sila klik sini

Thursday, 3 September 2015

BANYAKNYE KHASIAT BUAH PISANG

jumaat   4 september 2015



Assalamulaikum dan salam kasih mesra.....




Jom baca n3 ringan hari ni....ada ke orang yg tak suka makan pisang???  akak anak beranak sume suka makan pisang....terutamanye akak....kikiki.....contohnye kalau satu hari tu akak keabisan bekalan makanan lain akak masih bole hidup dengan hanya memakan pisang....tapi satu hari jelah ye lelebih tak bole la....kikiki....selain sedap di makan begitu saja...pisang ni bole gak kite pelbagaikan...


 Roti bako mentega kacang berinti pisang....bako skit roti sapukan dengan mentega kacang dan hirisan pisang yg lembut dan manis.....yummmmmy sangat.....dan jangan tak tahu tau makan camni perut kite lambat rase lapo....betol tak tipu...akak selalunye makan camni waktu petang kenkonon "tea time"  pastu sampai ke malam perut akak kenyang je....kikiki....jadi akak berjaya skip waktu makan malam....



Pisang goreng mentega....kupas dua biji pisang dan goreng dalam sedikit butter yg telah dipanaskan...goreng sampai pisang jadi perang....sedap dimakan dengan susu segar,aiskrim atau parutan keju....


                                                            (gambo pinjam google)
Cekodok atau cucur pisang pon antara kegemaran akak anak beranak...mak enon paling suka yg ni....kalau akak buat kompom banyak minah tu makan....sedapnye cekodok pisang panas2 lawan dengan secawan kopi 0 di hari hujan yg sejuk.....


                                                               (gambo pinjam google)
Yg ni pon kegemaran kiteorang gak....hahaha...sume yg suka la senang cerita....goreng pisang pon sedap kalau makan panas2...tapi kadang dah sejuk pon akak bantai je makan...kikiki




Jom akak kongsi sikit khasiat buah pisang....(semua gambo pinjam dari google)








Banyakkan kebaikan buah pisang ni....ape lagi pas ni cecepat pegi beli pisang dan makan...hehehe



ok la sampai sini je....bobbbyeeee....jangan nak terkejut tetiba akak buat n3 camni...sebab akak pon terkejut gak benonye....hahaha....takde motif tersembunyik...cam udang disebalik batu la...udang di sebalik mee la....(pandai udang tu bersembunyik ek)  niat memang nak kongsi kebaikan sahaja....harap maklum....



yg benar,
seorang wanita di sebalik pasu bunga.....;p

18 comments:

  1. Kalau rumah kakak kan Linda apa pun kuih yg ada pisang semuanya suka termasuklah cekodok pisang. Usah kata kek, pisang baru beli letak atas meja pun mesti cepat aje ada tangan yg mencapai. Kami makan bukan sebab khasiat tapi memang sebab suka:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la dgn keluarga saya kak...sume berkaitan pisang kami suka dan makan pisang sebelom ni bukan sebab khasiat tapi dah memang feberet katenye....hehehe...bila dah tahu ni betapa bagosnye makan pisang lagi bersemangat nak makan selalu...

      Delete
  2. suka pisang emas di bawa belajar.. pisang emas kecik2 & manis. suka cekodok pisang.. kira suka jugak la pisang ni walau bukan suka sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboiii ...suria mementang le ko comel suka makan pisang yg comel2 gak ye...kikiki...jgn marah dik gurau2 je...tempat akak di kan main susah nak dapat pisang emas...dah pupus agaknye

      Delete
  3. Sedapnya pengat pisang..lame tak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. haahkan pengat pisang pon sedapnyeeee ya hampun...makan panas2 sedap kalau sejukkan pon sedap...

      Delete
  4. Kat rumah kakak ni pun smua suka pisang,nak2 iman ni kek pisang,cekodok pisang,lepat pisang itulah febret dia.Suami kakak paling suka goreng pisang tanduk.
    Linda nak tanyalah goreng pisang mentega tu guna pisang apa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kak dgn keluarga saya suka bebeno dengan pisang gamaknye....pisang tanduk goreng memang sedap manis2 masam....semua jenis pisang pon bole tak cuma pisang tanduk dengan pisang nipah cam tak berapa sesuai kot...nanti akak try guna pisang berangan....2 biji pisang di goreng dalam 1 sudu besar butter...yum2 sedapnye

      Delete
  5. Husband saya suka pisang.....saya bolehlah.....ada makan tak de pun tak apa....
    Kat rumah ni ada pisang tanduk sebijik dah masak....nak goreng mcm dah masak sangat je..
    Masak yg org buh dalam gula sedap kot ek....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah masak sangat bole gak di hancurkan dan buat je cekodok pisang tanduk...mesti sedap kebabom punye...hehehe

      Delete
  6. Entri yang berguna kak...good job....ingat tadi salah masuk blog..huhu....yan hantu pisang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq yan...sesekali ubah angin cam yg blogger bincang kat whatsap tu...hehehe....kalau yan hantu pisang akak pulak hantu pokok pisang....hahaha...seram tak? ;p

      Delete
  7. Kat rumah bunda ni pun ramai penggemar buah pisang...biasanya buat cokodok dan lempeng...selain dimakan brgitu saja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya selalu buat cekodok je bunda tak pernah buat lempeng...lain kali mesti nak kene cuba gak ni...lempeng pisang taruk kelapa skit pastu tepek dekat daun pisang....sedapnyeeeee

      Delete
  8. Kat rumah bunda ni pun ramai penggemar buah pisang...biasanya buat cokodok dan lempeng...selain dimakan brgitu saja..

    ReplyDelete
  9. Kat rumah bunda ni pun ramai penggemar buah pisang...biasanya buat cokodok dan lempeng...selain dimakan brgitu saja..

    ReplyDelete
  10. Anak saya yg no 2 pun suka sangat la mkn pisang ni.... tapi kalau pisang tu di masak, mmg dia tak nak mkn dah.. huhu tapi encik hubby saya suka kek pisang... em.... sedap pulak bila ckp pasal pisang ni... huhuhu

    ReplyDelete
  11. sebenonye pisang lagi bagos di makan cam gitu je kan nora....haah cerita2 pasal pisang hati asyik terbayang pisang yg lembut dan manis....petang2 kang akak nak pi cari pisang la camni...hehehe

    ReplyDelete