sila klik sini

Wednesday, 7 October 2015

HOME SWEET HOME....RUMAH KU CARA KU...TOLONG TEPI SIKIT (edisi meroyan)

Khamis   8 oktober  2015


Assalamulaikum dan salam sayang.....




N3 ringan hari ni tapi nak hujung2 tu jadi berat2 sikit...hehehe....akak kalau baca blog jumpe n3 bab deco2 rumah ni memang akan baca dengan penuh semangat....semangat apa?....mungkin semangat mentera semerah padi agaknye....hahaha....rase seronok je tengok rumah orang cantik dan kemas...betol tak? korang jangan nak tipu sebab korang pon camtu gak kan....hahaha....nak2 si minah OKje tu...betol tak mak ? ekekekek...seronok kan kekadang bila skodeng rumah diorang yg cecantik tu....rajin ek diorang ni...ada yg berkerjaya tapi rumah...yarabi...yarabi... lagi kemas dan bersih kalau nak banding dengan rumah akak orang yg tak kerja ni  (laju2 tutup muka dengan pinggan ;p) hahaha....


Lepas puas skodeng gambo rumah orang yg cecantik tu terus jadi bersemangat nak kemas rumah sendiri pulak....laju2 pikul penyapu sambil muka berseri2 kemas rumah....tapi tu la semangat camtu selalu tak kekal lama....setengah jam kemudian secara tak sedo akak dah terconggok depan tv tengok telenovela mexico....kahkahkah...dasar sangat la perangai...ok kite lupe kan dulu bab tu...yg akak nak persoalkan sekarang ni pasal cara kite menghias rumah kite....korang ada tak kawan yg tetiba datang dan komplen macam2 dengan cara kite menghias rumah??? akak ada ye kawan camtu...tak ramai seketul je pon...kalau datang rumah ada je dia nak komen...kadang terpinga2 gak akak sebab bila masa pulak aku ada mintak pendapat dia ni???? dia lupe agaknye manusia ni darah sama merah tapi hati dan kehendak tetap lain2....betol tak ? ...sukati la kan camne pon cara akak nak hias rumah.... akak ni minah bunga jadi dah tentu2 le rumah akak penuh bunga...tu pon bole jadi isu bila sesekali  dia datang bertendang bertandang....ko tak minat bunga lantokkk le takde kene mengena pon dengan akak....aku minat bunga langsir pon suka yg berbunga2...tetiba dia datang cakap pening duduk dalam rumah akak...kalau korang hanggin tak?? tapi akak cool je...
selagi bole sabo akak sabo...kang kalau di ikut kan hati memang perang terus...akak ni bukan manusia yg suka cari gaduh....akak suka kan keamanan....peace yo!!!  kadang tu kalau nak bercakap pon akak pikir 1000x dulu...akak takut ada perkataan yg akak guna  bole buat orang lain kecil hati...akak tak suka sakitkan hati orang...pasal tu kalau pi rumah sesape tak pernah pon akak nak komen bukan2 walau pon mata akak langsung tak berkenan dengan cara tuan rumah menghias....rumah dia sukati dia la kan....apsal pulak ko nak sebuk2...



Last dia datang rumah akak raya hari tu...macam yg akak jangkakan mesti ada je yg tak berkenan kat mata dia...naik berbulu gak hati akak dengo...rimas hokey bila ada kawan camni...tapi lepas kene sound setepek terus senyap sampai sekarang....mungkin dia kecik hati kot....pandai pulak dia kecik hati...abis tu hati akak ni camne pulak???? Lama dah dia tak datang rumah akak....lantokkkk....kuasa dah akak nak melayan....memang la tetamu datang bawa rezeki tapi kalau kite sebagai tuan rumah sendiri rase tak selesa dan tak ikhlas camne pulak??? Akak ni bukan jenis manusia yg terlalu rumit atau cerewet...akak tahu rumah kampong akak ni biase2 je...jadi akak tak pernah harap pon menerima sebarang pujian....tapi kalau tak suka tu jangan pulak di umpat keji...tolong hormat orang dulu kalau nak suruh orang lain hormat kan kite....betol tak?  kalau dah tak suka tu diam2 sudah la tak payah  sampai bersungguh2 bagi tau kat tuan rumah yg kite tak suka sampai tuan rumah rase terluka...sory la kalau akak meroyan kat sini...stress sangat kalau pikir benda2 camni...kalau korang ada kawan yg camni tolong la bersabo banyak2 ye...




