sila klik sini

Monday, 13 April 2015

BAHAN BACAAN DARI MAJALAH SAMPAH (ADA PULAK AKU KESAH)

Assalamulaikum dunia.....

Terpanggil menulis n3 ni sebab teringat tulisan Rodly Fadly dalam majalah mastika keluaran bulan april....yessss!! akak baca mastika ye dik non...ramai je kondem "mastika sebagai majalah sampah" sebab kononnye banyak cerita mengarut2 dalam tu... ntah la sebab bagi akak sape yg tak suka tu tak payah la duk menghina sampai camtu,lagi pon takdak sapa paksa hang pi beli pon jadi cillax sudah la.Akak suka baca mastika sejak zaman anak dara lagi sampai la sekarang ni...bahan bacaan ringan kekdahnye,majalah mastika melambak2 kat rumah akak ni,banyak  ja yg amik pinjam pastu terus tak pulang2...hanggin memang la hanggin tapi akak anggap takdak rezeki......wah!!! tetiba terkeluar bahasa ibunda....hahaha...pak akak orang bagan serai perak sana dik non....bagi akak selain bahan bacaan ringan, dalam mastika pon banyak cerita kesedaran dan kisah2 pembalasan...mak akak paling suka cerita2 dari tanah mekah...akak pulak suka kisah2 misteri dan unik diseluruh dunia.....kadang2 bacaan santai begitu bole hilangkan stress jugak....
Akak takmo sentuh banyak tentang tulisan en rodly  cuma akak agak tercuit hati bila en rodly membandingkan cara permainan kanak2 dulu dan kini....sume yg dia tulis dalam tu betol belaka....kikiki...memang best dan lawak kalau ingat balik kenangan mase zaman kanak2 dulu kala....akak mase dulu dah sekolah darjah 3 masih main berlenggeng (tak pakai baju) maklum la badan kurus kering,nasi lemak pon tak tumbuh lagi dan budak lelaki dulu2 tak penah pulak menunjukkan minat kearah itu melainkan asyik la bermain sepanjang masa....ape je yg budak2 lelaki buat mase tu akak pon tak ketinggalan dik non...hahaha....panjat pokok jambu,main gasing,polis sentri,main askar2,main cikgu2,main guli,main tali getah,galah panjang,bola beracun,batu seremban  dan berpuluh permainan lainnye....permainan bola rounders adalah raja segala permainan sebab tepi rumah akak mase kat kampong dulu ada kawasan rumput yg luas selalu petang2 memang jadi tumpuan pada bebudak yg datang nak bermain....berlari-larian la kami sampai masam dengan peluh, tapi bila dah dekat waktu senja je semua bertempiaran lari balik rumah untuk mandi dan seterusnya mengaji disurau berdekatan....kalau tak balik siap kang mak masing2 perhambat dengan ranting kayu....akak tukang tepuk tangan tengok diorng kene sebat...kikiki...kong ajau sangat perangai mase kecik2 dulu  :p :p :p

Bebudak sekarang mungkin tak tahu menahu sesetengah permainan yg akak sebut diatas tu, tak payah cari contoh yg jauh dik non yg dalam rumah akak ni pon dah terbukti!!!...anak2 akak baik kak long atau abang ngah (izara kecik lagi tak masuk book) diorng lebih suka berkurung dalam rumah dari bermain diluar.Sesekali ada la jugak abang ngah main bola sepak dipadang sekolah,macam kak long akak perasan sejak kecil memang jarang bercampur dengan kanak2 kat kawasan rumah akak ni,rutin kak long sehari2 dari sekolah tadika sampai la sekolah menengah same je....pagi sekolah-balik sekolah-mandi,makan,rehat-kelas mengaji-balik rumah...hari2 camtu je lah, nak kate petang2 dia keluar main pondok2 dengan bebudak kampong memang nan ado ye....bukan akak tak kasi,akak kasi je kalau setakat nak main dekat2 dengan rumah tapi dah dia takmo tak kan akak nak pakse pulokkk....
Abang ngah dulu2 mase sekolah rendah ada gak dia keluar main bola atau main basikal dengan bebudak sebaya dia,tapi sejak masuk sekolah menengah ni jarang sangat nampak dia keluar bermain...dia lebih senang melepak dalam rumah je,takde main games dia tengok tv......akak suka je bila abng ngah duduk dalam rumah sebab akak ni saiko sikit...lagi bila baca berita kanak2 hilang kat sokabo,akak terus naik seriau....banyak kot kes2 culik yg sampai sekrang polis tak dapat selesesaikan...tapi pada mase yg sama akak jadi rimas bila bebudak ni terperap je tak buat ape2. Sebab tu izara ni tahun depan umur 4 tahun akak nak antau pi sekolah makan bior dia bercampor sikit jgn dok ikut perangai kakak dan abang dia.....Tapi tu la sekali air bah,sekali pasir berubah....zaman dulu tak sama lagi cam sekarang kalau dulu2 kanak2 bebas berlarian,masuk keluar hutan tanpa ada sedikit pon perasaan risau dihati mak ayah tapi sekarang pulak kanak2 dah tak bebas nak bermain diluar rumah manusia kejam bersepah dimana2,salah langkah dan masa buruk la nasib badan.....semoga anak2 kecil kite sentiasa dalam lindungan yg Esa.....


