sila klik sini

Thursday, 12 February 2015

POHON KELAPA DAN KESEDARAN

Assalamualaikum sume.....


Malam tadi...di malam penghulu segala hari kite telah kehilangan seorang tokoh agama yg disegani...tuan guru Nik Aziz...tuan guru pergi dalam usia 84 tahun, takziah pada seluruh ahli keluarga dan moga tuan guru tenang disana.....akak salah seorang peminat jauh tuan guru, walau tak penah bersua namun setiap kali melihat wajahnya ditv atau surat khabar terbit perasaan kasih....dengan sifat2 nya yg terpuji dan wajah yg bersih sape2 pon bole jatuh kasih padanya....hanya doa yg dapat akak titipkan buat tuan guru disana.......


Berbalik pada tajuk n3 akak hari ni....sewaktu akak baru pindah masuk ke rumah akak sekarang ni, abang akak yg ke lima ada tanam 2 batang pohon kelapa didepan rumah tapi diluar kawasan pagar.Tapi sayang hanya satu je yg hidup sebatang lagi tu mati....lepas sepuluh tahun pokok kelapa akak tu pon mula berbuah....seronok la akak kan padahal pokok kelapa je pon....kikiki...tiap2 hari akak dok jengguk buah kelapa yg ada lima bijik tu, tak sabo2 nak petik...nak dijadikan cerita esok petang  mase baru balik amik anak dari sekolah akak tengok bergolek lima biji buah kelapa tu kat tanah...hoiiii!!!! sakit hati akak ok..sape punye keje ni??? dah la mencurik siap minum dan buang kat situ gak....hanggin satu badan....akak terus laju2 pegi kutip kelapa2 yg dah ditebuk tupai tu (tupai kepala hitam) dan buang terus dalam tong sampah....sambil tu akak jeling je sekumpulan budak2 yg memang melepak kat situ sebab ponteng sekolah....akak memang tuduh diorng je sebab dari pagi diorng dah melepak kat situ dan yg buat akak lagi syak pada diorng bila nampak je akak dok kutip2 kelapa yg tergolek tu bole pulak diorng ketawakan akak secara berjemaah....kong ajau tak??? dah la ponteng sekolah mencurik pulak tu dan yg lagi best time tu bulan puasa uolls.... T___T






Tetiba badan akak pon bertuko kaler hijau dik non....kikiki....amukkan pon terjadi dibulan puase kekdahnye....setan betol abis pahala pose akak hari tu....akak tanye la kenape diorng mencuri kelapa akak kan....yg paling hanggin tu bole plak diorng tanye akak balik.....'kenape tanam luar pagar'....tak ke gila soalan tu....suka hati aku la nak tanam kat mana pon!!!! sebab dah marah sangat sampai terkeluar la ayat yg akak takan halal kan dunia akhirat ....lepas budak2 tu blah sebab tensen agaknye dengau akak membebel, akak masuk dalam tipon cik boss mengadu domba....hahaha...cik boss pon geram gak tapi dia suh akak sabau banyak2 je....dengan hati yg masih bengkak tu akak selak surat kabo...pastu tetiba akak terdiam...air liur rase kesat kat kerongkong....dimuka surat ke lima surat kabo metro ada berita tentang kebakaran sebijik rumah (lupe plak kat mana) semua persiapan raya dan persiapan perkahwinan anak lelaki tuan rumah tu hanggus terbakar.Tapi ayat tuan rumah tu yg buat akak terkesima.....SAYA DAN KELUARGA REDHA DENGAN KETENTUAN ALLAH BIAR LA SEMUA HARTA SAYA TERBAKAR YG PENTING ANAK ISTERI SAYA SELAMAT.....
Dia redha kehilangan rumah tempat dia berlindung...dia redha kehilangan harta benda sekelip mata...dia redha sebab ni sume ujian dari Allah utk hambanya..... ya Allah akak terus tersedo dengan kekhilafan akak yg tak sampai pon sejam tadi....mengucap panjang akak mase tu...nampak sangat tuhan nak bagi kesedaran pada akak dan akak bersyukur sebab tuhan cepat bagi akak petunjuk....terus laju2 akak tarik balik kata2 akak sebelom ni ...akak halal kan dunia akhirat semua buah kelapa yg diorng curik tu, berapa hengget sangat la buah kelapa yg lima biji tu sampai membuatkan akak tak redha yg tu bukan nye rezeki utk akak,sedangkan orng lain hilang lebih lagi dan diorng tetap redha dan terima denga baik......

Pengajaran yg besar buat akak hari tu dibulan ramadhan...sentiasa kene redha.....sejak hari tu akak cuba belajar menhalalkan jika ada barang2 akak yg hilang secara sedo atau pon tidak.Akak anggap tu bukan rezeki akak dan kesan nye hati akak rase lebih tenang dah takde marah2 lagi bila buah kelapa akak hilang dicuri...lantak ko la akak halal kan dunia akhirat.....







jumpe lagi dilain n3











4 comments:

  1. Alhamdulillah... niatkanlah sedekah.
    Rumah kakak ni pun sama. Rambutan, buah mata kucing dan mangga di luar pagar tapi memang kami dah tak termakan biasa niat sedekah ajelah...

    Cuma pernah terjadi sedih tau Linda bila limau kasturi yg abang tanam dgn pokok-pokok sekali org gali. Kot ye ambik ajelah buahnya jgn pokoknya sekali. Tapi dah nak terjadi halalkan ajelah sebab selagi dia makan kita pun ada sahamnya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur kak tuhan cepat bagi kesedaran pada saya....melampau2 nye penyamun kat tempat akak ek sampai camtu sekali mintak2 tuhan bagi hidayah pada dia supaya tak mencuri lagi

      Delete
  2. betul tu kak zakie...tapi sdikit sebanyak ada ralatnya juga walaupun redha...

    nie lg dahsyat ..sampai pokok pun hilang...huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat mana2 pon memang ada si tangan panjang yan kite same2 la berhati2 pasni....

      Delete