sila klik sini

Thursday, 23 July 2015

KISAH RAYA KAMI (raya ke2 2015)

8 syawal  jumaat 24 julai 2015


Assalamulaikum dan salam hormat....


Raya ke2 akak sama je cam taun2 sudah...pepagi kalut duk bungkus kain baju nak bawak balik kampong...ntah ape fesyen ntah suka benor bungkus baju saat akhir....sebelom tu akak dengan kak ngah dan kak zah goreng mee sekuali besor buat sarapan....kiteorng kan ramai  kene goreng dalam kuali beso terus....kikiki....bila dah siap masak pepandai le korang datang bawak pinggan cedok mee sendiri...takde istilah nak berhidang2 bagai....keluarga akak memang sempoi camtu...lepas makan memasing pandai basuh pinggan dan cawan sendiri....jadi tak banyak le pinggan mangkuk berlonggok....sarapan dan sambung borak2 lagi kat dapo....happening sangat2 buka cerita  kisah dulu2 dan ketawa sampai keluar air mata....antara kenangan yg akak rindu2 kan selalu....sumpah akak sayang semua adik beradik akak....moga Allah panjangkan umur mereka,murahkan rezeki mereka dan di sembuhkan segala penyakit...aminn

 Lepas kalut2 bungkus segala khazanah laju2 mula kan perjalanan....tapi tak sampai 10 meter gerak cik boss terpaksa hentikan kete tepi jalan sebab akak nak beraya rumah mak sedara akak dulu....kikiki....dekat je rumah mak ngah akak ni tapi raya pertama tak sempat datang dah belah petang2 tu nak datang tengok2 rumah dia pulak kosong....mesti dia anak beranak pi beraya la tu....kiteorng terpaksa menolak secara baik bila akak sepupu nak hidangkan mee kari sebab dah janji nak makan kat rumah besan kak ngah kat kampong kandang sana nun....sori ek hakak sepupu ku sayang bukan tak sudi tapi dah janji nak makan reramai kat sana....akak sepupu masak mee kari memang sedap maklum la tokey jual mee kari katekan....lain kali kalau masak mee kari sudi2 la panggil hadik sepupu mu ni....hehehehe

 Sampai2 je kat kandang tengok sume makanan dah siap terhidang....pehh!!! macam2 ada dik non...nasib akak jaga perut dari pagi kalau tak memang rugi besor...kahkahkah....antara hidangan nye...siakap stim,hati lembu cilipadi,sambal daging,asam pedas ikan,sayor kangkung,sotong  berempah,sayor kacang botol goreng,udang besor2 godang goreng daun kari dan ayam goreng garing panas2 dannnnn mee goreng basah yg sedap kebaboom....ya ampunnn bole bayang tak macam mana keliru nye akak time tu....kalau bole sume nak makan   T____T

 Lepas makan tolong kemas2 ape yg patut....yelah tuan rumah dah separuh nyawa masak macam2 nak kasi ko makan  jangan nak buat perangai tak semengah lepas makan pakat tolong ape yg patut....lepas dah settle sume moh le buat muka tak malu amik gambor kat rumah orang....hahaha

 Bergambor dengan sebilangan anak2 buah kesayangan....homel2 nye anak2 buah busu ni...yg depan sekali tu farah,ain, sikin dan kak long....bebudak sekarang ni bergaya macam2 time bergambor...gasak situ asalkan tak melanggar hokom akak ok je.....jangan ko nak bergambor jelir2 lidah bagai ada yg busu pi dapo amik gunting kasi potong terus.....tak beraninye diorng sebab busu dia ni garang tak henggat.....


Lepas makan2 dan bergambor kat rumah abang ipin dan kak sal kiteorng pon meneruskan perjalanan balik ke kampong....jalan cantik je takde la jam sangat walau pon banyak gak kete time tu tapi mata kan mahen mengantuk bagai di gam2 ....akak kejap2 tanye cik boss ok ke tak? akak takut kang dia terlelap kes naya dik non....nasib dia ok je ...sambil2 tu akak layan gak dia borak2 tapi hujung2 akak yg mentidokan diri....hahaha....tara guna punye bini....alhamdulillah sampai dengan selamat....seronok gila bila sempat jumpe dengan keluarga ucu yem dan ucu rama (mak pak sedara belah cik boss) diorng ni anak beranak semua sempoi2 belaka....keluarga contoh gak ni sebab semua anak2 diorng berjaya dengan jayanya....inshaa Allah akan ambil sebagai panduan sikit2....elleh!! ucu yem siap pose acah2 cute pulak....hahaha

Lepas diorng makan terus laju2 akak makan....dah tak bole tahan tengok kuah soto membuak2 panas dalam piuk sambil diiringi dengan kaki dan kepak ayam yg seolah melampai2 pada akak....kahkahkah
letak kicap cili banyak2....T__T  nak nangis bila ingat2 balik ni....sedappppppnyeeeee


Belah petang tu ada lagi 3 kumpulan tetamu yg datang membawak sampai ke malam....lepas pukul 10 malam akak dah tukar unipom dan bentang toto berserta bantal depan tv....cuaca panas sangat tido depan tv gak syok golek2 sambil tengok drama raya kat astro....hehehe....tawakal je mase tu kalau2 ada gak tetamu yg datang terpakse laju2 akak seret toto bawak masuk bilik....fuhhh!!! nasib takde yg datang beraya malam tu....hahaha....ntah pukul berapa akak terletap pon tak tau sedo2 dah siang je....sarapan cekodok bilis pagi tu dengan baki soto....makan kenyang2 sebab nak bejalan raya sampai lebam hari tu....nak tahu lebam ke tak tunggu sambungan cerita akak dalam n3 lepas ni....



bobbbyeeee....

6 comments:

  1. kalau dah ramai kumpul, mmg kena masak seperiuk besar..makan pon pepandai ambik sendiri. tak payah nak tunggu kena panggil makan. sama gak mcm keluarga SB yang mmg besarnya ya ampun..bila dah berkumpul, boleh roboh rumah jadinya..hahaa!1..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sapa ada keluarga besar mesti faham sangat dengan cara ni kan SB....kikiki....sume pandai main peranan jadi sume jadi senang nak atur....sama la dengan saya SB kalau sume berkumpul sampai tak muat rumah mak tu....tapi yg penting semua happy!

      Delete
  2. banyaknya makanan....pas raya kena diet betul2 ni...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa binatang DIET tu??? hahahaha....dan2 tak tahu ape bendanye diet tu ek yan...dasar tak sedo diri sume akak rembat baikkkk punye....air gas air batu sume akak sebat tanpa sesalan gituuu....last2 menangis tekup bantal....hahahaha

      Delete
  3. ramainya ank2 sedara linda ya...comel2 gitu.
    mkan2 sana sini kn kalau braya rumah sedara mara...bulan raya ni memng xleh nk diet...nnti blikrumh mnyesal...hihiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih kak puji anak buah kite....kikiki...haah memang ramai anak buah saya kalau nak dikira lelaki pompuan ada 20 orng kesemuanye....ramaikan....kalau sume balik serentak kompom tak muat rumah mak saya kak....betollll tu kak saya sokong sangat tu....mana bole diet time2 camni kan...ni kan raya nanti menyesal tak hengat.....kiah propa sangat la saya ni....hahaha

      Delete