sila klik sini

Saturday, 7 February 2015

NASI LEMAK DARI LEBIHAN NASI SEJUK

Assalamualaikum sume.....


Selamat berhujung minggu....hari ni dapo akak tutup lagi,kalau semalam sebab ada jemputan tapi hari ni tetiba cik boss bagi akak cuti, dia cakap nak bawa akak anak beranak makan kat restoren nasik kukus yg agak terkenal tak jauh dari pejabat dia. Ok kalau hari tu akak bagi tips camne nak buat jika ada baki nasi sejuk kan dan hari ni ada lagi satu cara yg bole kite buat kalau ada baki nasi sejuk yg banyak....idea ni akak dapat dari seorang rakan fesbok akak yg terkenal balam bidang peniagaan makanan, walau pon dah berjaya rakan akak ni langsung tak sombong dan selalu ada kan bengkel utk rakan2 yg baru berjinak2 nak memulakan perniagaan makanan.Sebab tu la akak rase Allah selalu murahkan rezeki dia anak beranak....contoh baik utk kite jugak kan....



                                                          (gambo google)

ok la caranya camni, amik nasi sejuk lebihan makan mlm dan pasti kan nasi tu masih dalam keadaan elok ye, lebihan nasi tu dilerai2 kan ,tuang sedikit santan (santan kotak pon bole) sedikit halia diketuk, sedikit garam dan gula, secubit halba biji, 3 helai daun pandan dan sedikit minyak masak. Gaul rata semua bahan dan masak nasi macam biasa, tunggu 7 minit hingga naik wap berkepul2  makne nya dah siap le tu, kacau2 nasi...sambil2 tu dah bole rebus telo dan buat sambal bilis....yeahhhh!!!! sarapan utk esok dah tersedia...dapat pulak bunggkus dalam daun pisang mcm dalam gambo atas ni kompom sedap, wangi je nasi.. :)



selamat mencuba dan pada masa yg sama kite elakkan pembaziran jugak....bobbye traluluuuu





2 comments:

  1. Waah... teknik baru ni.
    Nasi lemak kalau kena bungkus daun pisang memang melotuplah nikmatnya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol kak nikmat nye lain kan beza sungguh dgn yg bungkus dalam kertas minyak tu.....lepas ni kalau ada banyak nasi sejuk bole cuba buat kak :)

      Delete