sila klik sini

Friday, 19 June 2015

KETUK KETUK RAMADHON DI WGDG (puasa ke 3)

3 ramadhan  sabtu 20 jun 2015

Assalamulaikum semua dan salam sejahtera....

Tajuk kan mahen....hahaha...ketuk ketuk ramadhan katenye....nasib tak ketuk ketuk kepala linda !!!! hahaha....tapi tu la memang gini  la bulan2 pose asyik dok berketuk je lesung batu akak kat dapo....kejap kang tumbuk sambal...tumbuk bawang la...akak memang kurang suka pakai mesin melainkan cili kering je akak mesin seminggu sekali....



Ni menu berbuka semalam....menjadi gak akak bako ikan dengan mengukus kaswi dik non....kikiki...tekak nak makan sangat2 tu yg akak gigih gak membuatnye....tekak pose ni tahu2 jelah asyik la dok teringin macam2...tapi nanti time berbuka tak makan sangat pon....nampak sangat nafsu semata2 kan.....ikan parang panggang kunyit hidup tu memang feberat akak anak beranak.Kak long panggil lauk orng beranak....memang pon tapi ape ada hal yg penting sedap dan sehat....air asam akak semalam kan main kebabom sedapnye....eh!!! terpuji diri sendiri pulak....hahaha....selain tu akak masak tauhu telur sambal cili padi kering dan sup kentang suun.

 Gigih akak mengukus kaswi dalam bekas comel2 ni semalam....buat satu adunan je dapat la 34 ketul...sedekah sana sikit sini sikit tinggal kan 10 ketul je buat makan kat rumah, tu pon tak abis ada seketul dalam petiais.Kire halal la ye akak dok kukus bertindih2 camtu....kikiki...gara2 malas nak keluarkan setingkat lagi piuk kukus akak.Nampak cam lompang pulok kaswi akak ni bila ada lobang kat tengah2 tu....kikiki...konfius mak ;p

 Dapat akak balas kaswi pada jiran akak yg sedekah durian ni semlam....terkejut bila kak nor cakap durian ni dari pokok kat belakang rumah dia....bagosnye baru 9 tahun duk kawasan ni dia dah ada dusun durian belakang rumah....akak ada dusun lalang je dik non   T____T  Terima kasih kak nor dan abang rizal ye....diorng ni memang selalu sedekah buah2 pada akak...orang memberi kite merase kekdahnye....syukur jiran2 akak sume yg baik2

 Selain dusun lalang kat rumah akak ada gak dusun kelapa nan sebatang....kikiki...suh abang akak petik kenkonon nak berbuka air kelapa la nanti...tapi sampai la ni tak berkopek2 gak....
Pastu akak konfius dah kenapa akak beli kentang sampai sepundi camni???? tapi takpe la bulan2 pose ni banyak yg bole akak gayakan dengan kentang2 ni sume....karipap...begedil...salad...pie.....berangan je la ko linda!!! hahaha...tengok la nanti kalau rajin..... ;p




ok la bobbyeeee....jumpe dilain n3


psttt!! selalu korang start buat kuih raya berapa ramdhan ek?

4 comments:

  1. kita guna blend jer takut orang rumah bawah rasa nak runtuh pulak hahahaha... rajin nye melauk, mengkuih bagai.. kita masak nasi & lauk jer.. nak mengkuih tak berapa pandai hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la cam kak ngah akak dia pon duduk rumah tinggi2 cam ko dik...sian nak makan sambal belacan pon kene blend...akak masak simple2 je yg rumit2 tu kim salam...hehehe...pelan2 kayuh lama2 nanti kompom pandai buat memacam kuih lagi pon setakat makan berdua tu baik beli je dik,,,,

      Delete
  2. kak buat entri resepi kaswi...cantik kejadian kueh tu...:-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. inhsaa Allah nanti akak buat ye yan.... :D

      Delete