sila klik sini

Tuesday, 21 April 2015

55 KE 60???

Assalamulaikum dunia....

Tajuk je pendek tapi kalau nak dibincangkan tujuh hari tujuh malam pon tak abis.....

Petikan dari kosmo : cadangan kumpulan wang simpanan perkerja (KWSP) untuk meminda had umur pengeluaran simpanan  persaraan kepada 60 tahun berbanding 55 tahun dengan alasan hampir 70 peratus ahlinya menghabiskan wang tersebut dalam tempoh lima tahun dianggap sebagai tidak munasabah......


Memang tak munasabah langsung !!!! dah gila ke ape duit orng ko sesukahati nak tahan sampai 5 tahun!!! Ada ke yg sokong usul ni??? Kalau ada tolong la bagitau akak kenapa???  dulu2 ko langsung tak prihatin pon...tetibe sekarang baru nak prihatin sangat!!! orang gila je yg tak curious ye!!! tu pon sebab diorng tak keje jadi takde simpanan dalam kwsp tu.....
Kebanyakkan yg bersara sampai usia 55 tahun tu camne? 5 tahun bukan mcm lima bulan ye, umur camtu bukan senang2 nak dapat keje baru....jangan la lepas ni tetibe ahmad mazlan bagi jawapan yg mengarut dan menyakitkan hati....dia tu bukan betol, kang tetibe dia suh jadi petani moden tanam tomato atau keledek kat belakang rumah sebagai perkerjaan utama sementara nak tunggu umur 60 tahun....akak perati je perangai ahmad maslan tu....
Walau pon akak sempat keje tak sampai pon dua tahun tapi yg penting duit akak pon ada ye dicelahan duit korang yg berjuta2 tu....hahahaha....walau pon sejemput je yg penting tu duit akak ye,duit titik peluh akak mase keje dulu....nak tunggu umur 55 tahun pon ntah sempat ntah tidak tetibe ko nak sambung sampai 60 tahun pulakkk....ntah ape2 la sekarang ni,rakyat semakin tertekan dan ditekan....kalau betol2 prihatin sila hapuskan "GST" konon gst ni bagos untuk rakyat...ntah mana yg bagos nye pon ???? hujung2 satu pon tak turun malahan sume harga barang  naik, pada yg berkerja tu lagi kesian sebab kene bayo cukai berganda sejak ada gst ni,yelah dari gaji dah tolak cukai pastu beli barang pon kene cukai....nasib duit saku bulanan akak tak kene cukai, kalau tak ntah ape yg akan terjadi agaknye.....hahahaha....jangan memain ye akak garang tau.....tetibe....bahahaha



Nasib duit saku ai tak kene cukai,kalau tak abis ai amuk nnti kat parlimen sana....amacam dik non cun tak body akak? penat tau akak angkat besi hari2 kat gym...ni kalau ahmad maslan tengok mesti dia gentar.....hahahaha



Jangan sampai rakyat buat perhimpunan kat jalan ye...camni hah!!! kalau perhimpunan bersih tu kira ok la lagi, tapi cebayang kalau perhimpunan camni, sape yg nak bertanggung jawab??? seram ok kalau diorang ni buat perhimpunan....hahaha....sape yg berani nak halang? abang2 polis pon takut nak dekat kang ada yg kene cabul dgn awek2 seksi seperti diatas......hahaha...nampak je abang polis terus diorang sauk masuk poket jadi stok anak ikan kekdahnye....hahaha...mati la kalau kak senduk terbaca n3 akak ni, mesti di carutnye hakak dik non....mak tak rela you!!!



ok la bobbbyeee...mak nak lari pindah uganda kat sana takde gst dik non.....  :p :p :p

7 comments:

  1. Sungguh kakak memang tak setuju 60 tahun tu Linda sebab manalah tahu masa tu kakak dah dijemput Izrael. Memanglah kita tak tahu kalau sebelum 55 tahun dah matim tapi mestilah kita mengharap 55 tahun macam chances tu labihlah sikit kan... Kalau 50 tahun boleh pun kakak nak 50 tahun lagi cepat hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua pencarum rasenye yg tak bersetuju kak zakie...memang la ajal maut ditangan Allah tu kite tak bole nak elak la tapi sekurang2nya kalau sampai umur 55 tahun tu peratusan yg dapat merasa duit tu lebih tinggi berbanding umur 60....tak salah kalau kite nak enjoy2 sebab tu kan duit penat lelah kite berkerja dari dulu

      Delete
  2. kakak pun geram juga ni napa lah nk ubah2 umor ke 60 pulak....ntah sempat ke tidak nk tunggu umor gitu sedangkan umor 55 pun ada yang tak sempat nak merasa duit tabungan sendiri tu...kakak samalah dengan linda wlpun tak lah lama berkerja tapi ada lah juga ,sempat jugalah merasa pengeluaran untuk pendidikan anak2 belajar di ipt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sikit pon tetap bermakna kak maklum la duit hasil penat lelah kekdahnye...kikiki...semua yg geram kot kalau baca kat fesbuk tu sume cam tak puas hati je....terasa sekarang rakyat makin ditindas...disuruh berjimat cermat tapi tengok bapak menteri dan keluarga memasing berjoli cam kera dapat bunga...dah macam indon dah kite ni kak...yg kaya bertambah kaya dan si miskin semakin miskin....

      Delete
  3. alhamdulilah kak...arini dah di war warkan umur kwsp sampai 55....jangan pindah uganda yer kak :-P

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki....pak menteri kite tu kecut la kot bila sume rakyat cam tak puas hati je kes duit kwsp ni...kensel la nak berkajang gi uganda duk kat sini jelah, lagi pon kat uganda takde nilai 3....hahaha

      Delete
    2. akak ni dok melaka ke dok n9...keliru...

      Delete