sila klik sini

Saturday, 28 February 2015

RESEPI GERANG ASAM TETEL MELAKA

Assalamualaikum sume.....



selamat berehat dihujung minggu....kejap je dah masuk bulan tiga,kang sedo tak sedo  tetiba je bulan ramadhan dah tiba dan seterusnye raye....bumi cepat berputar atau pon kite ni manusia  yg lambat mengejar... jom la takmo fikir berat2 meh baca n3 ringan akak hari ni....akak masak ni semalam tapi hari ni baru hegeh2 nak buat n3 dik non...kikiki...kalau kat melaka ada yg panggil masakan ni asam pedas dan ada gak yg panggil gerang asam, tak tahu la kenapa, tapi yg penting same je sedapnye....kalau sebelom2 ni akak selalu masak camni dgn tulang lagi sodap dik non...rebus sampai dging kat tulang sume jadi lembut pastu makan gaul dgn nasik panas2...fuhhhh!!! sendiri mau ingat ye....kikiki


cili padi 2 biji tu takde kene mengena dalam ini cerita, diri beliau disitu sekadar hiasan semata2... :p

bahan-bahan:
1 kilo daging lembu bercampur daging tetel
1 1/2 cawan cili kering kisar
2 batang serai (ketuk)
2 inci halia  (ketuk)
2 inci lengkuas (ketuk)
2 inci kunyit hidup  (tumbuk lumat)
3 biji bawang besar  (tumbuk lumat)
4 ulas bawang putih  (tumbuk lumat)
segengam asam jawa  ( ambil air)
3 helai daun limau perut kalau suka
sedikit garam dan bahan perasa

cara memasak:
1) daging dibersihkan dan dipotong sederhana basar,rebus daging sampai empuk....ketepikan
2) panaskan secawan minyak dlm periuk,kemudian tumis serai,halia dan lengkuas sampai naik bau. setelah itu masukkan bahan yg ditumbuk lumat dan tumis lagi, masukkan cili kisar dan masak sampai pecah minyak..kacau sebati...
3) ramas asam jawa dgn 3 mangkuk kecil air dan masukkan dalam bahan tumisan tadi....kacau sebati dan masukkan daging,garam,bahan perasa dan daun limau...biarkan kuah mendidih dan memekat
tutup api dan sedia dihidangkan.....






pagi tadi ada belen sikit lagi daging semalam terus akak panaskan dan makan dgn lempeng lembut bersama secawan nescafe'o.....





bobbyeee

3 comments:

  1. tak pernah masak cam nie..selalu tetelasak sup je....boleh try lain kali

    ReplyDelete
    Replies
    1. wajib kene try ni yan...in shaa Allah mesti yan suka punye...hehe

      Delete
  2. Sy Cuba ye resepi akk.nampak sedap dan mudah

    ReplyDelete