sila klik sini

Monday, 23 February 2015

RESEPI RENDANG AYAM PEDAS CILI API BERAPI API


assalamualaikum sume....


Bersiaran seperti biase dari rumah manis rumah...kikiki... n3 ringan hari ni jom main masak2 bersama akak kekdahnye...balik dari kampong hari tu teringin sgt la tekak ni nak makan rendang ayam,kebetulan dalam lemari ais memang ada ayam sekor hari ni baru berkesempatan utk masak...jadi la buat makan anak beranak dan yg lagi best kali ni akak buat kaw2 punye pedas dik non....puas hati hakak :p  Pertama kali akak buat rendang  umur akak 22 tahun, mase tu akak dah ada anak sorng...kahkahkah...kenangan tu....sebelom2 ni akak rase cam susahnye nak buat rendang, rase cam mak je orng yg paling berkelayakan masak lauk2 spesial mcm ni terutama time2 raye....mase tu akak cukup kagum la dgn mak akak sebab pandai masak rendang.Tapi rupanye tak la susah mana bila dah selalu masak rendang ni, yg penting kite cuba 'sedap tak sedap belakang kira'  dan lagi satu akak perasan sekarang ni anak2 akak pulak mengkagum dgn mak diaorng ni sebab pandai masak rendang :p :p :p nampak sgt perangai turun temurun....hahahaha




 Mase akak snap gambo ni rendang belum betol2 masak lagi,akak suka rendang berkuah2 sikit baru sedap gaul dgn nasik or ketupat.Rendang cili api kaler memang tak berapa menarik tapi tersangat la sodapnye...lagi pedas lagiiii sodappppp....


 Ni bahan2 utk seekor ayam tau..ye akak tau nampak cam byk je bawang tu...letak byk bawng  lagi sodap dik non,cili api pon kene banyak tau,tu pon kalau korng tahan pedas la cam akak ni, kalau tak tahan bole la dikurangkan tapi bahan2 kat atas ni tak cukup sebab sepatutnya kene letak lengkuas jugak tapi nando dalam lemari ais,so lupekan jelah, sebab takde keje akak nak pegi pasau setakat nak beli lengkuas....ye akak memang pemalas T__T  bahan2 lain yg kene ada : santan pekat 2 cawan,kerisik 2 sudu,sedikit garam dan serbuk perasa.


 racik2 je semua kat atas tu kecuali asam keping,mesin tapi jgn halus sgt mesin kasar2 gitu....pastu tumis je bahan kisar tadi hingga garing,pastu masukkan ayam dan santan...kalau sebati dah agak2 mendidih masukkan kerisik,garam,perasa dan asam keping biarkan rendang memekat sambil terus dikacau perlahan sebab bila masak ayam bandar ni daging dia cepat hancur jadi kacau pon kene manja2 gitu ....
 Last sekali racik daun kunyit halus2 dan tabur dalam rendang, kacau lagi dan tutup je api sebab masak dah rendang kite dik non.....abaikan jelah daun kunyit akak yg dah kecut2 ni, ntah daun kunyit tahun bila pon akak tak tau yg penting masih ada bau dan bentuk udah lew....cik boss tak suka daun limau dalam rendang pasal tu akak tak penah masuk daun limau....

ni bulan lepas punye rendang...time ni akak pakai ayam tua...lagi sedap dik non fefiling cam makan ayam kampong kekdahnye tapi bila pakai ayam tua ni renyah sikit la sebab kene rebus dulu ayam sampai empuk



note:petua nak daging ayam pencen cepat empuk : time rebus tu ketuk 2 inci halia dan masukkan dalam periuk rebusan...in shaa Allah ayam akan cepat empuk....


bobbyeee traluluuuu.....

No comments:

Post a Comment