Akhir kata....ni rumah ku jadi tolong tepi sikit..... "peace no war" :D 







19 comments:

  1. Hmm,marah sungguh gayanya linda...
    Kakak tak pernah pulak ada yg nk komen pasal rumah kakak yang sememangnya tak cantek pun deco tapi tak tau lah dlm hati dorang...lantak lah rumah kita kan .
    Bagus juga ditegur sikit org camni linda ,kalau tak dia tak tau apa yg dibuat tu mengecilkn hati org .

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki...takde la marah beno kak geram je sikit....tak kisah la kak macam mana pon cara kite mengemas yg penting hati kite happy....rumah kite kan tempat kite berlindung dari hujan dan panas selagi ada nyawa ni...saya tegur secara berhemah je tu siap cakap lembut2 lagi...pandai pulak dia sentap....dia tu memang bangsa mulut lepas je kalau bercakap tapi orang lain tak bole buat camtu kat dia....pelik je

      Delete
  2. saya pun spesis tak minat bunga tapi takde la pergi rumah orang nak komen tu ini. Kalau kat kg rumah mak bapak saya ni dulu memang banyak kucing sekarang ada lagi kucing tapi sebab banyak dah mati jadi tak berapa banyak. Ada jugak sedara datang dok komplen kucing banyak, suggest suruh buang bagai... katanya kotor la hapa. Kotor la jijik la datang rumah kita makan sampai kenyang pulak. tak geli pulak sebab rumah ada kucing. Memang sakit hati jugak dok suggest buang kucing bagai.. kau tak suka tak payah datang la jangan nak suruh orang ikut apa kau suka. Bab tu memang sakit hati...macam la rumah kita pijak lantai penuh taik kucing. Kami adik beradik sentiasa harap dia tak suka datang rumah kami tapi tetap datang jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. minat masing2 la kan dik...hoi lagi dasyat sedara ko dik...dah keji2 camtu ada pulak selera diorang makan ek...dasar sangat la diorang ni....lain kali kalau dia datang hidangkan taik kucing je....bior sama busuk cam mulut dia....seronok agakye dok keji2 rumah orang camtu....mesti dia datang lagi tu sebab orang2 camni selalu muka tembok....geram pulak akak dengo cite ko ni

      Delete
  3. Hmm... kakak ingat Linda ni jenis cool, kisahlah termelenting juga ye hihi... cool dik cool. Biasalah ada org jenis tak terkawal lidah. Tajam lidah menghiris kalbu org lain tak terfikir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. melenting kat sini je kak....kikiki....time bersemuka tu idok le pulak saya mampu....ingatkan mulut pedas camtu setakat kene sound takde le sentap....rupenye mulut je puake tapi hati tisu....hehehe....orang2 camni feel dia memang camtu agaknye....dia kalau nak mengutuk takpe tapi jangan orang duk kutuk dia tak bole terima....

      Delete
  4. Semangat yang macam tu cepat aje hilang. Pantang tengok La Usurpadora, terus bertukar mood 'rehat-rehat manja atas sofa' ^_^ Saya macam tulah. Kalau tengok rancangan atau baca majalah tentang deko-deko ni serta-merta semangat mengemas teruja. Lepas habis baca/tutup tv, serta-merta juga hilangnya!

