sila klik sini

Monday, 7 September 2015

KU SANGKAKAN KABUS RUPENYE JEREBU

selasa     8 september  2015


Assalamualaikum dan salam hormat....

Memula nak ucapkan jutaan terima kasih pada kawan2 yg sudi singgah komen dan polow akak di sini...tak kira la kawan yg lama atau yg baru je kenal akak....tq sesangat....nanti kalau sempat inshaa Allah akak singgah ke rumah korang pulak ye....

 Ni pemandangan dari tingkap bilik akak...ada la semak samun pokok2 sikit menghijokan pandangan mata ....kikiki....pepagi tadi mase cik boss kalut2 nak bersiap ke tempat keje akak pon ape lagi laju2 le kemas2 katil bagai....saje nak tunjuk rajin depan cik boss mana tau tahun depan dapat bonus lebih skit....hahaha....mesti dalam hati cik boss cakap camni   "ish...ish...ish...rajinnye bini aku ni." hahaha...padahal!!....mengulor je kejenye....drama kene real dik non...hahaha....ok sambung cerite...pastu akak pegi le menebeng kat tingkap sambil mengkagum menengok kabus kan main tebal lagi....siap akak tanye cik boss  "malam tadi ujan ke bang?"  dasar tido mati ape pon tak sedo...."mana ada ujan"   "abis ni hah kabus kan main tebal lagi...mesti ujan ni malam tadi."  sambil akak tarik nafas dalam2 biar oksigen masuk bebanyak ke dalam peparu akak ...tetibe.....cik boss bersuara... "tu bukan kabus laaa...tu jerebu...dah2 tutup tingkap tu kang ada yg semput."   T_______T   setan jerebu rupenye mati2 akak ingat kabus tadi.....


Hari ni menu orang beranak lagi....ikan parang singgang,cendawan tumis,ikan goreng,sambal gesek dan pewangi tandas....kikikiki....menu orang beranak tu ikan singgang je ye...yg lain2 tu tak bole la nak makan sebarangan....kang ada pulak yg pi makan petai sambal gesek bagai time dalam pantang....anak2 akak sume suka makan singgang tapi kene ada sambal gesek....baru bersatu meletup gituuu.....mak enon pon hari ni kan main berselera makan...sesenduk nasik akak bubuh tu abis dia makan....dia sejak dua menjak ni akak tengok berselera je kalau makan....ada la harapan pipi tu nak sentol sikit nanti...best la akak hari2 bole kunyah....hahaha...siap lepas makan ajak akak naik atas tido....kahkahkah....lahaiiii.... awak ikut perangai sape la ni???  mesti ikut perangai apak ko ni sebab mak ko tak penah lepas makan tido tau...selalu mak ko cuci pinggan...sapu lantai...tapi dah awak beria ajak ni jom la kite naik atas tido....kahkahkah



ok la sampai sini je ye akak nak naik atas tido kan mak enon.....akak tak tido tau banyak lagi keje nak buat ni....hahaha....bobbyeeeeee...jumpe lagi di lain n3



yg benar,
zzzzzzzzzzzzzz

20 comments:

  1. kita dua tiga hari abis 1 rumah sakit tekak & kepala.. anak pun batuk2. jerebu tahun ni nampak teruk jugak. dok dalam rumah pun dapat effect. ni pun rasa pedih2 mata jugak. Pagi tadi hujan sekejab harap jerebu kurang.. erkk.. stok petai pun ada lagi. 2 hari lepas dah buat sambal hari ni tak tau nak masak apa nak abiskan petai. Asben beli kat orang asli mana ntah RM5 dia bagi 2 ikat punyalah banyak. seikat dah bg kat in law.. seikat ni dok fikir nak abiskan. Selalu beli RM5 4 papan je

    ReplyDelete
    Replies
    1. tutup la pintu tingkap buat sementara ni dik dan banyakkan minum air masak...akak dengan abang ngah lagi seriau bab2 jerebu ni sebab kiteorang ada penyakit semput...akak pon berani keluar rumah time jemur baju je....moga suria dan keluarga cepat sembuh ye....untung la dapat beli petai murah...kat tempat akak pon petai mahal kan main...buat jeruk dik petai tu bole tahan lama skit

