sila klik sini

Friday, 4 September 2015

SIFAT UJUB

sabtu  5 september  2015



Assalamulaikum dan salam hormat..... :)








Ape tu sifat  ujub???  "Ujub"  itu adalah perasaan kagum ke atas diri sendiri....merasa diri terlalu hebat hingga tanpa sedar telah terpesona dengan kehebatan diri.....perasaan ujub bole datang pada diri pada bila2 masa pon tanpa kite sedari....antara tanda2 sifat ujub:


* Orang yg rajin beribadah berasa kagum dengan ibadahnya.

* Orang yg berilmu berasa kagum dengan ilmunya.

* Orang yg cantik kagum dengan kecantikannya.

* Orang yg dermawan kagum dengan kebaikannya.

* Orang yg berjawatan tinggi kagum dengan jawatannya.

* Orang yg bijak berpidato kagum dengan pidatonya.

* Orang yg petah berbicara kagum dengan kepetahannya.

* Orang yg berdakwah kagum dengan dakwahnya.



kikiki...camni pon ada ek...tapi kalau rajin tengok kat pesbuk kat ig lagi memacam jenis manusia yg berperangai camni....pelik ke? ntah la sebab kite ni manusia biasa je jadi mana la bole baca niat di setiap hati mereka2 ni semua...jadi moh kite bersangka baik jelah....



Moga dengan membaca n3 ni dapat menhindari kite dari sifat "ujub" sebagai manusia yg lemah kekadang kite terleka dengan banyak kelalaian yg wujud pada masa ini....jadi mari la berubah kalau tidak sekali gus...mari berubah secara perlahan2 dan saling membantu.....



Hari ini akak cuba lagi menulis n3 di luar kebiasaan...asyik2 baca cerita tentang akak dan keluarga mesti korang bosan gak kan....hari ni jom baca n3 ringan tapi amat penting untuk kita semua tahu....ok la akak nak pi buat kulit tart untuk untuk besday izara nanti....wish me luck sebab ni pestime akak nak cuba buat tau....hehehe....nanti kalau jadi akak n3 kan ye  dan tq pada Sue Bee sebab jap lagi akak nak pakai resepi dari blog beliau "resepi masakkan mudah"  :)


Ok la sampai sini je....bobbbyeeeee....jumpe lagi di lain n3

14 comments:

  1. Asalamualaikum kak....betul tu..moga kita dijauhi sikap begitu....nauzubillah..biarlah allah sahaja yang tahu amal ibadah kita...ibarat tangan kanan memberi..jangan sampai tangan kiri tahu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu yan mintak di jauhkan dari hati kite sifat yg begini....

      Delete
  2. Allahuakbar... sifat ujub ni kadang2 mmg tak perasan kita buat... moga Allah sentiasa lindungi kita dr sifat ujub ni.... thanks sharing...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 nora...kawan akak yg share di group whatsap jadi sengaja akak pnjang2 kan kat sini untuk bacaan dan ingatan bersama...mohon kite terus di lindungi

      Delete
  3. Kakak baru tau apa itu ujub,terimakasih boleh tambah ilmu juga bca n3 linda ni
    Kakak tak pernah bosan pun baca kisah keluarga linda...kisah apa yang linda masak...seronok dgn lawak2 linda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah....saya pon baru je tahu ni kak...sama2 kongsi mana yg kite tahu sebagai peringatan bersama...kene semat dapat hati takut terlupa dan terlalai....mekasih kak sebab tak pernah bosan baca kisah keluarga saya yg ntah ape2 je...hehehe

      Delete
  4. Sebab itulah Linda kadang dalam kita menulis entri utk blog kita pun ada kebimbangan sifat ujub, riak, takarrub, ego semua itu kadang singgah dlm diri tanpa sedar. Kena segara patah balik niat moga mendapat keampunan dariNya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu kak takut2 sifat tu wujud tanpa kite sedari....nasib semua n3 saya cerita biase2 je takde ape pon yg bole di banggakan...kikiki...cerita mak2 katenye ...

      Delete
  5. sibbaik pak imam tu tak pengsan ., kihkih2

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki...tu la pasal...kalau dapat pak imam lepuk sekali pon bagos gak...hahaha....kartun je tu mana mungkin ada orang betol2 nak buat camtu kan....hehehe...tq tiga lalat sudi singgah dan komen2 kat sini... :)

      Delete
  6. takut merosakkan diri malah mungkin juga mampu merosakkan hubungan sesama kawan bila wujudnya perasaan itu dalam diri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah betol gak tu dik...kalau dah belagak bagos je memanjang sape la kawan yg suka kan....nasib semua kawan2 akak baik2 je takde pon yg sombong...syukur

      Delete
  7. Bangga dgn kelebihan diri ek.....takutnya .....takut terujub tanpa sedar.
    Ekekeke....ada ka dia pergi wefie dgn imam. Melampau betul tu.

    ReplyDelete
  8. takutkan...kene selalu ingat dalam hati la pasni....kartun je kot tak kan la ada jemaah nak buat lagu tu kalau ada memang nak kene smackdown dengan pak imam le jawabnye...hahaha

    ReplyDelete