sila klik sini

Thursday, 1 October 2015

KEMAS RUMAH VS MASAK DULU DAN KINI

 jumaat    2  oktober  2015  



Assalamualaikum dan salam kasih mesra.....



Ok hari ni akak terlebih rajin up dua n3....kikiki...esok dah nak berjimba ke Sunway Lagoon...dah tentu2 la dua hari coti tak menulis...jadi kalau panjang umur kite jumpe lagi hari isnin nanti ye...ok berbalik kepada tajuk....seperti semua tahu yg akak ni tak koje....suri rumah tangga 'tapi tak sepenuh masa'  17 jam je kalau nak di ikutkan....kenapa???....sebab lagi 7 jam tu akak ralit dok membuta....hahahaha....jadi sapa dok gebang cakap dia seorang suri rumah 24 jam tu bohong bebeno le dia....hahaha...takan satu hari suntuk tak tido kan...robot pon kene cas bateri inikan pulak kite manusia yg lemah.....tu 7 jam tido time memalam je yg tido siang tolak lagi 1 jam....bahahaha...kantoi di situ....akak tak selalu tido siang kekadang je tau  (ayat cover line).....jadi sebagai suriram...ram...ram...hari2 xtvt kat rumah ni lebih kurang sama jelah.... akak bangun pukul 5.50 pagi....kejut kak long dgn abang ngah sekali....bila dah selesai sume  kadang tu akak golek2 balik sebelah izara dan selalunye akak akan tertido gak sepam dua....bahahahaha....kantoi lagi.... ;p  selalu pukul 8 pagi baru la xtvt akak sebagai suri rumah akan berjalan seperti biasa....hehehe




 Dedulu masa anak dara akak ni bukan la pandai sangat mengemas...tak suka sangat pon...ape yg mak dah hias tu akak just lap2 kan habuk dan sapu2 lantai je....tu pon akak buat bila muka mak akak dah menyerigai cam rimau tenun2 akak....laju2 akak capai penyapu dik non...seram seh bila mak akak dah buat muka garang camtu....lepas akak kawen je baru minat mendeco dan mengemas ni perlahan2 meresap ke dalam jiwa akak....hehehe...meresap katenyeeee....selalu gak dulu akak beli majalah anjung seri...pastu meleleh je ailio tengok rumah orang kaya cecantik dalam tu....tapi lepas akak ada fesbuk dan mula ada ramai kawan yg punye minat yg sama lagi menjadi2 la nafsu serakah mendeco dan mengemas akak...semua yg akak baca dan tengok akak cuba realisasikan pada rumah sendiri....walau pon hado cam takdo je yg penting hati akak happy dengan hasil deco2 sendiri....akak tak suka deco yg sarat2 sangat nanti darah akak  cepat naik....hahaha...madang stresss je nanti.... :p




Bab masak2 lagi la...masa belom kawen dulu akak bole di kira femalas gak benonye....hahaha...kekadang je masak tu pon yg sempoi2 je akak berani...dah lepas kawen baru padan muka aku...baru terkial2 nak belajo masak dengan mak dan mil....buat malu kompeni je mak akak cakap...hahaha...ok la tu janji niat dan nawaitu tu ada kan..kan...kan... ;p memula belajo yg senang2 dulu dah lama2 baru akak konpiden nak masak masakan yg susah2 sikit cam rendang dan seangkatan dengan nye....kuikuikui....lama kelamaan akak terus jatuh cinta dengan xtvt masak2 ni...tanpa sebarang paksaan pon akak dengan happy nye rajin je nak mencuba masakan baru...asal nampak sedap je mesti akak nak cuba buat....sekarang ni banyak gak masakan akak yg menjadi feberet keluarga....cam cik boss dan anak2 pulak...diorang suka je ape pon yg akak masak....kadang kalau makan kat luar ada je suara2 sumbang dok mengomel  "ibu masak camni lagi sedap.."  terus kembang kencup lobang hidung akak...sweeet sangatttt...terus berkobar2 perasaan nak memasak lepas tu....dasar tak sedo diri...pantang orang puji sikit terus rasa melayang2....kahkahkah...best ape sekali sekala somi dan anak2 puji betol tak??  :p



Kesimpulannye di sini...walau siapa pon kite dulu...samada seorang yg kurang rajin atau femalas tapi bila dah kawen tetapkan niat untuk jadi isteri dan ibu yg baik pada suami dan anak2 inshaa Allah segala nya bakal berubah....gituuuuu :p


ok la sampai sini je.....bobbbyeeee....jumpe lagi dengan akak linda on off di n3 mendatang....nanti akak up cerita berjimba kat sunway lagoon ye.....traaaluuluuu





20 comments:

  1. Amboi Kak Nonnn bukan main lagi mendeko ek....Tak boleh blah sungguh bunga selonggok atas cermin tu....Mmg pergh sangat weyh!!!

