sila klik sini

Thursday, 7 May 2015

CARI REMIS DI PANTAI PENGKALAN BALAK

Assalamualaikum dunia.....

Ni xtvt sebelom cuti berakhir....memula akak malas nak ikut famili akak pegi sini tapi tetiba datang akal nak buat surprise....gigih akak drive sendiri dari romah...kikiki...datang pon dah petang lebih kurang pukul 5 ptg kalau tak silap....dari rumah akak nak ke sini dalam 45 minit berkereta...dulu selalu gak kiteorng datang sini carik remis dan kepah....sekarang kepah dah takde,susah benau nak jumpe...mungkin dah pupus lepas kiteorng asyik korek je....pupus terus jadinye   T____T

Sebelom balik pose sekeping sambil bersandar kat cinonet itam akak yg nampak berkilat2 pulok dalam gambo ni....akak bawak myvi tapi akak tak race ye selalu ikut peraturan jalan raya dah hampir 9 tahun bawak kete dan sekali je kene saman sebab dok curik ayam   T____T  jadi pada semua pemandu2 diluar sana pleaseeee jangan jeling2 akak mase kat jalan....akak langsung takde kene mengena dengan club myvi yg buat onar berlombe atas jalan.....akak bawak pon 50 - 60 km je selalu.....dan yg penting akak bukan yana!!!

Operasi mengorek pasir pon bermula dengan jayanye....tu bukan kaki hakak, ni kaki besan kak ngah akak....sambil berlunjur gosib2 bole je mencarik remis .....mencari like a boss kekdahnye....senang je cari remis ni,izara yg ketot tu pon pandai cari...cuma kene tahan panas jelah, nasib time ni dah petang jadi redup la skit.....
Tekun akak dgn kak long mancari dan memilih...ambik yg beso je yg kecik2 campak balik dalam laut,kasi beso gemok2 skit...nnti lain bulan kite tangkap dia balik.....kihkihkih...
Ni bukan hantu gigi ye!! ni akak yg bergambo sambil kenkonon tengah nak kunyah remis (bagitau awal2 kang terkejut plak korang)  kecik je remis ni tapi sedap sangat....fefiling cam makan kuaci kekdahnye....
Mak akak siap bawak senduk dik non....hahaha...senang nak cari camni tak le tangan akak yg halus lagi mulus ni tercalar kene pasir yg kasau tu.....wakakakak,,,,berebut2 nak pakai senduk ni...padahal sekor2 kan main malas,senduk pon sume nak tunggu mak bawak abis ko plak yg lebih2 ....nasib akak anak bongsu kompom akak yg dapatkan.....takde maknenyeeeeee T____T

Sebelom balik sempat amik gambo sepam dulu....suka bergambo tepi laut sebab tetiba jadi terlebih putih pulak....kikiki...tak payah nak pakai ku puteh...ku puteh...baru la puteh !!!



Resepi remis tumis serai

3 mangkuk remis
1 batang serai (ketuk)
5 biji bawang kecil (hiris)
2 ulas bawang putih (ketuk)
3 tangkai cili kering (potong kecil)
2 mangkuk air

basuh gerimis berulang kali hingga hilang semua pasir...rendam dan ketepikan....tumis serai,bawang kecil,bawang putih dan cili kering sampai kekuningan..

masukkan 2 mangkuk air dan biarkan berdidih...setelah itu masukkan remis tadi dan kacau rata2..

masukkan sedikit serbuk perasa...rase dulu kuahnye jika tawar baru masuk kan sedikit garam kerana kadang kala remis itu sendiri sudah masin....camne nak tahu remis kite dah masak? tengok kalau sume dah terbuka tu tanda dah masak....selamat mencuba....



Kalau masak lala pon bole guna resepi ni...sangat2 sedap lagi2 kalau masak remis yg baru digali...manis sangat kuahnye tak dapat lauk lain pon takpe dik non.....


kalau ke pd bole la try mencarik remis disebalik timbunan pasir...tapi tak semua tempat ada remis camni...kalau duduk di desa lagoon resort  bole cuba mengorek ditepian pantainye inhsa Allah ada sebab dulu2 akak penah carik kat situ mase menginap..... =)



Bobbyeeee jumpe dilain n3



8 comments:

  1. Eh... Myvi yg terlibat tu mana ada drive 50-60 tak mainlah Linda.

    Mana yg dah siap masak tu Linda?
    Mesti lupa nak tunjuk tahu-tahu dah licin masuk dlm perut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha....nangis yana tengok saya bawak kete kak....yg dah masak tak sempat bergambo kak makan ramai2 hidang je remis terus serbuuuu!!!

      Delete
  2. dulu masa dok.kem terendak selalu cari kepah dan remis... :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pernah duduk kem terendak???? rumah akak tak jauh dari kem tu kalau naik kereta 5 minit je kot...akak duduk kawasan tangga batu....

      Delete
  3. kakak dah tua2 ni tak tahu cmna remis tu,hanya kenal nama saja ...kalau lala dah biasa tengok.
    tentunya seronok cari ramai2 kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lala dan remis ni tak banyak beza kak lebih kurang sama je rasenye cuma remis saiz dia kecik sikit pastu dah tentu2 la manis sebab korek sendirikan....mesti la kak sambil sembang2 tak sedar dah penuh satu besen remisnye....hehehe

      Delete
  4. lamanya xmakan Ya Allah.... menangis den nak ni

    ReplyDelete
  5. lamanya xmakan Ya Allah.... menangis den nak ni

    ReplyDelete