sila klik sini

Thursday, 18 June 2015

KETUK KETUK RAMADHON DI WGDG

2 ramadhan  Juamaat  19 jun 2015

Assalamulaikum semua......


Hari ni masuk hari kedua kite menjalani ibadah puasa....segalanya berlalu dengan pantas..tak terkejar.Tahun ni akak lebih bersemangat nak sambut raya puasa...tak macam tahun lepas...kuikuikui...kedatangan ramadhan tetap disambut dengan kesyukuran cuma aura gembira tu kurang sikit...jadi ramadhan akak tahun lepas berlalu dengan suram dan suam gituuuu....bila dah nak raya tu akak jadi cam terkejut gileee...eh!! dah nak raya? dah sebulan ke puasa? camtu kisahnyeee...
Ramadhan tahun ni akak nak lebih menghargai setiap detik dan saat kekdahnye....sebab ntah jumpe ntah tidak ramadhan mendatang....mudah mudahan Allah memanjangkan usia kite agar dapat bertemu ramadhan yg seterusnye. Aminn....

 Ni watak utama malam sahur sulong akak....cik crab goreng kunyit...dalam pukul 9 malam akak siap2 siang dan lumur garam kunyit pastu campak dalam petiais....pukul 4.45 pagi akak bangun dan goreng la beliau sampai garing....sedap makan dengan nasik panas2....

Kendian panaskan je baki lauk ayam masak hijau...ni je lauk kiteorng malam sahur pertama tu....awal2 sahur ni berselera la makan masing2, tengok nnti hujung2 puasa sume yg lemah takde selera...
Ni pulak time berbuka semalam...asam pedas ikan kembong,bendi goreng dan ayam goreng kunyit....ada belen ketam yg akak goreng mase sahur, jadi perhangatkan je dah jadi lauk berbuka pulokkk....kikiki...simple je lauk kiteorng sebab memang dah berniat tahun ni takmo menbazir masak macam2....takmo ikut  rase tekak yg dok tingin yg bukan2 tapi nanti last2 tak makan pon. Harap bole bersederhana tahun ni....inshaa Allah :)  Hari pertama berbuka langsung takde kuih....kikiki...malas nak ke param dan malas nak buat sendirijugak....tapi kiteorng ada ni....


Minis sorbet katenye....kikiki...layan gak makan ni lepas berbuka. Nasib ada perisa raspberry sebab akak kureng sikit perisa mango ni....ape aje pemanis mulut perisa mango memang akak tak suke...tapi kalau jeruk mangga asam boi lapan kontena pon akak bole hadap....hahaha....malam tadi punye sahur takde gambo sebab terlupe nak bawak turun hanpon....akak tak gigih nak turun naik tangga semata2 nak pi mengambik hanpon dik non....sahur tadi akak just panaskan lauk asam pedas ikan dan goreng sikit ikan masin dan telur dadar, air pulak cam biase akak minum air suam kosong je, cuma cik boss akak bancuhkan horlick atas permintaan dia....selalunye dia minum nescafe....misteri di situ???



ok la bobbyeee...jumpe dilain n3



pssttt....hari ni ingat nak panggang ikan parang kunyit hidup cicah dengan air asam dan buat kuih kaswi jugak....selamat memasak pada semua.... yg tak masak tu selamat membeli di param ye......kikiki

6 comments:

  1. kita tak memasak tapi mak memasak kiki
    pemalas punya anak tau nak makan je kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe sebab mase akak anak dara pon camtu gak sume mak yg masak....hahaha...kite bukan malas benaunye dik cuma mak masak lagi sedap...kahkahkah...ayat cover line....selamat berpuasa dik :D

      Delete
  2. Hari ini kakak kerja jadi memang main beli ajelah Linda.
    Dlm perjalanan balik dah banyak menggoda mata mana boleh tahan hihi..
    Semalam cuti kakak masaklah juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau yg berkerja tu memang tak sempat kan kak...mesti terkejar2 dgn jalan jam lagi baik beli je kak....hati2 jgn dok memborong sakan sume mesti nampak mengoda pasal tu sy malas nak pi param takut tergoda....kikikiki

      Delete
  3. buka arini mak yan masak mee hoon tomyam ...sukun goreng :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap tu mee hoon tomyam akak suka dan sukun goreng lamaaaaanyeeee tak makan...malam ni sahur mungkin akak masak meehoon gak rasenye... ;)

      Delete