sila klik sini

Thursday, 1 October 2015

RESEPI SAMBAL KETUK SEMPOI

jumaat     2 oktober  2015


Assalamulaikum dan salam mesra......


Jom baca n3 ringan tapi pedas hari ni....hehehe....akak buat n3 sambal ketuk ni atas permintaan Intandayani dari blog Mama Akiko...senang je dik cara akak buat sambal ketuk...ntah2 intan dah ada pon resepi yg sama...tapi takpe la akak share jugak kan sini bole gak sape2 yg tak penah cuba tu try buat...  :)




Bahan2 yg di perlukan...segengam cili padi, 3 tangkai cili hidup (hiris kasar), segengam ikan bilis, 2 biji bawang kecil (dibelah 4), 2 ulas bawang putih, sedikit garam, sedikit perasa dan minyak untuk mengoreng. Memula goreng ikan bilis dulu hingga garing...angkat dan tos...kemudian goreng bahan2 lain sampai jadi cam gambo kat atas ni...angkat dan tos kan minyaknye sebentar.

Masukkan semua bahan2 tadi dalam lesung batu tambah sedikit garam dan bahan perisa jika suka....tumbuk la seperti biasa sehingga separuh lumat...makan sambal ketuk kasar2 sikit tersangat la sedap....hehehe

Ni hasil sambal ketuk buatan kak long....minah tu suka sangat makan sambal ni...kalau pandai lawankan dengan lauk lain memang jadi berganda selera makan...akak kalau masak lauk sup ikan atau singgang, asam rebus ke memang rajin buat sambal ni...sebelom makan perahkan limau kasturi pon sedap tapi anak2 akak tak berapa suka diorang suka sambal tu kering camtu je...selera masing2 




Senangkan nak buat sambal ketuk...sambal ketuk ni agak berbeza dengan sambal belacan tapi rase lebih kurang sama je....PEDAS....hehehe...pada sapa yg ada alahan pada belacan tu bole la tukar pada sambal ketuk ni...ok la bobbyeee...jumpe lagi di lain n3 :)

16 comments:

  1. Sedapnya sambal ketuk ,kalau makan dengan nasi panas boleh bertambah2 ,nak2 ada ulaman ,perghhh ...
    Biasanya kalau anak2 kakak ada mmng sekali hadap je sambal camni ,tapi Iman dan ayah dia mmng tak pandang ...tak suka pedas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol sangat kak...hehehe...jalau ada ulam cam perai ke memang makan bertambah....kikiki...anak2 saya pon sama kak kalau buat sekali tumbuk tu sekelip mara je diorang tibai siap ratah camtu je....rugi la somi akak dan iman tak makan pedas kan...hehehe

      Delete
  2. Assalam.

    Memang sedap sambal macam ni. Makan dengan ikan goreng dan nasi panas pun dah ok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah kan sedap gile kalau makan dgn ikan goreng garing2...tak sedo tangan laju je pi senduk nasik tambah....hehehe

      Delete
  3. boleh try ni.. asyik makan sambal merah kosong ganti sambal belacan boleh la try sambal ketuk. tapi rasanya lebih kurang macam asben saya selalu suruh buat tapi ketuk dulu bahan2 baru goreng. Tapi yang asben saya selalu suruh buat cili padi tumbuk dengan ikan bilis kemudian goreng. Tak tau apa nama dia.. saya tau benda tu pun sejak kawen. Katanya mak dia selalu buat. sedap... sebagai bini mithali maka tak reti pun belajar buat jugak tapi serius tak tau apa nama makanan tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahan yg sama cuma cara masak je yg sikit berbeza....tapi kalau buat cam akak ni minyak kurang kot sebab bahan2 tu kan di tos dulu sebelom di tumbuk...hehehe.. akak pon kurang pasti ape nama sambal yg suria masak tu mungkin "sambal berlado" kot

      Delete
  4. Ohhhh sambal ni....ai panggil Sambal Radin kak Non... mmg mabeles. Tp jarang buat sebab malas haha....Idak le teman nak menumbuk weyh....teman blend kering jer....

    Srettttttt.....2x udah ....makan, tak kuasa !! Sakit pergelangan tangan mak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lain pulok namanye ek...senang gak kalau di blend kering...hahaha...kenapa tak penah pulak terpikir sebelom ni...kikiki...lepas masak lelaju le urut tangan dengan lotion mustajab....hehehe

      Delete
  5. Sambal ini kakak pun selalu buat Linda
    Makan dengan lempeng pun sedap tau..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan sambal ni makan ape2 pon sume yg sedap kak...hehehe....saya selalu gak makan tapi dgn cekodok

      Delete
  6. alahai...terus SA terliur ni ha....nanti nak buat la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasni bole try SA inshaa Allah tak menghampakan....kalau tak tahan pedas bole kurangkan cili padi dan lebihkan cili hidup...

      Delete
  7. Wajh, senang n nampak sedap.. Wawa biasa buat dengan ikan goreng yg tk habis.. Rse pedas dia tu makan ngan nasi kosong pun jadi..")

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak pon penah gak buat dgn ikan kembong goreng....sedap gak lemak gitu...tapi selalunye goreng ikan jarang yg tak abis camne nak buat lagi....hahaha

      Delete
  8. setiap hari sambal ketuk menu wajib...hubby peminat tegar sambal ketuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak tak selalu buat yan mungkin seminggu sekali kot....pedas takut perut tak tahan nanti....makan skit2 takpe....makan tak pedas ni tak sedapkan

      Delete