      Delete
  2. Replies
    1. Inshaa Allah lepas2 ni kalau akak buat ye dik...senang sangat nak membuatnye

      Delete
  3. Sedapnye sambal gesek....kita penah buat simple tp sedap....cara family kami la...lain sket dr samval org nogori tu...mkn ngan singgang...kuah lomak....tom yampon seswai....ade plak potai...makkk aiiii dapbye

    ReplyDelete
    Replies
    1. sambal gesek memang pembuka selera...walau pon pedas tapi sedappppnyeee tak henggat....kikiki...haah kan lawankan dgn kuah lemak putih dan ikan gelama masin mesti meletup sedapnye....

      Delete
  4. Memanglah linda kakak pun baru perasan harini,mulanya kakak ingat kabus juga almaklumlah duatiga hari lepas baru je hujan ...bila tngk tv cerita jerebu baru tau.
    Sedap lauk orang beranak tu linda..singgang,cendawan,sambal gesek tmbh ada petai tu memang sedapppp.....
    Yalah ibunya tak tau ke lepas makan mengantuk kan Izara ..moga izara makin montel nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kite ni kak....hahaha...tertinggal kete api....syukur tempat saya hari ni ujan lebat pagi tadi...tengok kat luar tu dah kurang jerebunye....ada sambal dengan petai semua pon jadi sedap kak....kikiki....lama gak semalam minah tu tido...bangun2 je mintak susu pulak....kuikuikui

      Delete
  5. kat batu pahat ada sikit tak tebal jerebunya....
    kain jemur dalam rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mohon ujan turun yan nanti takde la jerebu lagi....senang nye bole jemur baju dalam rumah

      Delete
  6. Jerebu ni memang tak best kalau nak keluar jalan-jalan kan?Anak cepat sakit

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu lagi2 kalau ada penyakit semput lagi bahaya....sian kalau bebudak kecik sakit kite yg dah tua ni pon tak larat ape lagi diorang yg masih kecik tu....time2 camni bagos duduk rumah je....tq noriza sudi singgah dan komen2 kat sini

      Delete
  7. Semalam di PJ agak teruk keadaan jerebunya..
    Hari ni, nampak ok sikit.. petang nanti tak tahulah macam mana..
    dan.. Keadaan kesihatan ai hari ni agak ok berbanding 3, 4 hari lepas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hari ni tempat akak makin teruk pulak jerebunye...padahal dah ujan pagi tadi....harap lepas ni adik sembuh sepenuhnye takmo bawak dak nuha keluar selalu sian kang dia demam

      Delete
  8. Ayooooo sedapnya itu singgang ikan. Mmg kena sangat ler gunya tu dgn sambal gesek.....
    Sambal gesek ngan belacan sama tak?
    Semlm pun kita buat sambal belacan, ptg nanti nak sambung makan.....kecur air liur dah ni.

    Hihi....sian ye tersedut jerebu .....tak pelah tak sempat samoai paru paru lagi tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sambal gesek yg akak buat tak campor belacan cuma pakai ikan bilis yg di goreng garing...tapi sedapnye sama je cam sambal belacan...hehehe...nasib tak semput kan main menyedut jerebu hari tu....hahaha

      Delete
  9. Setiap tahun pasti sda saja jelebu di negara kita akibat pembakaran hutan di Indonesia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah kan tiap taun camtu jelah...dah macam jadi rutin pulak yg dapat padahnye kite2 ni la...mohon hujan selalu bole bersihkan udara...terima kasih tuan kamil salleh saya berbesar hati tuan singgah di sini dan komen2 :)

      Delete
  10. Alahai.. mmg tertipu la kak... masa mula2 jadi jerebu pun saya ingatkan kabus... hahahah

    ReplyDelete
  11. hahaha...sama la dengan akak...tipah tertipu....bila la nak abis jerebunye ...sian dengan bebudak sekolah dan orang2 yg terpaksa keluar bekerja...cam akak ni duk rumah je takpe lagi kan....

    ReplyDelete