sila klik sini

Friday, 9 October 2015

TERKEDU AKIBAT JEREBU

sabtu    10 oktober  2015


Assalamualaikum dan salam sejahtera.....

Kan sebelom ni akak ada kabo yg mak dan famili kak ngah akak jenjalan ke langkawi dari 30 september sampai 5 oktober...ye akak tahu lame gile kalau diorang ni bejalan....dah le akak tak dapat ikut....aduhhhhyaiii....geram sampai rase cam nak hempas2 badan ...agagaga....mase time pergi tu semua lancar takde masalah...jadi diorang pon dapat la berjimba raya kat sana tanpa sedetik pon hati diorang teringat kan akak kat sini....wakakakak...(ayat sentap)  ;p 

Nak di jadikan cerita time nak balik tu semua penerbangan di batalkan....bukan delay tau....tapi cancelled...tak haru di buatnye....bila di tanye...pihak yg terbabit bagitau mungkin lagi dua hari baru bole fly...tu pon tak pasti lagi sebab jerebu tebal sangat....termangu gak memasing kabonye...esoknye selasa semua pon dah nak mula keje...yg mana belajo tu dah nak kene balik asrama pulak...ramai gak yg sangup tunggu  tu pakat2 dok serbu hotel kat pekan....keluarga akak pulak laju2 pi jeti Pekan Kuah...nasib masih ada tiket feri...syukur bila diorang sampai dengan selamat sebab mase makan kat kuala perlis tu ada yg cakap dua buah feri pagi tu sikit lagi nak bertembung sebab jarak penglihatan yg sangat kabur dek jerebu....terus mengucap famili akak tau....kecut perut jap...syukur la diorang selamat.... 




Sebahagian buah tangan dari langkawi....sekali siut je anak2 akak bole keje kan cokelat2 ni semua tau....nasib akak sempat sorok sikit....cekap dan amanah dalam menjalan kan tugas gituuu....hahaha....ok sambung cerita....lepas dah berjaya keluar dari langkawi tu famili akak dok kecoh mencari bas pulak nak balik ke KL...syukur sekali lagi bila ada gak rezeki kali ni...tapi tinggal tiket bas pukul 9 malam je...tak kisah le yg penting hado...dapat bas dua tingkat dan diorang semua duduk tingkat atas....haru dengo nye sebab terbuai2 cam dalam boyan kekdahnye...langsung tak dapat nak tido sebab gayat...subuh selasa tu baru diorang sampai KL tapi memasing berpisah sebab ada yg nak ke lapangan terbang balik sebab nak amik kete yg setia dok parking kat situ....

Sehari semalam diorang terpakse tempuh untuk mencarik jalan balik....padahal kalau naik kaptebang 45 minit dah sampai...pengalaman yg agak renyah gak la tapi kalau nak di katakan diorang serik akak tak berani pulak....sebab...diorang ni sume kaki jalan takdenye diorang heran....akak pulak yg seriau bila dengo cerita....dua hari mak akak demam melayan badan yg letih....mintak2 lepas ni kerajaan Indonesia lebih bertanggungjawab dalam menangani masalah pembakaran tanah diorang....alasan nye hutan tu terbakar secara semula jadi....tapi cam kencing je sebab tiap2 tahun cam dah jadi rutin plak hutan tu nak tebako time diorang nak mula meladang...di sebabkan kecuaian diorang kite ni sebagai jiran turut menerima padahnye....benci la tiap2 tahun masalah sama berulang...cuba kalau kite yg buat camtu mesti depa dok melenting kan...abis agaknye rumah kedutaan malaysia kat sana kene bako....ekekekek....diorang tu bukannye bole di sebab kan tarian dengan kuih pon dah bole jadi demonstrasi gile2...siap nak berbunuh bagai....geram pulak hati aku ni...tampo kang....hahahaha






Jadi kesimpulannye di sini ialah....jangan le gatal2 nak melancong naik kaptebang time jerebu tengah mengila ni kang tak pasal2 jadi cam kes famili akak ni...moga2 jerebu ni cepat berlalu dan tak payah datang lagi di tahun mendatang....mudah mudahan...ok la sampai sini je akak nak pi bedal "rice to tomorrow" yg cik boss tapau tadi....sape pandai cecepat komen name menu yg akak nak makan tu....hehehehe


Alamakkkk...sori2 typo pulokkk....bukan "rice to tomorrow"  tapi "rice to wednesday"
jangan marah hah! nanti kene jual....ekekekek

13 comments:

  1. Replies
    1. Walaikumsalam yan...salam tengahari...hehehe....makan ape tengahari ni yan?

      Delete
  2. Yalah kerana jerebu bnyk penerbangan tertunda kan....kita yg kat bawah ni pun nak tengok kapal terbang lalu pun kelabu je pandang langit...tapi family linda panjang akal gunakan cara lain utk balik kan..
    Kakak pun banyk juga dpt jajan coklat tu ,kawan kasi baru balik dari langkawi .apa tu linda rice to tomorrow?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah kak teruk beno jerebu tahun ni kan....sekolah pon asyik cuti manjang...sian dgn bebudak yg nak amik pekse...yg tak pekse tu enjoy le diorang kan....hehehe...nasib la semua selamat walau pon penat masing2 tak henggat....tengah kenduri coklat langkawi le gamaknye....kikiki....kak sori saya typo tu yg benonye "rice to wednesday" ce jawab kak mana tau betol....hehehe

      Delete
  3. Mak ai lamanya depa berjalan Mel.....buat apa mereka kat Langkawi tu? Sure borong sakan tu.
    Ko tak kirim ke mak ? Yelah alang alang mereka dah berlama lamaan kat sana tu.....

    Tapi yelah....dah jerebu takkan nak terbang jugak bahaya tu...Nasiblah dapat bas walaupun emergency.

    Eleh .....tauuuu Nasi Kerabu kan...



    ReplyDelete
  4. sakan diorang dok pusing satu pulau mak...tak kirim sebab ingatkan naik kaptebang susah kot nak bawak barang bebanyak lagi pon barang kaca takut berkecai....kalau ada rezeki kiteorang ada gak rancang lepas kak long spm nanti nak terjah langkawi...tu la nasib dapat gak bas walau pon hazap lama gile dok bertapa...bayangkan naik bas 9 malam esoknye subuh baru sampai...kebas vontot...hahaha...alamakkkkk pandai la dia...betol le tu nasik kerabu....ekekekek

    ReplyDelete
  5. Nasi kerabulah tu.... jenuh betul bila dah diomputihkan tau ^_^

    Apa hadiah saya dapat sebab teka betul? Coklat Daim tu ada lagi tak? Kata pengurus yang baik dan penyimpan yang amanah! Keh3x...

    Yalah, jerebu ni menyusahkan betul! Apa yang mereka buat pun tak tahulah. Cakap aje takut kena bako embassy mereka kat sini. Kalau kita yang buat salah, laju aje nak komplenkan, kan, kan....

    Saya ni ada jerebu ke, takda jerebu ke, memang ada sikit gayat dalam hati. Makanya saya anak beranak rela bersantai di KL aje. Tapikan tak boleh tahan pulak sejak pandai baca blog ni apatah lagi baca travelogue. Gatal aje tapak kaki nak jalan-jalan honeymoon berempat :)

    Oh, ya..nak ucap rasa simpati sebab kena tinggal! Tapi lepas baca kisahnya, lebih baiklah tak ikutkan, ya tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hadiah berupa makan malam kat restoren terkenal di paris sana nun....tapi tiket kaptebang dgn hotel sume bagai atas tanggungan sendiri la ye....hahahaha....dah lepas jerebu ni mana nak pegi pon bole dik inshaa Allah dah takde masalah dgn kaptebang...tunggu anak beso2 sikit kot baru syok nak jalan jauh skit....sambil2 tunggu ni dah bole mula menabung....cam hakak tengah buat ni....kikiki....hahaha...betol gak tu tak sia2 kene tinggal sebab cam seram je naik feri bas segala bagai....penatnye dua tiga hari baru hilang

      Delete
  6. Teruk rupanya ye kak smpi dibatalkan penerbangan

    Mujur dpt naik feri dan tiket bas ada, ngeri dgr duk tingkat atas. Sy x pernah lg naik bas dua tgkt

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la nasib baik ada je tiket sebab ramai lagi lepas tu datang berebut nak beli tiket sume yg dah abis...syukur sangat2....akak pon tak penah lagi naik bas dua tingkat tengok dari luor je pon dah nampak gayat...

      Delete
  7. kat Kch hari tu punya la banyak flight kena kensel gara-gara jerebu. Nak jadi cerita dalam aport tu dah mcm pusat pelarian, dengan sesaknya penumpang dan beg2 banyaknya sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la cam kes famili saya SB bila dah semua kaptebang terkandas haru biru di buatnye....penuh satu airport dgn manusia sesaje....abis sume yg dah nak balik tapi tak bole...mesti suspen je kan

      Delete
  8. Kat tempat bunda ni baru 2 3 hari lepas cuaca dah cantik dah...dah clear...dah nampak dah matahari....hari2 hujan walaupun tak lebat...

    Tapi semalam dan hari ni cuaca dah mula berkabus lagi...

    ReplyDelete