dari adik dan keluarga...sapa penah kene je paham perasaan takut tu camne...

      Delete
  11. saya berani baca tajuk je..lain-lain kurang berani lah pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...seram sikit2 je cerita saya ni HB

      Delete
  12. Replies
    1. Memang seram pon wak...pasal saya ni memang kaki penakut...tapi kalau orang berani yg baca mesti dia gelak2 je...

      Delete
  13. Seronok pula baca entri Pn Linda ni...walaupun tak berani sebenarnya....ada juga terjadi kat saya masa dok tumpang rumah makcik dulu2....

    laluan dia kot sebelum rumah tu dibuat....yang penting ayat Al Quran kena ready dalam hati dan di lidah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaa..fida tak payah nak berpuan2 la dgn saya...panggil linda je dah le...cam gayat pulak dengonye...kikiki...setiap orang mesti ada kisahkan...kalau ingat2 balik kecut gak perut menahan seram...mungkin la kot benda2 yg kite tak nampak ni...sesekali dia tunjuk sikit terus saya cam hape je...takmo nampak atau tengpk lagi pasni...mudah mudahan di jauhkan la dari benda2 ni semua...

      Delete