sila klik sini

Tuesday, 17 February 2015

CENCALOK MELAKA

Assalamualaikum sume......



cara penyedian cencalok: bawang dihiris
                                         cili padi dihiris
                                         limau kasturi ambil jus dan hiris kulit
campor semua bahan2 diatas dgn cencalok digaul sampai sebati dan bole la dihidangkan...

Sape suka makan cencalok kat sini angkat tangan.....kalau datang melaka tak beli belacan dengan cencalok memang tak lengkap le lawatan korang, btol tak? Tapi akak perasan ramai je jenerasi muda skng ni tak sudi lagi nak makan cencalok dik non....huhuhu....bagi diorng cencalok ni makanan pelik....hoiiii!!! ni yg buat akak hanggin ni......ape yg pelik???? ape yg pelik???  eh! tak akak tak marah....kikiki...akak tanye je... :p

Dulu2 stok cencalok ni sentiasa ada kat rumah...time musim udang geragau tu memang mak akak akan buat banyak2 dan simpan dalam tempayan.Time sesak2 takde lauk tu mak akak masak simple2 cam bendi asam rebus pastu mak akak keruk dan bancuh cencaluk semangkuk...fuhhh!!! sedap dik non berselera je makan...cuba akak buat camtu sekarang mau agaknye terkebil2 mata anak2 akak.....hahaha

Sape2 yg tak pandai makan tu nnti beli cencalok try makan skit sebab kalau tak cuba mana nak tau keenakan rase dia....kalau melaka terkenal dgn cencalok,kelantan pulak dgn budu dan perak dgn tempoyak...akak sume pon balun...hahaha...sedap kot sape yg tak makan tu lantak le...kikiki..kalau dah tekak tak nak mana bole pulak nak dipakse2 kan....




Tadi balik dari bank saje lalu pantai dan tak sangka ada rezeki jumpe geragau baru naik dari laut....segar bugar sekilo rm5 akak beli 2 kilo...sekilo utk mak akak sekilo lagi utk mak mertua yg duk kat pontian sane....esok in shaa Allah kiteorng balik kampong sambut raye....kikiki...balik tadi terus akak masukkan dalam lemari ais bior beku,esok senang nak bawak balik pontian....geragau segar camni sedap kalau dibuat cekodok....


resepi cekodok geragau :
1/2 kilo geragau (basuh bersih2 dan tos)
3 cawan tepung gandum
1 sudu cili kering mesin
1 biji bawang merah (hiris)
1 batang serai (racik halus)
1 helai daun kunyit (racik halus)
sedikit garan dan serbuk perasa

campor semua bahan diatas pastu sukatan air tu pandai2 la korng agak2 pastu goreng seperti biase je ....sedap kalau dimakan panas2 dengan nescefe o  :D



cara pembuatan cencalok :
sukatan yg tepat akak tak tau tapi dulu2 selalu gak akak tengok mak akak buat cencalok ni sampai berdulang2...saje akak bagi resepi kat sini sebab ramai je kot yg tak tau ape bahan2 yg terdapat dalam cencalok...betol tak?

udang geragau dibersihkan dan ditos...pastu didalam dulang campor geragau dgn garam dan nasik sejuk...pastu masukkan dalam balang utk proses pengeraman...senang je kan dan lagi satu kalau cencalok yg dibuat sendiri kompom takde bahan pengawet dik non,lebih organik kekdahnye :p :p





ok la jumpe lagi dilain n3 bobbyeee tralulu....hohoho balik kampong...hohoho...balik kampong...hohoho...balik kampong...hati girang





2 comments:

  1. Singgah ke sini lak, sy mmg x reti nk mkn cencaluk, asben suka huhuhu dh org melaka kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih sudi singgah blog akak lelord ...
      kalau dah anak jadi melaka kompom suka mkn cencalok..hehe

      Delete