sila klik sini

Monday, 10 August 2015

JEJAK KASIH

26 syawal   selasa  11 ogos  2015


Assalamulaikum dan salam sejahtera.....


Jumaat malam sabtu yg lepas keluarga kak ngah dan bang ngah akak balik kampong lagi cam selalu....selain nak meninjau rumah baru mereka yg sedang di renovate... rupe2 nye diorng ada misi yg sudah di rancang dengan mak akak.....misi jejak kasih yg dah berpuluh tahun tak bertemu gituuu....akak polow je sebab kebetulan cik boss ada kerja sikit hari sabtu tu...tak ramai pon yg nak ikut....cuma akak,kak ngah,mak,bang ngah dan mak enon....mak enon mana bole tinggal kate handbegkan harus diangkut gi mana2 sekali pon....kikikiki

 Dengan bisikkan bismillah kiteorng pon memula kan misi jejak kasih lepas waktu zohor....memula kene singah rumah kak kesom untuk panduan jalan tempat yg hendak kiteorng tuju....kak kesom pon kan main semangat menunjukkan arah jalan yg harus kiteorng carik nanti....dengan gaya muncung dan tangan yg bersimpang siur...masuk kanan...masuk kiri...kendian terus...masuk kanan balik....kalah gps dik non....hahaha....selain tu kak kesom bagi satu nombor telepon gak....alhamdulillah....dengan semangat yg kejap tinggi kejap rendah kiteorng pon memula kan pengembaraan yg mencabar ini.....;p

 Tak payah nak "pengembaraan" sangat ye linda....padahal!!....kat tanjong bidara je pon....hahaha....tapi kalau takde bantuan gps dari kak Kesom tu susah gak kiteorng...hapa pon tak tahu mana nak tuju....bila sampai sini akak pon laju2 try telipon nombor yg kak Kesom beri tadi....wanita yg angkat tu suh kiteorng tunggu jap kat situ kang dia datang menyonsong....tak lama pon tunggu tetiba kak Latipah datang dengan motor....alhamdulillah...impian mak akak dah makin cerah nak jumpe mak sedara dia.....
 Sebelom duduk2 ni ada adegan air mata sambil berpeluk pelukkan....sayang akak tak sempat amik gambor...sebenonye akak takut kene lepuk ..."orang tengah sedih2 ko sebuk dok amik gambor je keje nye" hahaha...mak akak garang dik non  jangan main2...sendiri mau ingat..... tengah sembang kisah2 lama...syukur impian mak akak dah tercapai....

tengah leka dok sembang2 tetiba kak Latipah hidang mee goreng dan air milo....sedap sampai berpoloh2 makan....hahaha....padahal sebelom gerak tadi dah siap2 makan nasi kenyang2....dasar perut tempayan T___T  dah orng hidang mesti la kene makan pasal tu akak siap menambah...sekadar nak amik hati tuan rumah....ok nangis lagi T___T  mee goreng tu sedap dik non...sumpah tak tipu!!!

Mak enon yg tetibe bergaya manja kat tepi sofa tu....rupe2nye dia dah bikin onar...ko dah makan kenyang2 sempat ko buat taik kat situ ye izara...patut la tetibe dia senyap je celah tu....nasib ada bawak  cawat....kikiki

Lepas dah berundur dari rumah nenek Tun...kiteorng meneruskan misi ke kuala linggi pulak mencari pakngah Kassim (bapak sedara mak akak) berpandukan satu2 nye klu "rumah depan balai polis kuala linggi" masalahnye depan balai polis ada dua biji rumah...yg mana satu pulak ni???  nasib dua rumah je kalau dibuatnye ada duaploh rumah...lagi kes naya dik non...memula bagi salam pada rumah pertama...takde orang...terus terjah rumah yg kedua pulak...alhamdulillah salam akak bersambut...rupe2nye tu la pakngah Kassim bapak sedara mak akak....syukur sekali lagi...kan mahen happy mak akak hari tu...alhamdulillah Allah permudahkan segalanya.....