                                                              (from google)
Akak paling power mase kekecik dulu, dah rupe ulat nangka ok melinting2 akak lompat getah ni...hahaha...tapi selalu kalah dengan budak kampong sebelah sebab budak tu tinggi ko dah rupe galah tingginye....bila kalah balik romah nangis tekup bantal....kahkahkah...pepoyo je perangai tak bole terima kekalahan

(from google)

Permainan ting2 camni kiteorng selalu main tepi pantai,pastu akak selalu main tipu sebab pasir pantaikan senang terpadam bila kite buat garisan....kikiki...bertekak2 dgn kumpulan bebudak lelaki....tetiba tengah2 gaduh tu kiteorng senyap je.tengok2 sume dah berkubang dalam laut ptg tu bole pulak kakak akak mengadu dgn mak yg akak mandi laut....terus kene sedas tengah belakang....kenangan betol....



                                                                  (from google)

Ni majalah poket comel kesukaan akak....yg baik kite ambil sebagai pengajaran dan yg buruk kite jadikan sempadan.....banyak kisah2 pengajaran dan isu2 semasa dalam mastika ni...semoga mastika maju jaya...pada yg tak suka tu tak payah beli,pi beli bahan bacaan kesukaan korang tapi jangan la asyik dok kondem ja majalah kesayanagan akak ni......selera masing2 tadak sapa paksa,kite sumua bebas memilih...








                                                                    (from google)

Baik akak baca mastika dik non dari akak baca majalah yg satu ni.....puihhh!!!! konon mastika majalah sampah abis tu majalah yg ko dok baca ni bagos sangat ka???  siap kutuk2 dik non hujung2 majalah mangga ni yg dok bersepah kat rumah dia....la ni sapa yg baca sampah pon akak tak tau la???


ok bobbye nak pi baca mastika jap.....



6 comments:

  1. Betullah budak dulu merayap keliling kampung tak ada rasa curiga pun. Hari ini main rumah "A" esok rumah "B" lusa rumah "C" tak ada pun takut kena culik ke apa. Main pun tak adalah gadjet macam budak sekarang. Dulu kalau tak hangit berpeluh bukan main tu nama dia Linda. Kakak gelihati pulak kalau ingat. Budak dulu perempuan dan lelaki semua main tak adalah malu-malu. Kalau main galah yg kena peluk erat tu pun tak ada pun rasa macam budak sekarang kan.. kan... budak sekarang 8-9 tahun pun dah tahu malu-malu macam remaja bercinta...

    Jauh bezanya dulu dgn sekarang Linda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki...kelakau kan kak kalau di ingat2 balik mase zaman kecik2 dulu, cuti sekolah dulu 2 bulan tapi rase cam 2 minggu je sehari pon saya tak penah rase bosan tak payah nak bercuti bagai masuk main dalam ladang getah pon dah cukup happy mase tu....jarang yg nak bercouple2 bagai paling abis pon main kawen2 siap kene kompang satu kampong pakai tempurung kelapa....=)

      Delete
  2. samalah anak2 kakak yang 3 orang atas tu memang sejak kecil lagi tak pandai nak main2 kat luar dgn anak2 jiran ,tau nya main dgn adik beradik sendiri dlm rumah .Yg 2 ni ok juga itupun setakat main basikal dgn bola depan rumah je.Kakak dulu sama je cam Linda ...ada saja prmainan lasak yg dimain hari2...tak senja tak balik lagi...nakal sungguh.
    masa kakak from 4/5 dapat biasiswa kena langgan majalah mastika kat koperasi sekolah ,tapi masa tu takde lgi cerita2 misteri ,hanya cerita2 yang menambah pengetahuan je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jauh beza cara kanak2 dulu dgn sekarang pasal tu kanak2 dulu cedasnye lain macam setakat lompat tali getah tu takde hal la,cuba bebudak sekarang baru berkhemah dan jungle trekking skit dah sakit2 kaki dan bandan dan lagi satu kanak2 dulu kurang makan makanan segera cam sekrang ni kan kak....mastika dulu2 pon best gak saya penah baca dulu tu pon kat rumah makcik sedara kan main dia sayang majalah mastika lama dia tu siap balut dgn plastik lagi....kikiki

      Delete
  3. sabau kak sabau..amboi marah benau...huhuhu...

    permainan diatas semua yan main..paling suka main perang2...anak askar biasalah.
    :-))

    ReplyDelete
  4. Elleh Atas tu saje je akak buat2 garang bikin gempak je....hehehe...dulu2 akak ada vak kawan dgn anak2 askar,jauh diorang kayuh basikal dtg nak bermain same2

    ReplyDelete