    Mak dari dulu sampai sekarang mmg lebih suka ngemas dpd memasak. Ubah TV sana sini....suka tengok dia berubah, nak ubah perabot nan hado. So mmg sukalah tengok rumah kemas....bab makan ni mak tak kisah sangat, apa apa pun boleh. Tp tulah ..... bila dah beranak pinak ni , nak tak nak terpaksa masak takkan nak makan luo hari hari, tokey emas pun bankrap kikiki.....

    Setuju ngan ko Mel, yakinlah yg setiap org tu boleh je berubah dgn syarat ada keinginan dlm hati dia tu untuk berubah dan menjadi yg terbaik buat keluarganya....

    Oh....terasa mcm pendakwah pulak mak ko

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alooo...kite pandai deco yg simple2 je wak....kikiki...bunga atas cermin tu beli siap seketul camtu sangkut je situ sebab dah tak tau mana nak taruk...rajinnye dok alih2 kite tak pandai ar nak alih2 perabut pastu berat pon ye gak....hahaha...nipu la tu kite tengok OKje masak memacam sume nampak sedap2 je....mesti pandai masak ni saje le tu merendah diri....ekekekek...betol2 kalau nawaitu tu suci mesti semua berjalan lancar kan.... :)

      Delete
  2. Lebih dulu selamat brjimba2 linda....rindu lah kakak nk baca lawak linda 2hari ni.
    Kakak samada suka tak suka sejak baru kawen dh tinggal dgn mertua kenalah rajin mengemas memasak .....nasib baik mertua no komen pasal keja2 yg kakak buat ,makan apa saja yg kakak masak .
    Tapi paling kakak suka berkemas ,anak2 dan asben kakak pun dah fahm perangai kakak ...bila dorang balik rumah.... perabut yg tak seberapa dah berubah tmpt.Dulu masa mak mertua kakak ada selalu tengok je perangai menantu dia ni...ntah apalh kata hati dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih kak saniah...saya pon nanti mesti rindu akak gak....gerunnye saya kalau lepas kawen terus duduk dgn mertua...mcm mana nak komen pasal menantu dia sume pon pandai....takde kurang pasal tu mertua akak senyap je bila makan atau tengok akak dok deco rumah....hehehe

      Delete
  3. Replies
    1. Deco simple je dik sume barang hiasan murah2....ape2 pon tq dik :)

      Delete
  4. Part memasak kuserahkan kepada yang pakar.. ekekeke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untung la dia ada pakar....hehehe...akak ada pakar makan je...hahaha

      Delete
  5. Mudah kata sebenarnya Linda jenis yg rajin cuma malu nak bagi tahu.
    Nasib baik takberjiran dgn kakak kalau tak mahu kakak panggil Linda tolong kemaskan rumah kakak:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Idok le rajin sangat kak....sebab bila datang angin malas tu....Allahuakbar cam nak tebalik gak la rumah saya....hahaha....tapi kalau nak di bandingkan dgn dulu ada la beza sesikit....hehehe....I try my best gitu... :p

      Delete
  6. SA dah tua ni baru rajin nak masak..kemas rumah x suka..itu adik no 4 yang buat..umah bujang SA boleh la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la kot hakak pon dedulu bole tahan gak femalasnye...kemas rumah pon ikut mood jugak....kerjasama adik beradik baru la makmur...hehehe....tq SA polow akak dan komen2 kat sini...nanti akak polow SA balik ye

      Delete
  7. Bagusnya akak suka mendeco.. Rmh sendiri best laa nak deco macam2, rumah sewa kena simpan impian je.. Hehe

    Bab suami puji tu makin rjn jd nak masak kan.. Wawa ler teww.. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...sejak duduk rumah sendiri ni akak memang bebas nak mendeco....akak doakan wawa cepat2 dapat duduk rumah sendiri pasni ye...hahaha...bab yg last tu memang tak bleh blah....kene puji skit bersemangat kan mahen lagi...kikiki

      Delete
  8. cantiknya deko .. pandai masak mesti disayangi keluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah....mudah mudahan...takde la pandai sangat dik yg senang2 je bole le akak buat....tq Mommy kemai sudi singgah dan komen2 kat sini

      Delete
  9. kerja paling memeningkan kepala ..mendeco...

    moga akak selamat pi dan balik :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan pening2 yan buat sambil santai2 je tau...rumah kite jadi sukahati kite camne nak di deco....hehehe....tq dik akak dah pon selamat balik rumah :)

      Delete
  10. siapa yang rajin deco memang rumah nampak camtik dan menarik..

    Jumpa lagi dan salam singgah dari penulis blog Hero Borneo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak le pandai sangat Hanafi yg simple2 aje yg penting diri dan keluarga happy betol...tq sudi komen2 kat sini

      Delete