sila klik sini

Wednesday, 8 July 2015

KETUK KETUK RAMADHON (EPISOD BUNGKUS OVEN)

22 ramadhan  khamis  9 julai 2015


Assalamulaikum dan salam hormat.....


Sekejap beno rasenye ramadhan kali ni...minggu depan dah raya dik non...sedih pulak cam tak puas pon ada gak tapi apakan daya.....jom la terketuk2 bersama akak "linda off" selagi ada peluang ni bole la seronok2 nak kongsi2 menu kat blog nanti dua tiga hari nak raya kompom tak sempat punye....maklum la sebuk bebeno kekdahnya.....


 Ni menu 19 ramadhan....ikan jaket goreng sumbat pedas kebabom, tauge kasar tumis dan yg hitam legam tu adalah cekodok pisang....akak bancuh pakai gula merah pastu terhangus skit pasal tu la beliau tetiba kelihatan seperti dayang senandung di situ.....jangan memain ye itam2 camtu pon licin kiteorng makan.....hahaha

 Air oren dan ais blended coklat....sejak pose memang kak long dah pajak tugas2 buat air ni dengan masak nasik gak....kikiki

 Menu 20 ramadhan  sup ikan serkut,sayo campor dan sambal gesek....kombinasi yg bersatu meletup gituuu.....tu nampak tu akak dah tuko baju baru kat meja tu....kikiki....taun ni beliau pakai baju kotak2...akak beli kat daiso rm5.30 je

 Air sirap dan lemon panas untuk akak hari tu....syukur sume sedap selera makan

 Ni menu semlam 21 ramadhan....ketam cili,peria tumis telur, telo masin dan baki sambal gesek....air semlam pon akak just suruh kak long bancuh sirap je.....sedap masuk ais banyak2

 Buat lagi puding roti bila memandangkan sambutan amat mengalakkan....nak mengelakkan roti berkulat tu yg akak gigih membakonye semalam....campak pisang dgn chip coklat banyak2 dan makan suam2 dengan sos kastard....walaaaa....abang ngah makan tak henggat

Biskut dahlia susu peberet anak2 akak adalah kuih terakhir yg akak bako malam tadi....ni baru siap mengemas oven dan simpan balik khazanah2 bahan2 kuih ....bila oven dah gantung ni segala memintaan biskut tidak akan di layan harap maklum.....hahaha....selagi tak bungkus oven tu ada je suara2 sumbang suh bako sekut tu la sekut ni la....last2 hakak yg dok terlepek depan oven nanti...harap maaf jika rupe paras dahlia tu pelik2 skit....ntah mana acuan dia akak dah campak puas cari tak jumpe...last2 akak pakai je acuan churros ni....kahkahkah....tak sepeka jadi nye yg penting 'hado'.....kahkahkah...siap kecik beso kecik beso....time ni dah pukul sebelas malam tadi....akak pi gatal adun sampai dua adunan terus last2 buat sambil menguap 800 kali....petamak sangat rasain loh!!!  nasib siap gak sekut akak dik non....dua adunan tu bukan untuk akak je...separuh nak kasi mak dan separuh lagi nak kasi mentua....



Esok akak nak balik kampong dah jadi jumpe lagi isnin depan ye....nanti akak buat n3 teketuk2 kat kampong pulak tau....nasi ambeng mu tunggu aku datang!!!  ehem...ehemmm....air katirah gak....kikiki....dasar menantu tara guna..."ko balik kampong bukan nak tengok aku pon sebuk nak makan je keje ko ye!!"   hahaha...."tengok mak sambil makan le ni....kite makan sesama ye mak"


ok la bobbyeeee....jumpe dilain n3  bersama akak "linda off" ....insha Allah.....



8 comments:

  1. Kak saya dari sehari ke sehari nak buat kuih dahlia susu tu..tp sampai kesudah tak buat..taugeh besau tu peberet kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang yg amat dan buat sekut ni kan dik...bahan2 pon tak banyak sedap pulak tu....sama la kite akak pon suka sgt tauge kasar ni...hi5

      Delete
  2. samalah dwngan yan kak...kontrak buat biskut dah tamat :-))

    semoga selamat pergi dan balik ..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. cecepat simpan oven kalau tak sampai raya tak abis2 nak membako...kikiki...mekasih yan alhamdulillah...dah pulang dgn selamat

      Delete
  3. menu2 berbuka yang menyelerakan....
    awalnya bungkus oven linda,orang lain baru nak bukak oven....ialah linda nak balik kampung kan....
    apapun moga dipermudahkan perjalanan linda dan keluarga ke kampung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah kak time berbuka kayu goreng kicap pon sume sedap selera makan....hahaha....dapat lima nam jenis sekut raya kira dah cukup le tu kak buat banyak2 pon sapa nak makan tamu lebih suka kepek2 je....mekasih kak atas doa2 dah selamat pulang ke rumah dah

      Delete
  4. kenapalah baca entri ni tengahari hahaha.. tak pepasal telan air liur

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki...sori dik kalau terliur lain kali zikir bebanyak cam akak ni....hahaha....zikir la sangat padahal lapan poh kali telan ailio....hahaha

      Delete