sila klik sini

Thursday, 29 August 2013

KAWAN KAWAN ANAK BERTANDANG

                         Assalamualaikum sume....

Hari ni 22 syawal, walau biskut raya masih berbaki namun sudah jarang tetamu yg datang  berkunjung maklum la sudah hampir ke penghujung syawal . Mood akak dipengaruhi oleh cuaca hari ni mendung,lembab ,gelap dan semestinya sejuk....alhamdulillah kain diampaian sempat jugak kering...hari ni dapo akak tak berasap mood nak memasak dah tercampak kelaut...huhuhu...nasib somi akak tak kisah bila akak suh dia tapau nasik ayam mungkin dia kesian kat akak kot bosan dok memasak hari2 yg binik plak pandai buat muka seposen campor muka izara lime sen jadi la muka 15 sen ....hahahaha...kesian ...kesian...

n3 ni sebanau nya nak cite pasal kawan2 anak sulong akak yg dtg bertandang tempoh hari yg kat atas tu saja akak melalut nak kasi n3 ni nampak panjang...muahaha....memula kawan2 Ana nak dtg sikit2 ikut mana yg sempat dulu lepas tu akak ni kan brutal ttrus ckp dgn depa2 sume tak kose nak masak byk2 kali  yelah depa suma tu bukan dtg selalu jadi xkan akak nak jamu sekut raya je,bila sume dah pilih tarihk cantik punyer bior sume dapat datang sekali harung baru senang akak nak masak, ala masak yg simple2 je..






memula nak masak tu seram gak pasal ni lew pestime akak masak laksa nyonya,pagi tu akak pegi la pasar nak beli santan,bunga kantan dgn daun kesom,bole takde korng tahu mengelabah akak duk mencarik sampai 1 jam gak la akak duk berpusing tanjung kling ni nak cari daun kesom dengan bunga kantan sume abis orng dah borong tanjat hakak ok....hahahaha...nasib jumpe kat klebang tu pon daun kesom je bunga kantan nan ado...huhhhh.....balik je trus akak berkuntau kat dapo sensorng coz ana ada kelas tambahan jadi nnti dia balik bawak  kawan2 dia sekali.Nasib sempat akak siapkan cun2 akak dah siap hidang kawan2 dia pon sampai....




ni la rupa kuah laksa nyonya yg akak masak mcm2 bahan akak sumbat dalam kuah tu, laksa ni akak tak masukkan ayam atau daging akak cuma pakai stok kulit udang je,sedap gak...kihkihkih...siap puji diri sendiri lagi...ko mampu..!!!...kahkahkah...kalau nak resipi ko pegi google je nnti mcm2 resipi keluar ko pilih je mana satu berkenan dihati...laksa ni akak hidang dgn mee kuning dan bihun tp bihun yg laku mee kureng sikit jadi pilihan...mase memula akak mkn laksa ni kat hotel seri malaysia,2 mangkuk akak mkn hokey dlm hati akak ckp "eh sedap pulak laksa lemak ni nnti nak try buat la"



ni antara bahan2 tambahan yg perlu ada masa nak mkn laksa nyonya ni pastu ada la sikit buah dgn kek akak tambah2 sebagai pencucu mulut....




ni la antara kawan2 ana yg datang, ramai  lagi kot tapi akak tak sempat nak snap foto sebuk bebenau katenye tu pon nasib si baby izara somi akak pegang kalau tak lagi payah akak nak bergerak...selain ni ada gak akak ajak akak sepupu dengan dua orng kawan akak datang hanya dua keluarga yg datang yg sorng lagi tu dia sedang berpuasa enam jadi dia pos anak dia jew dtg mase anak dia nak balik tu akak pos sikit laksa ni buat mak dia rase masa berbuka nnti dan yg kelakau nye esok hari tu jumpe dengan somi kawan akak ni kat stesen minyak dia siap puji ckp laksa tu sedap kena betul dengan tekak  dia...kihkihkih...kembang akak sekejap kat situ....ingat masa hari jamuan izara nnti akak nak masak lagi laksa nyonya ni harap2 menjadi la lagi sebab akak masak dengan penuh kasih dan sayang....


k la bobbye.....

1 comment:

  1. Assalamualaikum Malinda

    tetamu datang...Insyaallah membawa rezeki

    ReplyDelete