sila klik sini

Friday, 3 July 2015

PUASA DULU DAN PUASA SEKARANG (EPISOD MERCUN)

16 ramadhan  jumaat  3 julai 2015


Assalamualaikum dunia dan salam satu malaysia.....


Dari akak kecik2 lagi sampai la dah remaja tua ni,bulan puasa adalah bulan yg sering ditunggu2.Dedulu mase bebudak kalau tiba je bulan puasa ni dah sebuk kumpul duit sekolah (bulan pose kantin tutup) nak beli mercun lawan dengan bebudak jantan....padahal beli pon setakat mercun tarik dengan mercun ulau jew pon.....kahkahkah...mercun ulau tu bagi akak mercun paling bangang yg akak penah main selama ni....hape tak bangang nye dik non...bila bako je mercun ulau ni akan menyala pastu nampak la sikit api merah2 kendian dia mula terbako dan menghasilkan debu itam yg memanjang cam ulau....dan debu2 tu pon berterbangan ditiup angin   T____T   sunyi je langsung takde bunyik letup2....sampai sekarang akak tak paham nape diorng panggil MERCUN........

Kalau time tu bebudak pompuan berani main mercun tarik tu dah kire hebat sangat dah tu....arwah bapak akak dulu kerja kat pelabuhan kapal jadi dia tahu jadual kapal2 yg akan pergi ke china, nnti dia dah siap2 kirim kawan dia suh belikan mercun kat sana...selalu arwah bapak akak kirim dalam 50 hengget je tapi mungkin time tu mercun masih murah pastu terus beli kat negara yg semua pon tahu "china negara pengeluar mercun paling besar" jadi sekotak beso bapak akak dapat bawak balik...suka la akak joget2 terus kat situ....abang2 akak jangan cakap la dah terlompat2 kalah monyet dapat bunga dik non....hahahaha....tapi kiteorng tak main dulu bertahan sampai malam tujuh likor....mase tu pelita dah penuh keliling rumah.....bestnye kalau di ingat2 balik cam nak menangis pon ada.....
Nanti lepas je berbuka abang akak yg ke lima tu akan mula hidupkan api pelita, selesai je sembahyang terawih penuh bebudak datang nak tumpang main bunga api kat laman rumah kiteorng.......

Malam raya adalah malam kemuncak abang2 akak akan berlawan main mercun dengan bebudak kampong sebelah.....selalu memang kiteorng menang, ialah mercun sekotak beso main sampai esok pon tak abis agaknye....maka ramai le bebudak datang tengok pertunjukkan mercun kat rumah akak time tu....akak kan main belagak lagi mase tu berdiri pon siap mendada, padahal nasib bapak ko sempat kirim dengan kawan dia yg nak pi china kalau tak ko main le mercun ulau bangang ko tu.....kahkahkah
Ada sekali tu tapi tak ingat pulak bape umur akak time tu....nak dijadikan cerita malam hari raya tu ramai la datang main bunga api kat laman rumah kiteorng,jadi akak pon cam budak gila terlompat sini terlompat sana....mak akak dah berapa kali pesan sentiasa pakai seliper pasal time tu kiteorng main bunga api yg pemengang besi tu cap harimau hitam kalau tak salah akak....camne agaknye akak terleka bole pulak berlari tak pakai seliper sekali hambik ko melekat bunga api besi tu kat tapak kaki akak....meraung2 akak menangis memalam raya tu tengok tapak kaki dah melecur,dah satu keje pulak mak akak nak tuam  dengan ais kasi hilang sakit,padahal dia tak tahu akak meraung bukan sebab sakit sangat tapi sedih pagi raya kompom tak dapat melaram kasut baru kekdahnyeeee.......esok akak hanya mampu pakai selipar jepun je dik non kaki dah melepuh terbako....terus keyakinan diri akak takde nak berjalan raya dengan kengkawan tapi tak sangka makin murah pulak rezeki akak bila kawan2 arwah abah dan mak akak kasi duit raya lebih sebab simpati dengan orng sakit ni hah.....kikikiki...sambil baring depan tv tak abis2 kire duit....hahahaha


