sila klik sini

Monday, 20 April 2015

STOBERI STOBERI CINTA


Assalamualaikum dunia......

n3 ringan hari ni....jom cerita pasal buah kegemaran anak2 akak....dalam tiga orang anak2 akak ni cuma abang ngah dengan si izara je yg suka bebenau makan buah sejak dari kecil2 , kak long makan gak tapi kira tak berapa gemau sangat la dah beso2 ni baru la suka makan buah....abang ngah mase kecik2 suka sangat makan buah betik, kalau time tu ada sepinggan ayam goreng dan sepinggan betik, nescaya betik la yg menjadi pilihan dia...camtu sekali sukanya abang ngah pada buah betik dedulu.Bila dah beso sikit sume buah pon dia suka,jadi segala stok buah dalam lemari ais memang abang ngah jelah yg tukang mengabiskan nye.... kalau pi cameron cik boss selalu kasi kat anak2 duit saku, saja nak kasi bebudak tu belajo pegang duit sendiri....selalu kak long dia akan beli cenderahati untuk kawan2 dia tapi abang ngah pi abiskan duit beli buah stoberi,padahal cik boss dah pesan buah2 sume biar ayah je yg beli tapi sebab tamak punye pasal dan sebab suka sangat dengan stoberi sanggup abang ngah abiskan sume duit dia....hujung2 nnti dia dok mengecek kat kak long skit cenderahati nak bagi kat kawan2.....hai la anak ape pon tak bole T_____T

Sekarang ni abang ngah dah ada geng...si izara pon kan main suka makan buah dan buah kegemaran dia dah tentu2 la stoberi.Kalau ada kesempatan cik boss selalu gak la belikan stoberi untuk anak2 dia ....si izara suka sangat2 la buah 'toeri' ni....minah tu kalau sepeket camni dia sorang je,manis ke masam ke sume dia hentam dik non.....ni stoberi mai dari korea,rasa bole tahan manis gak sepeket camni 250gm dah 13 hengget dik non...selalu kene beli 2 peket,sepeket dah tentu2 untuk si mak enon sorang dan sepeket lagi kiteorng share ramai2.....



Yg ni si izara  hadap sorang je tau....buah ni akak beli kat giant sepeket 12 hengget mai dari korea gak dan yg ni akak rase lagi manis dari yg cik boss selalu beli kat jusco tu.....takde la akak hari2 dok beli stoberi ni dik non...mahal hokey mengigil tangan nak membayo..... seminggu sekali kot akak beli ....takpe la dah rezeki untuk anak2 ....

Budak kecik yg memalam sebuk nak buah 'toeri' selagi tak dapat asyik itu jelah yg dia dok ulang....mentang2 dia tau ada lagi belen buah 'toeri' dalam lemari ais, tu yg dia meroyan memalam bute....nah!!! merase la ko makan buah dalam gelap anak oiii!!! tak kuase akak nak bukak lampu bagai....hahaha...dalam gelap pon dia ok je asalkan dapat mamam 'toeri'

Selain stoberi si izara suka gak makan buah anggur, tak kira la yg merah atau yg hijau tapi dia tak suka makan anggur yg jenis beso2 banyak biji tu.Jenis yg kecik2 ni manis dan agak ranggup, tengok tu tangan kecik izara tengah kuti (petik) anggur....

Buah durian pon minah ni layan...ni mase dia umur setahun kalau tak silap akak....akak masukkan gambo ni dalam fesbuk,ramai yg tegur cakap izara pandai makan durian sebab selalu bebudak tak tahan badan kalau makan buah ni....durian kan panas tapi alhamdulillah izara ok je lepas makan tu.....sampai sekarang minah ni suka makan durian,sebuk je menyelit kalau nampak apak dia mengopek durian.... =)

Ni gambo si izara mase umur 6 bulan...dia tengah nyoyot buah oren dalam garing2 tu...ni pestime izara makan buah sendiri dan sejak tu akak dah perasan yg dia memang suka makan buah.....selain buah2 abang ngah dan izara suka gak makan sayur....paling diorang suka lobak merah tak kira la yg mentah atau yg akak masukkan dalam sup, selain lobak izara suka makan kacang panjang,bayam,brokoli dan asparagus.....amboiiiii sume sayo memahal tu....kopak poket apak ko!!!!




ok la jumpe dilain n3 ye....nnti akak cite pasal buah kegemaran akak pulak....padahal!!!!!.... akak sume buah pon aku sapu....kahkahkah


bobbyeeeee......

8 comments:

  1. Baguslah macam tu Linda sebab biasa bebudak jarang suka sayur, buah biasa memang sukalah. Kalau macam ini dah senang tak susah-susah cari alternatif lain.

    Strawbery Korea tempat kakak sekarang agaknya tengah musimlah Linda. Kakak pun baru beli Ahad lepas tapi tempat kakak RM15/- sepeket tak kiralah pulak berapa biji. Memang agak manis berbanding yg dari Cameron Highland..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang mahal skit kak dari yg cameron tapi berbaloi2 ....stroberi korea makan camtu je pon dah sedap tak payah nak celup2 coklat bagai,sama la tempat saya harge lebih kurang camtu la jugak....

      Delete
  2. ialah linda bagus betul anak2 linda suka makan buah2an dan sayur.Anak2 akak dah besar baru nak makan sayur2 ,buah2an tu 2 yg atas tu ok gak lagi kecik dah suka tapi yg 3 ni memilih betul buah2 yg nak dimakan .Kadang beli je yang tukang bedal kakak le...habis kalau tak terbiar je kat aisbox.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ada budak2 yg camtu kak cam anak sedara saya sejak kecik sampai ke beso ni langsung tak suka makan buah,sayo lagi takmo hari2 mak dia selalu masakkan dia ayam je sebab tu je yg dia suka makan....buah dalam petiais saya tak sempat kecut kak sekejap je kang anak2 saya selesaikan....kikiki

      Delete
  3. buah yan ok lagi..tapi kalau sayur yan memilih sikit...geram pulak tengok buak keler merah tu..campak lah sebiji dua kat cik yan ..izara oi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. camtu takpe lagi yan sekurang kurangnye yan dapat serat dari buah2....izara cakap kalau nak buah merah2 jom datang rumah nnti izara ajak makan same2...kikiki

      Delete
  4. Replies
    1. alhamdulillah....buat mase ni memang anak akak ok je bila makan durian mintak2 sampai bila2 la camtu sebab minah ni suka benau makan durian dik....

      Delete