sila klik sini

Wednesday, 13 May 2015

SARDIN MASAK KICAP (DALAM EDISI AKU BUNTU)

Assalamulaikum dunia dan salam sore.......

Lama dah tak cite pasal masak2,hakak terindu2 dik non....sebut sardin ada tak kat sini yg suka sangat makan sardin? Akak anak beranak suka je 'kecuali' si mak enon (izara) kalau time akak masak sardin, akak kene masak lauk lain untuk dia...minah tu suka makan lauk2 sup, tapi kuah jelah yg dia makan banyak, isinye kiteorng yg perabihkan...hehehe

Apa cara korang selalu masak sardin??? sambal, goreng asam, asam pedas (sedap gak masak camni campor kentang dan lada hitam) masak kari ....banyak la resepi yg kite bole masak dengan setin sardin.Tapi pernah ke korang masak  sardin kicap? mesti pernahkan...akak je pepoyo kat sini...hahaha...alaaa...korang ni kasi la can.....memula dengau tu terkejut gak akak....pastu tertanye2, "sedap ke kalau masak kicap?"
Dengan perasaan ingin tahu dan pada masa yg sama hotak akak buntu sangat hari tu tak tau dah nak masak ape....akak pon cuba la masak sardin kicap, berbekalkan resepi dari kawan fesbuk, akak pon cuba la masak sambil menyanyi dan menari gumbira di dapo....tralalalala.....ok tu tipu....kihkihkih......thanks fren kasi resepi.... =)




Ni hah sardin kicap yg akak masak....sedappp rupenye...kat rumah akak ni kalau masakan berkicap ni memang laku kecuali si mak enon jelah yg tak makan...ape pesen ntah minah tu kicap langsung takmo....kalau tak sedang mak ko ni boring2 goreng tolo gaul dengan kicap pon dah cukup....

resepi sardin kicap

bahan-bahan:
1 tin beso sardin
1 biji bawang beso  (hiris bulat)
3 ulas bawang putih  (hiris)
2 biji cili merah     (hiris)
10 biji cili padi   (hiris)
seinci halia  (hiris)
kicap manis dan masin ikut suka hati korang
sedikit minyak utk mengoreng dan menumis

cara-cara :

1)Asingkan ikan sardin dengan kuah,kemudia goreng ikan tadi dalam sedikit minyak hingga garing.angkat dan ketepikan.Hati2 mase goreng ikan ni sebab meletup2 dik non,kecikkan api...

2)Dalam minyak yg sama tu tumis semua bahan yg dihiris hingga naik bau,kemudian tuang kicap ikut sukatan yg korang inginkan (kalau korang nak berkuah bole tambah sikit air) kacau2 sekejap pastu masukkan kuah sardin tadi,masak sampai kuah mendidih...akhir sekali masukkan ikan sardin tadi, kacau sebati dan bole la dihidangkan bersama nasi.....


senang sangat kan tapi bole tahan sedap gak,kalau tetibe korang buntu bole try masak camni.....mase nak goreng ikan sardin tu hati2 skit sebab meletop2 hokey, tutup dgn tudung piuk tau...jgn ko tutup pakai tudung paridah pulak abis tebako tudung mahal ko nnti, tapi kalau tudung ko tu,tudung paridah cap ayam  cam akak punye takpe...kahkahkah....... T______T


bobbyeeee....jumpe dilain n3 ....















6 comments:

  1. assalam linda,sardin ,kakak suka masak apa pun bedal kecuali masak kari kureng lah sikit.Masak kicap camni memang sedap kan...
    Linda pernah try ke sardin masak taucu ,sedap tau...sama je resepinya cam masak kicap ni cuma ganti dengan taucu yang dibasuh sikit agar tak masin sngt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam...masak taucu belom penah cuba lagi kak insha Allah satu hari nnti mesti nak cuba gak...kak nnti buat la n3 pasal karipap nak gak tengok saya dah terpikir2 cam nak buat je ni....hahaha

      Delete
  2. sardin asam pedas lagi la terangkat

    ReplyDelete
    Replies
    1. intannnnn!!! lama dah tak komen2 dengan ko dik....orng melaka kompom la suka asam pedas ni...akak kalau masak sadin asam pedas suka campor kentang dgn lada itam...sedapppppp =)

      Delete
  3. Replies
    1. cik boss akak pon suka sardin goreng garing2 dedulu mak mentua akak rajin buat camtu.... =)

      Delete