Ni gambo kenangan tahun lepas...pestime izara berani pegang bunga api sendiri....tengok la muka dia yg terpegun tu....ape yg dia tengah pikir mase ni agaknye??? Izara tak berani nak pusing2 kan bunga api kat tangan tu lagi,dia just berdiri tegak dan tenun je bunga api tu sampai abis....kikikiki


Izara tak main sendiri ada abang akak yg temankan...ni  abang akak yg ke lima, dia memang rapat dengan semua anak2 akak...yg tengah berdiri tu pulak abang ngah akak yg duk keyelll tu....hehehehe....ni gambo mese bulan pose tahun lepas....seronok berkumpul ramai2 time berbuka kat rumah mak...tahun lepas akak anak beranak beraya kat pontian...tahun ni inshaa Allah giliran beraya kat melaka pulak.....kiteorng memang gunakan sistem giliran kalau balik beraya setiap taun....sejak kawen dah buat camtu jadi senang tak pernah nak bercekau berebut nak beraya kat kampong memasing.....hehehe




ok la jumpe dilain n3 kalau akak rajin nnti akak buat episod kuih raya dan baju raya pulak....tungguuuuu



8 comments:

  1. asalamualaikum kak..selamat pagi kak....bunga api dan mercun nampak macam tak bahayakan zaman dulu...macam tak ada dengar putus jari akibat main mercun kan...yan suka main mercun gasing....habis seluar berlubang akibat kena percikan api...

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam dan morning yan....haah kan jarang dengar kes putus2 tangan ni padahal bebudak dulu banyak gak main mercun....abang akak kretif dia siap buat penghadang dari kayu kalau main mercun gasing jadi mercun just pusing2 dalam kayu je so seluar akak tak penah berlobang kene mercun....hehehe

      Delete
  2. Gelak kejap baca ni. Agaknya la SB remaja purba yg langsung tak penah pegang dan main mercun ni..adehhh!!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki...mesti SB takut nak bako mercun kan...saya pon penakut gak selalu main bunga api je pon...takpe lepas ni bole beli mercun main malam raya cam kiteorng....best seronok tapi beli yg kecik2 saja SB sebab yg beso2 tu bahaya

      Delete
  3. seronoknya masa kecil linda dapat main bungapi dan mercun yang banyak ..import terus dari cina pulak tu.Zaman skg ni makin dilarang makin banyak pulak yg cedera .
    cerita bab bungapi ni mlm tadi kakak pergi Mydin ...buka je pintu kereta kaki kakak tercucuk besi bungapi ...walaupun sikit je yg kena tapi aduhh...sakitnya.Ntah sapa punya kerja lah main bunga api depan Mydin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan la tiap2 tahun dapat main banyak2 kak kadang2 termiss gak sebab takde kapal nak gi china....kikiki....sapa la tu main bunga pi sepah2 tak pasal2 dah kene kaki akak....mangsa keadaan akak ni sian...ngeri kalau tengok tangan bebudak yg hancur sebab mercun....kecut perut saya mintak dijauhkan....selalunye jadi camtu sebab main mercun bola kak sebab mercun tu memang bahaya....abang ngah saya kasi main mercun padi je...tu pon kan main bising mulut saya suh hati2....hahaha

      Delete
  4. Tak berani nak lepaskan anak2 main mercun kat depan rumah tanpa pengawasan mata ai ni.. Kalau kat kampung takpe sebab memang dalam lingkungan family kita je..
    Serik tak bagi main kat luar sebab dak Adik pernah terkena bunga api dekat bawah matanya.. sejak tu memang ai tak bagi dia keluar main waktu malam time bulan Ramadhan..

    ReplyDelete
  5. akak pon sama kalau ada orang dewasa temankan takpe nak main sendiri2 memang tak la akak nak kasi...nasib tak kene mata...mintak di jauhkan....tahun ni si izara makin enjoy nak main bunga api tiap2 malam akak terpakse seret kaki pi teman kan dia....bunga api belen tahun lepas punye....kikiki

    ReplyDelete