sila klik sini

Tuesday, 10 March 2015

KISAH NOSTALGIA ZAMAN 50an PART 2 (hantu hutan)

Assalamualaikum sume.....


Kali ni meh akak kongsi cerita seram yg terjadi pada diri mak akak mase dia kecik2 dulu, mase kejadian umur mak akak baru 10 tahun, insiden tu terjadi pada pukul 5 petang, mak akak dalam perjalan nak balik kerumah setelah seharian berjimba2 dengan sepupu kat rumah makcik sedara ....dalam perjalanan nak balik tu mak akak terpakse menempuh ladang pokok getah yg amat2 luas dan sunyi ye dik non....jalan tu kira laluan utama la bagi orng2 pantai time tu kalau nak pergi ke pekan koboi yg dipanggil pekan darat....sebab dah terbiasa ikut jalan tu jadi mak akak wat lek wat pis jelah....mak akak cakap time2 camtu dalam ladang memang bising dengan bunyik cengkerik dan burung2 yg sebuk nak balik kesarang...tapiiiii....jeng3....kasi suspen skit....kikiki....secara tibe2 ladang tu jadi sunyi sepi dik non, satu bunyik pon takde, mak akak cakap  punye la sunyi sampaikan bunyik nafas dia sendiri pon cam berdengung je mase tu.....



Disebab kan tetiba je suasana yg bising tadi bertukar jadi sunyi sepi mak akak terus laju2 berjalan....walau pon waktu tu baru je pukul 5 petang tapi suasana gelapnye dah mcm pukul 7 lebih, maklum la dulu2 mana ada api kat jalan ni rumah2 pon masih pakai pelita minyak tanah lagi kalau yg kaya skit tu baru ada lampu gasolin. Jadi bole bayang tak camne seram nye situasi waktu tu.....kalau akak dah pengsan bangun...pengsan bangun kot....tara guna ini olang manyak penakut....kahkahkah...ok sambung balik cite seram tadi....mase mak akak jalan laju2 tu tetiba dia cam dengau orng bersiul, nyaring sangat bunyiknye. terus mak akak terhenti pastu dia usha je kat kawasan tu....tetibe!!!!...disebalik celahan dahan cam pokok dlm gambo tu mak akak ternampak dua biji mata yg besar dan merah dik non.....hoiiii!!! mak akak cakap angota lain dia tak nampak yg nampak mata je merah menyala tengah tenun mak akak......pastu mak akak kate dia pengsan terus, sedo2 dia dah kat rumah baring atas tilam......rupa2nye nasib mase dia pengsan tu ada atok sedara  lalu nak balik ke darat lepas dia siap menjahit jala kat pantai....mak akak kate atok sedara tu sumbat je mak akak dalam bakul ikan kat belakang basikal  pastu kayuh laju2 bawak balik rumah dan ketika tu jugak dalam ladang tu tetiba je ribut topan dik non...mcm nak terbalik pokok2 sume padahal kat pantai mase tu tenang je langsung takde ribut pon....huhuhu...mistik sangat ni....lepas kejadian tu mak akak menderita demam tak kebah2, terlantar la dia atas tilam tak bermaya....selera semua seperti disekat badan kurus tinggal kulit dgn tulang je, rambut abis gugur kebantal......nenek dan datuk akak dah siap siaga kalau2 tak panjang nyawa mak akak mase tu.....Ajal maut ditangan Allah sebab ada pulak sedara kenal dengan seorng dukun yg pandai merawat penyakit yg mcm ni......pak dukun ni sangat hebat ye sebab mase atok akak baru je sampai ke rumah dia mase tu terus dia tahu sendiri je dik non....tak sempat lagi atok akak bercerita dia dah tahu sebab musabab penyakit mak akak ni.....pak dukun tu pesan agar esok malam tepat pukul 12 malam dedahlan pintu rumah sebab time tu la dia selalu datang untuk obatkan orng,,,,,,,esok tepat pukul 12 malam atok akak pon bukak pintu depan rumah seluas-luasnye sambil menanti tok dukun yg nak merawat mak akak.........sambung dilain n3




bobbyeeee insha Allah bersambung nnti ye....tungguuuuu
























No comments:

Post a Comment