sila klik sini

Tuesday, 17 January 2012

SAMBAL GORENG MERAH MEMBARA ~~

Assalamualaikum  fren...

Seperti biase hari ni sy nak n3 pasal lauk yg sy masak utk hidangan tengahari kami, xder yg istimewa pon lauk2 biase je yg penting perut kami anak beranak kenyang gitu....huhuhuhu....kat sini sy nak story mory sikit tentang sambal goreng kat bawah ni, dulu mase baru kawen gan cik abe ada satu peristiwa kelako yg berlaku kat umah mak mentua sy (pontian)...hehehehe...belum cite dah gelak. Mase ptg sebelom raye tu seperti biase la kan sume sibuk memasak sy pon tolong2 la ape yg patut tiba2 mak mentua sy ckp lepas ni dia nak buat sambal goreng plak sy ni pon ape lagi trus kepohci siap ckp mak sy pon pandai buat gak tp kiteorng x penah buat mase raye, mak mentua sy tanye kenape? sy dgn selamba papa trus ckp ...yelah tukan sambal goreng je hari2 biase mak sy selalu buat xkan nak bagi orng mkn mase raye....T_T....bila mak mentua sy mula potong tempe dan segala bahan yg lain sy mula cuak coz mak sy kalau masak sambal goreng mane ada letak tu semua ...memang sah sy dah tersilap besar. baru padan gan muka sy .....hehehehehe....esok nye mase mkn sy pon bongkarkan rahsia tu kat meja mkn apalagi sume pakat ketawe dan yg paling lame tergelak dah tentu le si ogy (adik ipar) sabau jelah .....





sambal goreng ni memang feberet famili kami... anak2 sy sume kuat mkn pedas tau kalau setakat sambal camni diorang rata je ...sambal ni selain sedap dimakn dgn nasi mkn gan roti pon layan gak....sambal ni boleh tahan lame tau coz digoreng hingga kering ....
selain sambal sy goreng ikan gan sayur bendi sup kentang telur dlm periuk lagi sori terlupe nak snap gambo..




sambal goreng
2 mangkuk cili kisar
2 genggam ikan bilis
4 biji bawang besar (hiris)
2 ulas bawang putih(hiris)
1 keping asam keping 
sedikit garam,gula dan bahan perase 

goreng ikan bilis sampai garing dan angkat,(ketepikan) tumis bawang merah dan putih sampai garing kemudian masukkan cili kisar,asam keping dan segala bahan perase tadi, goreng sambil  dikacau selalu bila cili sudah agak garing dan kering masukkan ikan bilis dan terus goreng lagi sampai sambal jadi kering.


selamat mencuba jumpe dilain n3 ...

No comments:

Post a Comment