    Nasib baik saya takda kawan yang sama spesies macam ni. Kalau tidak, memang kesianlah dia bercakap bagi pendapat kat dinding rumah saya jerk. Saya peduli apa, malas nak dengar dia membebel bagi nasihat free. Dialah yang rugikan sebab saya tak bayar sesen pun atas nasihat dia tu :)

    Rumah kita, suka hati kitalah nak kemas cantik-cantik ke, nak buat macam kapal titanic nak karam ke! Kalau tak suka, pakai spek mata hitam masuk rumah. Takdalah sakit sangat mata depa bila datang rumah kita :)

    By the way, saya bukan gadis bunga ^_^ Rumah saya memang takda bunga langsung! Tapikan saya tak pernah komplen kalau orang suka bunga. Saya kutuk dalam hati jerk. Tak berdosakan? Hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha....ingat kan akak je camtu rupenye ada geng la....la usurpadora makin makin suspen skrng ni seriau je kalau tengok siap berdebo2 lagi....ekekekek...kire ko terselamat la ni...hehehe...memula tu akak cuba gak buat tak tahu je tapi siap dia menjemah sana sini banding2 kan rumah akak dengan rumah dia memang la hakak hanggin....betol tu sukati kite la dah rumah kite kan kalau tak suka tak payah datang terus kan...kang pengsan pulak tengok bunga2 dalam rumah akak ni....akak kalau pegi rumah orang yg takde bunga pon tak pernah pulak nak komen2 pasal tu....cuma akak bayangkan je dalam otak "kalau letak bunga kat sudut tu mesti canti" hahaha...gituuuuu....ntah le tak tau pulak dose ke tak.....kahkahkah



      Delete
  5. yan ada sorang jiran camtu kak...sesekali memang tahap sabar dah habis..sound sekali terus tak datang..sekarang yan dah bebas
    :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib kawan akak tu tak berjiran dekat2 yan....geram kan bila dia sesuka hati je kutuk2 rumah kite...kutuk2 rumah akak ni cam fesyen rumah orang2 tua...memang akak dah makin tua pon....akak buat masa ni selamat la skit tapi tak tau la sampai bila....mintak2 dia dah insaf la hendaknye

      Delete
  6. Eh dtg rumah org byk komplen pulak? Kalau sy pun dh ilang sabar bg je setepek! Geram je..ikut kita lah rumah kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. memula tu akak bole gak terima sebab kawan2 kan tapi bila dia dah mula melampau dan suka beno komen negetif terus akak sound setepek....tapi akak sound cara lembut je pon bukannye akak maki hamun ke hape...mungkin selama ni akak sabo je dengan peel dia tu yg naik lemak tu....

      Delete
  7. Kenapa awak tak tampo je Mel.....dgn mak berani pulak nak menampo sesaja hihi.....

    Ni apahal ni mak? Rasanya lama dah Raya, nape pulak meroyannya sekarang? Tetiba teringat ek!

    Weyh Mel mak kekadang suka gak komen cenggitu kat geng rapat mak....Dia pun selamba je menjawab haha...Mungkin dia nak bagi pendapat je kot..... Alah relax ar....tu pun nak ambik hati. Tampo kang.....hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulis je berani mak tapi tangan tak sampai....hahaha....memang le raya dah lama tapi kalau dah ada yg dok menyampai2 geram gak ar hati kite....tapi kite cool je tak melenting pon setakat meroyan kat blog je yg mampu....setakat komen2 manja kite langsung tak kesah wak...ni komen siap kaw2 punye....rimas la pening la tapi dok melanggut berjam gak kat rumah kite....terasa hati kite wak....sob...sob...sob...terus rase nak nyanyi lagu poziah latip....teratai layu di tasik madu...ekekekek

      Delete
  8. rumah yang kecik kalau dikemas dan dibuat deco menarik ...memang memberi rasa keselesaan kepada penghuninya

    Jumpa lagi dan salam singgah dari penulis blog Hero Borneo

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu ikut selera dan keselesaan masing2 kan....yg penting semua penghuni rase selesa dan selamat tu cukup le.... :)

      Delete
  9. ada juga manusia macam tu kan...yg penting tuan rmh selesa.....

    ReplyDelete
  10. ada juga manusia macam tu kan...yg penting tuan rmh selesa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada je tapi nasib tak ramai...hehehe...betol tu rumah kite biar la ikut cara kite...hitam ke...merah ke...atau cam rumah saya ni berbunga2 bagai tu sukahati kite la kan bukan pi ganggu dia pon...haru tapi tak bole buat ape sebab kawan....Tq sangat2 Ayu ismail sudi polow dan komen2 kat sini nanti saya polow balik ye...eh! nama apak kite sama la 'ismail' hehehe

      Delete