Dalam pukul lima lebih gak la kiteorng sampai rumah...tetibe dapat perkhabaran yg keluarga besan kak ngah akak nak datang beraya malam tu....laju2 akak beri cadangan...tak payah masak kite beli je...kikiki...lepas maghrib akak terjah restoren berkat roti john kat pantai puteri...beli 3 roti john,dua ekor ayam golek dan 6 bungkus mee goreng basah...air pulak akak suh anak buah bancuh kopi O dengan air 'mak ko hijo'....hahahaha
Para tetemu sedang menjamu selera....sory kak salbiah abang ipin dan seluruh famili....ini je yg termampu kiteorng hidangkan...sebab kalau nak masak yg spesial sikit tu cam tak sempat je...malu gak akak malam tu sebab kalau datang rumah diorng ni memacam kak sal masak...sume sedap2...takpa la lepas ni akak nak masak sedap2 sikit dan jemput lagi diorang ni datang makan....mekasih sudi datang beraya...yg kepala berkilat dalam gambor ni 'abang ngah' akak....hahahaha....lepak2 sampai pukul sebelas setengah malam...borak2 cerita hantu pulak tu....hahaha....seram mak nyah!!


ok la bobbye...jumpe di lain n3



*mungkin hari sabtu ni jamuan kumpulan GAGAK HITAM akan berlangsung kat rumah akak...harap2 semua ahli dapat berkumpul....pada ahli yg tak dapat hadir tu hukuman keras akan menanti...harap maklum

yang benar,
bendahari tertinggi kumpulan gagak hitam legam  ;p ;p ;p

10 comments:

  1. Kak enon buat kerja senyap2 ya..hihii. Aik hijo tu perasa pisang ke apa? perasa buah-buahan..nnggeeeee~~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. kong asam sungguh dia buat onar kat celah tu....hahaha....air hijau ni perasa buah buahan katenye...hahaha

      Delete
  2. Org lain dok nangis-nangis jejak kasih, Linda tetap makan mee goring yg sedap itu ye. tak patut betul adik kakak ni tau hihi... Tapi sungguhlah Linda bila bersalaman di hari raya rasa dihati tak sama masa bersalam jumpa masa org kenduri kawin kan.. kan.. perasan tak?

    Eh... gagak hitam aje ke? gagak putih tak boleh joinlah ye:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah....hadoi la sakit perut saya gelak....haah kan diorang sebuk sedih2 keluar cerita lama yg saya ni makan mee siap bertambah2....tara guna la perangai saya ni...mak saya la orang paling happy hari tu peluk cium sakan dia dgn akak sepupu...majlis gagak itam terpaksa di tunda kak lain hari nanti baru buat...gagak mana ada kaler putih kak yg puth2 tu jinak2 merpati....kikiki....jom kak join gagak itam mesti lagi meriah

      Delete
  3. time raya ni la nak jumpa yg dah lama x jumpa, mengeratkan silaturahim kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu dik rezeki mak akak last2 dapat gak jumpe kakak sepupu dia yg dah berpuluh2 tahun tak bersua muka...akak memang la tak kenal last mak akak jumpe diorng pon waktu tu akak blom lahir lagi...bayangkan la lama gile kan

      Delete
  4. aduhai mak enon spoil lah...cian dia..patutlah posing maut...ada sesuatu rupanya..huhu..

    alhamdulilah dapat jumpa jejak kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakak dpt byngkn gps kesom tu bagi arah, lawaklh Linda ni...hihiii dlm diam mk enon wat keja ya...

      Delete
    2. hahaha....haah minah tu bikin onar kat rumah orng je...memula akak pelik gak dah kenapa dia senyap je kat celah tu....hempehh betol....syukur sebesar2 syukur bila dapat lepas kan hajat mak akak....

      Delete
    3. kikiki....haah kak bersemangat gile kak kesom tunjuk arah jalan sikit lagi nak tercocok mata saya....hahaha....mak enon tu memang makan lebih sikit mesti membuang mana la badan tu nak gemuk tak sempat jadi lemak dah keluar balik....hahaha

      Delete